کد خبر 219687
۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

نجفی زاده:

اهدای عضو دستاورد انقلاب اسلامی است/ رتبه نخست ایران در آسیا

اهدای عضو دستاورد انقلاب اسلامی است/ رتبه نخست ایران در آسیا

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: اهدای عضو دستاورد انقلاب اسلامی است چراکه با فتوای امام راحل در سال ۶۸ اهدای عضو مجاز اعلام شد و اکنون‌در آسیا رتبه نخست را در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، صبح امروز یکشنبه ۹ مهرماه مراسم تجلیل از خانواده های اهدا کننده عضو شهدا و ایثارگران با حضور دکتر کتایون نجفی زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، محمود پاکدل معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید، رحیم نریمانی مدیرکل دفتر تشکل های ایثارگری و مشارکت های مردمی، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از این خانواده ها در مجتمع فرهنگی رسول زاده برگزار شد. 

کتایون نجفی زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در این مراسم گفت: ۹۹ درصد افراد جامعه با ایست قلبی از دست می روند و تنها یک درصد دچار مرگ مغزی می شوند، به همین خاطر است که به خانواده ها می گوییم این افراد از قبل برگزیده شده اند.  

وی اشاره کرد: در واقع اعضای این افراد اهداکننده‌ نجات بخش گیرنده های اعضای عضو هستند. ایثارگران واقعی خانواده های اهدای عضو هستند. اهدای عضو دستاورد انقلاب اسلامی است چراکه با فتوای امام راحل در سال ۶۸ اهدای عضو مجاز اعلام شد و اکنون‌در آسیا رتبه نخست را در اختیار دارد چرا که تمام هزینه ها توسط دولت صورت می گیرد. 

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان بیان کرد: متاسفانه هنوز به آمار پیش از کرونا باز نگشته ایم و تعدای از گیرنده ها در صف اهدا از دست می روند. اکنون ایران رتبه ۳۰ اهدای عضو در دنیا را دارد. طبق آمارها ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی ثبت می شود که حدود نیمی از آن‌ها شرایط اهدای عضو را دارند. 

وی ادامه داد: اکنون تنها از یک چهارم بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو استفاده می شود. روزی ۷ تا ۱۰ بیمار نیازمند اهدای عضو از بین می روند. شیراز رتبه نخست دنیا در پیوند کبد در دنیا را دارد. تنها ضعف بزرگ برای پیوند و اهدای عضو مشکل هم افزایی است. ۵۰ درصد راه حل این مشکل رواج فرهنگ اهدای عضو است. 

نجفی زاده بیان کرد: باید فرهنگ مرگ مغزی مساوی مرگ در کشور جا بیفتد. به طور مثال از ۸۰ نفر در صف انتظار پیوند ریه تنها به ۱۶ نفر ریه اهدایی می رسد و امیدواریم با ترویج فرهنگ اهدای عضو شاهد نجات بخشی بیماران در صف انتظار باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha