کد خبر 219987
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۷

«حیات» از آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن گزارش می دهد؛

تحویل ۴۰۰ هزار قطعه زمین

تحویل ۴۰۰ هزار قطعه زمین

نهضت ملی مسکن به منظور تسهیل خانه دار شدن خانوارهای بیش از سه فرزند در دستور کار دولت قرار گرفته که در این راستا تحویل 400 هزار قطعه زمین به متقاضیان این طرح عملیاتی شده و این طرح وارد فاز جدیدی گردیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ زمین را باید یکی از مهم ‌ترین شاخص های موثر بر قیمت نهایی مسکن دانست به نحوی که  ۷۰ درصد هزینه‌ها در این بخش را باید معطوف به زمین دانست. بر همین اساس دولت سیزدهم با طرح نهضت ملی مسکن و تخصیص زمین به این طرح به دنبال مدیریت قیمت ها برآمده است.

دولت در شرایطی به نهضت ملی مسکن ورود کرده که وظایفی بر دوش طبق قانون جوانی جمعیت گذاشته و دولت مکلف شده تا در راستای اجرای این قانون نسبت به تامین یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان دویست متر برای ساکنان در روستاها یا شهرهای کمتر از پانصد هزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر به صورت فروش اقساطی با ۲ سال تنفس و ۸ سال اقساط اقدام نماید و نهایتا سند مالکیت آن را پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکان تحویل دهد.

در قانون جوانی جمعیت نیز ضمن اشاره به موانع و چالش های پیش روی شهرهای بزرگ در تامین زمین چنین آمده است که دولت می بایست بنا به ظرفیت های موجود برای ساکنان شهرهای بالای 500 هزار نفر شرایط لازم را شهرهای جدید و شهرک های اطراف آنها فراهم آورد.

بر همین اساس و با توجه به ضوابط و فرایندهای تعریف شده در قانون جوانی جمعیت طی مراسمی واگذاری رایگان زمین به ۲۵۰۰ خانوار تهرانی دارای سه فرزند و بیشتر آغاز شد. در این مراسم حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران بیان داشت که خانوارهای مشمول می‌توانند به ادارات راه و شهرسازی شهرستان‌ها مراجعه کرده و قرارداد زمین خود را تحویل بگیرند. این زمین‌ها به صورت رایگان به واجدان شرایط واگذار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: با وجود محدودیت‌های فراوان، 10 میلیون مترمربع زمین آماده شده و در کمیسیون‌های مختلف و کارگروه‌های مربوط است. این زمین‌ها قطعه ‌بندی و آماده‌سازی شده و به خانوارهای دارای 3 فرزند و بیشتر واگذار می‌شود.

آنطور که از وزارت راه و شهرسازی به گوش می رسد تا کنون ۴۰۰ هزار قطعه زمین در شهرها در قالب طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان واگذار شده است به نحوی که در این خصوص مهرداد بذرپاش واگذاری زمین به خانواده‌های مشمول طرح جوانی جمعیت را اتفاق بزرگی دانسته و اذعان داشته که تاکنون واگذاری زمین در ۱۲ استان انجام شده است و در جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) در تمام کشور این واگذاری‌ها انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه موضوع جوانی جمعیت قانون مصوب مجلس و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور است، گفت: به دلیل اهمیت موضوع با تلاش‌های فراوان، بیش از ۳۲ هزار متقاضی، در قالب طرح جوانی جمعیت از ابتدا تا پایان ماه ربیع‌الاول زمین دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: بحران جمعیت مورد اذعان تمام کارشناسان است و به همین جهت تلاش کردیم این امر مهم به سرانجام برسد.

بذرپاش بیان کرد: تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها در قالب طرح نهضت ملی مسکن واگذار می‌شود و در برنامه است تا سال آینده همین میزان در همکاری با بنیاد مسکن به سرانجام برسد. همچنین موفق شدیم در شهرها  ۴۰۰ هزار قطعه زمین به ‌شکل تک‌طبقه و گروه‌ساخت واگذار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: توسعه محدوده‌های شهری سیاست وزارت راه و شهرسازی است و با این کار در تلاشیم قیمت صعودی زمین را کاهش دهیم. وی افزود: تاکنون ۵۰ هزار هکتار زمین در حوزه نهضت ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی تامین شده است. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: آماده‌سازی  هر قطعه زمین حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که وزارت راه و شهرسازی در این باره اقدام کرده است.

وی این میزان تامین زمین برای تولید مسکن را در تاریخ انقلاب بی‌نظیر دانست و گفت: با حمایت همه دستگاه‌ها، کشور را به کارگاه تولید مسکن تبدیل می‌کنیم.

بذرپاش با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۷۶۰ هزار واحد در حال ساخت است، گفت: در گذشته اعتقادی به مسکن‌سازی وجود نداشت و به همین جهت عقب‌ماندگی در تولید مسکن وجود داشت که در دولت سیزدهم تلاش کردیم مسکن فعال‌سازی شود. وی یادآور شد: دولت سیزدهم میراث‌دار ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده بود که در این دولت ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل مردم شد.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha