کد خبر 219643
۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲

سرپرست هواشناسی استان خبر داد

احتمال وقوع بارش‌های نسبتاً سنگین پاییز امسال در کرمانشاه

احتمال وقوع بارش‌های نسبتاً سنگین پاییز امسال در کرمانشاه

به گفته سرپرست اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه، احتمال اینکه بارش‌های پاییز امسال به صورت مقطعی و خصوصا در آبان و آذر نسبتا سنگین باشد، دور از انتظار نیست.

به گزارش گروه استان های حیات؛ علی محمد زورآوند در گفت و گو با ایسنا، در خصوص وضعیت بارش های پاییزی امسال، گفت: براساس پیش بینی‌ها، بارش‌های پاییز امسال نرمال و با گرایش به بیشتر از نرمال بوده و احتمال آغاز زودهنگام بارش‌ها نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین احتمال اینکه بارش‌ها خصوصا در آبان و آذر به صورت مقطعی نسبتا سنگین باشد، دور از انتظار نیست.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه برآورد اولیه میزان بارش های پاییزی امسال استان را حدود ۱۳۰ تا ۲۲۰ میلی‌متر اعلام کرد و افزود: میانگین بارش های پاییزی استان در بلندمدت ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلی‌متر و در سال گذشته ۴۳ میلی‌تر بوده است.

به گفته زورآوند، بر اساس بررسی‌های اولیه‌ای که صورت گرفته میزان بارش در مهرماه امسال احتمالا بین پنج تا ۱۵ میلی‌متر و به اندازه نرمال خواهد بود.

وی میزان احتمالی بارش‌ها برای آبان ماه را نیز بین ۶۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر و برای آذر را نیز بین ۵۰ تا ۱۲۰ میلی‌متر برآورد کرد و گفت: احتمال اینکه بارش‌های آبان و آذر نرمال تا بیش از نرمال باشد، وجود دارد.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه با پیش‌بینی وجود سال آبی نسبتا مناسب پیش روی کرمانشاه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برآورد تقریبی میانگین بارش انباشتی استان در سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر است.

وی این نکته را نیز یادآور شد که بارش‌های پیش‌بینی شده مناسب برای پاییز امسال جبران کننده کسری انباشته بارش و وضعیت بحرانی سفره‌های آب زیرزمینی نیست و لازم است برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص صورت بگیرد.

زورآوند درباره وضعیت نوسان میانگین دمایی فصل پاییز امسال نیز اظهار کرد: به نظر می‌رسد دمای پاییز امسال نیم تا یک درجه سانتی‌گراد بیشتر از نرمال و نیم تا یک درجه سانتی‌گراد کمتر از سال گذشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha