کد خبر 219923
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷

کره شمالی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مزدور آمریکاست

کره شمالی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مزدور آمریکاست

مقامات کره شمالی با اظهاراتی تند بیانیه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای این کشور را به‌شدت محکوم کردند.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ به نقل از اسپوتنیک، وزارت صنعت انرژی هسته‌ای کره شمالی با انتشار بیانیه‌ای، قطعنامه و بیانیه اخیر سازمان بین‌المللی انرژی اتمی را به‌شدت محکوم کرد.

این بیانیه در واکنش به قطعنامه‌ای است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه منتشر کرد که در آن بر لزوم تعلیق برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی تاکید می‌کند و همچنین از پیونگ یانگ می‌خواهد تا ۹ قطعنامه صادر شده توسط شورای امنیت را در نظر بگیرد؛ قطعنامه‌هایی که برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک کره شمالی را قویاً محکوم می‌کنند.

وزارت کره شمالی این تصمیم آژانس را «توطئه» سازماندهی شده توسط آمریکا و متحدانش علیه پیونگ‌یانگ توصیف و تاکید کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان خروج نمایندگان این سازمان در سال از ۱۹۹۴ از پیونگ‌یانگ صلاحیتی در کره شمالی ندارد.

در بیانیه وزارت صنعت انرژی هسته‌ای کره شمالی همچنین تأکید شده که کره شمالی هم‌اکنون وضعیت یک کشور دارای تسلیحات هسته ای را دارد و این وضعیت «برگشت‌ناپذیر» است.

یکی از سخنگویان این وزارت‌خانه هم در واکنش به قطعنامه آژانس گفت: چنین مسخره‌بازی که نیروهای متخاصم (علیه کره شمالی) انجام دادند، افشای نیت پلید آنها برای سرپوش گذاشتن بر اعمال جنایتکارانه خود است که تهدیدی جدی برای رژیم بین‌المللی منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است و تلاش دارند سیاست خصمانه خود علیه کره شمالی را توجیه کنند.

وی درادامه افزود: تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای ظالم آمریکا و نیروهای تجاوزگر امپریالیستی در این کره خاکی وجود دارند، وضعیت کره شمالی به عنوان یک کشور دارای سلاح هسته‌ای بدون تغییر باقی می‌ماند و پیونگ یانگ هرگز اقدامات نیروهای متخاصم را که حاکمیت آن را نقض می‌کنند، تحمل نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت صنعت انرژی هسته‌ای کره شمالی، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرد که با ساختن یک روایت و داستان نادرست (در سال ۲۰۲۲) در ایجاد فضای فشار علیه کره شمالی نقش برجسته‌ای ایفا کرده است.

این مقام کره شمالی با اشاره به اقدام اخیر ژاپن به تخلیه فاضلاب از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما گفت: اگر آژانس تمایل دارد که انتقادهای بین‌المللی را از خود دور کند و به عنوان مزدور آمریکا سرزنش نشود، شایستها ست که وقت خود را صرف مشکلات و مسائیلی کند که جامعه بین‌المللی با آن روبروست.

این بیانیه و اظهارات مقامات کره شمالی درست چند روز پس از آن بیان می‌شود که مجمع عالی خلق کره شمالی (پارلمان کره شمالی) قانون اساسی را برای تقویت و گسترش قدرت هسته ای کره شمالی اصلاح کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha