کد خبر 219686
۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷

آغاز نشست خبری رییس کمیسیون داخلی و شوراها؛ 

"شفافیت" دلگرمی و پشتوانه دولت، مجلس و قوه قضاییه است

"شفافیت" دلگرمی و پشتوانه دولت، مجلس و قوه قضاییه است

رییس کمیسیون امور داخلی شوراهای مجلس گفت: مردم باید بدانند توزیع بودجه در کشور به چه شکلی بوده و این موارد نیازمند به شفافیت سازی دارد. در طرح شفافیت مسئله مبهمی وجود ندارد. شفافیت دلگرمی و پشتوانه‌ای مهم برای دولت، مجلس و قوه قضائیه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه 9 مهرماه 1402در یک نشست خبری در خصوص طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها بیان کرد: این موضوع یه تصویب رسید و به صحن مجلس ارائه شد و در 5 ماده تفکیک لازم درباره موضوعات شفافیت و تذاکرات و آرا، را مطرح کرد.

رییس کمیسیون امور داخلی شوراها مجلس تصریح کرد: افرادی که درگاه شفافیت ایجاد نکنند، برابر قانون مجازات دیده خواهد شد. 

جوکار با بیان اینکه مصوبه مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده، افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام کارگروه های تخصصی خود را در چندین جلسه برگزار کرد و در جلسه آخر رای گیری انجام شد که آیا مصوبه مجلس شورای اسلامی به مصلحت است یا خیر.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مجمع تشخیص مصوبه خود را در زمان مقرر به مجلس ارائه نکرده است و انتظار داریم این موضوع مجددا در مجمع تشخیص مصلحت رسیدگی و تایید شود. این موضوع باعث دلگرمی مردم خواهد بود.

جوکار با بیان اینکه طی نامه‌ای به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کردیم که مصوبه نهایی خود را به ما اعلام کنند،عنوان کرد: شفافیت موضوع اصلی و مهمی است، البته در مواردی که مربوط به مسائل امنیتی و دفاعی است، اصلاً نباید هیچ گونه شفافیتی وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون داخلی مجلس افزود: برای مثال مردم حق دارند که بدانند تسهیلات بانکی به چه کسانی داده می‌شود. وی ادامه داد:مردم باید بدانند توزیع بودجه در کشور به چه شکلی بوده و این موارد نیازمند به شفافیت سازی دارد. در طرح شفافیت مسئله مبهمی وجود ندارد. شفافیت دلگرمی و پشتوانه‌ای مهم برای دولت، مجلس و قوه قضائیه است.

جوکار با بیان اینکه بر اساس آئین نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام موارد اختلافی جدیدی که پس از تأیید شورای نگهبان مطرح می‌شود، برای بررسی در مجمع باید ابتدا اجازه رهبری را داشته باشد، گفت: در صورت داشتن اجازه مقام معظم رهبری، این مجمع تشخیص مصلحت نظام است که مجوز ورود به مسئله را دارد و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام این حق را ندارد و این در صورتی رقم خورده است که الان هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به طرح شفافیت قوای سه‌گانه ورود کرده که قبلا از سوی شورای نگهبان تأیید شده بود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha