کد خبر 219948
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸

باکو: ساکنان قره‌باغ حق دارند فرهنگ ارمنی خود را حفظ کنند

باکو: ساکنان قره‌باغ حق دارند فرهنگ ارمنی خود را حفظ کنند

باکو امروز (دوشنبه) اعلام کرد که در طرح ادغام منطقه قره‌باغ کوهستانی با جامعه جمهوری آذربایجان، تضمین می‌کند که مردم ارمنی‌تبار قره‌باغ کوهستانی حق حفظ فرهنگ ارمنی را داشته باشند.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ در طرح ادغام قره‌باغ با جمهوری آذربایجان آمده است: باکو فعالیت‌های عملی پیوستن ساکنان ارمنی‌تبار قره‌باغ کوهستانی را به جامعه آذربایجان، آغاز کرده است. فارغ از قومیت، دین یا زبان، حقوق و آزادی‌ها برابر همه تضمین خواهد شد، از جمله امنیت همه. شهروندان این تضمین را دارند که حق دارند ویژگی‌های قومی-فرهنگی خود را حفظ کرده و فرهنگ خود را گسترش دهند. آزادی دین و حفاظت از بناهای فرهنگی و مذهبی هم تضمین خواهد شد. احتمال استفاده از زبان ارمنی هم در حال ایجاد است.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک و بر اساس ادعای باکو، اداره مناطق ارمنی‌نشین قره‌باغ به دست دفتر نمایندگان ویژه ریاست‌جمهوری آذربایجان خواهد بود. همچنین ساکنان قره‌باغ به نظام حقوقی و مزایای اجتماعی جمهوری آذربایجان دسترسی خواهند داشت.

در این طرح همچنین آمده است: واحد پول ملی جمهوری آذربایجان در حال تزریق به بازار قره‌باغ است. اقداماتی در دست اتخاذ است تا از فعالیت‌های کسب‌وکارهای قره‌باغ حمایت شود.

باکو چندی پیش از آغاز عملیات «ضدتروریسم» در قره‌باغ خبر داد و مدعی شد که ارمنستان در حال تقویت نظامی در این منطقه است و عملیات «خرابکارانه» علیه نیروهای جمهوری آذربایجان انجام داده است. ایروان این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که باکو قصد پاک‌سازی ارامنه از قره‌باغ را داشته است.

در نهایت وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت که با میانجی‌گری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی میان طرف آذربایجانی و نمایندگان قره‌باغ مبنی بر توقف کامل درگیری‌ها حاصل شد. به گفته آنها، اجرای این توافق‌ها با هماهنگی فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه انجام خواهد شد.

قره‌باغ منطقه‌ای است در خاک جمهوری آذربایجان که اکثر جمعیت آن ارمنی‌تبار بودند اما در نتیجه حمله نیروهای جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر ۱۰۰ هزار تن از ۱۲۰ هزار سکنه ارمنی آن به ارمنستان رفته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha