کد خبر 219791
۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۰

«حیات» از افزایش ظرفیت تامین برق در حوزه صنایع گزارش می دهد؛

جهش تولید صنعتی

جهش تولید صنعتی

آمارها حکایت از آن دارند که در مردادماه سال جاری رشد 9.3 درصدی تولید صنایع بورسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسیده است. این آمار قابل تامل در شرایطی محقق گردیده که سیاست تامین برق صنایع با هدف جهش تولید صنعتی در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ آمارها حکایت از آن دارند که در مردادماه سال جاری رشد 9.3 درصدی تولید صنایع بورسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسیده است. این آمار قابل تامل در شرایطی محقق گردیده که سیاست تامین برق صنایع با هدف جهش تولید صنعتی در دستور کار قرار گرفت و باعث شد تا امروز شاهد بیشترین میزان رشد در این حوزه طی 7 سال گذشته باشیم.

این اعداد و ارقام که از سوی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی منتشر شده است حکایت از آن دارد که رشد این شاخص برای سال 1401 رقمی در حدود 6.2 درصد بود و در سال 1400 این شاخص شاهد کاهش منفی 8 درصدی بوده است. طبق این گزارش مجموع رشد شاخص تولید برای 2 سال قبل  16 درصد بوده است در شرایطی که در چهار سال منتهی به 1400 این شاخص با کاهش 1.7 درصدی رو به رو گردید.

آنطور که آمارها حکایت می کنند یکی از اصلی ترین علل ثبت رکورد رشد 16 درصدی طی 2 سال قبل در تولید صنایع کشور، تامین انرژی برای ثبت جهش تولید صنعتی کشور بوده است. این آمار در شرایطی به دست آمده که ساخت چهل نیروگاه حرارتی و چهل و دو نیروگاه تجدید پذیر به ظرفیت 7749 مگاوات در کنار تعمیر و نگهداری به موقع واحدهای نیروگاهی در دستور کار دولت طی دو سال گذشته بوده است.

در تشریح این موضوع مصطفی رجبی‌ مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق با پرداختن به برنامه وزارت نیرو در تامین برق مشترکان صنعتی اظهار داشت: وزارت نیرو از همان روزهای اول شروع به کار دولت به منظور جبران ناترازی ایجاد شده در صنعت برق راهکارهایی را در دستور کار قرار داد تا از طریق آنها میزان تاثیر ناترازی بر امکان تامین برق مورد تقاضا کاهش یابد.  یکی از راهکارهای مد نظر در این حوزه افزایش ظرفیت تولید برق از مسیرهای ممکن و راهکار دوم مدیریت میزان مصرف برق در بخش‌های مختلف بود تا از این طریق میزان تاثیر ناترازی بر امکان تامین برق مورد تقاضا را به حداقل برساند.

طبق آمار ارائه شده از سوی این مقام مسئول رشد تامین برق صنایع به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد 8.15 درصدی را نشان می دهد.

رجبی ‌مشهدی گفت: همواره و در سال گذشته میزان مصرف برق صنایع در فصل تابستان به میزان ۸۰ درصد مصرف برق بخش خانگی بود اما امسال شرایط تغییر کرد و میزان مصرف برق صنایع نسبت به بخش خانگی افزایش یافت. سخنگوی صنعت برق تاکید کرد: میزان مصرف برق کشور در اوج بار سال جاری به رقم ۷۳ هزارو ۴۶۳ مگاوات رسید که چیزی حدود ۴۰۰۰ مگاوات از میزان مصرف برق کشور در اوج بار سال گذشته بیشتر بود و با این وجود تامین برق بخش‌های مختلف بدون هیچ مشکلی انجام شد.

توجه به این نکته ضروری است که آمار و ارقام مربوط به تامین برق صنایع در شرایطی روندی رو به رشد را نمایش می دهد که صنعت فولاد به عنوان مهمترین صنعت مصرف کننده برق در کشور شناخته می شود و نیاز سالانه مصرف در این حوزه رو به تضاید است. طبق آمار ارائه شده از سوی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، در نیمه نخست سال جاری و نسبت به سال ۱۴۰۰ میزان انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی 16.7 درصد افزایش داشته است. همچنین در نیمه نخست سال جاری میزان انرژی برق تحویلی به این صنایع نسبت به سال گذشته نیز رشد 1.8 درصدی را به ثبت رساند.

با توجه به این آمار و ارقام باید به این نکته توجه داشت که مدیریت تقاضا در بخش خانگی زمینه ساز توسعه واحدهای نیروگاهی خواهد شد.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha