کد خبر 219646
۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵

۴۴ رشته قنات سمنان بازسازی و نوسازی می‌شود

۴۴ رشته قنات سمنان بازسازی و نوسازی می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از انجام مطالعات جامع قنوات این استان خبر داد و گفت: از ۷۷۷ رشته قنات استان، ۴۴ رشته قنات سمنان بازسازی و نوسازی می‌شود.

به گزارش گروه استان های حیات؛ محمدرضا قاسمی، اظهار داشت: قنات یا کاریز از بهینه‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های دسترسی به آب بوده است که از قدیم الایام در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

وی با بیان اینکه قنات سازه آبی سنتی است که برای بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی احداث می‌شود گفت: در استان سمنان عمر برخی قنوات به 2000 سال می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه امروز در 34 کشور جهان قنات وجود دارد تصریح کرد: تعداد قنوات در ایران بیشتر از سایر کشورهای جهان است و این سازه در استان‌های کویری نقش بسیار مهمی در تأمین منابع آبی دارد.

قاسمی با اشاره به اهمیت قنوات به عنوان ذخایر آب زیرزمینی و گنجینه‌های پنهان برای هر شهر افزود: به این منظور پس از تخصیص اعتبارات امسال، از تعداد 777 رشته قنات دایر در استان سمنان، تعداد 44 رشته قنات با اعتبار پنج میلیارد و 111 میلیون ریال مطالعه و بررسی شد.

وی خاطرنشان کرد: در اقدامات انجام شده مذکور با عنوان مطالعات پایه طرح بازسازی و نوسازی قنوات، وضعیت مطالعات پایه و برداشت مشخصات عمومی قنوات، بررسی مشخصات فنی مربوط به میله‌ها، کوره و هرنج قنوات، برآورد هزینه‌های اجرایی، آبزی‌پروری، ارائه دستورالعمل بهره‌برداری و نگهداری با هدف پایداری و استحکام قنوات و تثبیت آبدهی  مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha