کد خبر 219608
۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳

«حیات» از آغاز اجرای مرحله دوم پروژه بزرگ انتقال آب دریای عمان به اصفهان گزارش می دهد؛

اصفهان سیراب می شود

اصفهان سیراب می شود

با توجه به محدودیت شدید منابع آبی در استان اصفهان و تخصیص آب زاینده رود به صنایع باعث شد تا طی سال های گذشته این استان با تنش آبی رو به رو شود اما دولت سیزدهم با اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به دنبال حل این معضل و سیراب کردن زاینده رود است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ در ادامه سفرهای استانی رئیس جمهور، این بار مقصد استان اصفهان بود. سفری که در آن رئیس ‌جمهور دستور آغاز عملیات اجرایی مرحله دوم انتقال آب از دریای عمان به اصفهان را صادر کرد تا خبر خوشی در خصوص تامین آب صنایع و کشاورزی این استان به گوش برسد.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته عملیات اجرایی انتقال آب از دریای عمان به اصفهان که بخشی از طرح احیای زاینده ‌رود به حساب می آید در فاز نخست زمینه سازانتقال سالانه 70 میلیون مترمکعب آبئ و در فاز دوم 400 میلیون مترمکعب آب از دریای عمان را فراهم خواهد آورد که اجرای این طرح در مرحله نخست 25.5 هزار میلیارد تومان برآورد شد و برای تحقق مرحله دوم آن عددی در حدود 113 هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که هزینه اجرای این مراحل برعهده صنایع بزرگ در استان اصفهان گذاشته شده است.

آنطور که پیش بینی شده آب تزریق شده به استان اصفهان در سایه اجرای این طرح زمینه ساز کاهش و نهایتا قطع برداشت از منابع ابی زاینده رود خواهد شد و زمینه ای را فراهم خواهد آورد که حق آبه محیط زیست پرداخت و بخش کشاورزی و آشامیدنی نیز از آن بهره مند گردند. در اجرای این پروژه تاکید بر این بوده است که طرح توسعه واحدهای صنعتی آب‌ بَر در دستور کار قرار نگیرد و آب تامین شده بخش عمده ای از نیازهای آبی صنایع موجود را مرتفع نماید

از نظر مختصات فنی طول در نظر گرفته شده برای مسیر انتقال آب حدودا 980 کیلومتر خواهد بود که از این میزان تا کنون 520 کیلومتر آزادسازی، ۴۲۰ کیلومتر حفاری و ۲۱۴ کیلومتر آن نیز لوله گذاری شده است. 

در تشریح این پروژه مهران زینلیان  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بیان داشته است که در مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان ۷۰ میلیون مترمکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان منتقل می‌شود. مرحله نخست طرح از مهر پارسال آغاز شده است و هم‌اکنون در ۲۴ جبهه کاری در این فاصله ۵۲۰ کیلومتری ۱۴ پیمانکار در حال فعالیت هستند و پیش‌بینی  می‌شود تا پایان سال مرحله نخست آن اجرایی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: با اجرای این طرح آب روستاها و شهرهای مسیر در استان تامین خواهد شد و در اجرای انتقال از دریای عمان، آب در مبدا شیرین و سپس به استان منتقل خواهد شد.

در همین خصوص نیز آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در جریان بازدید از پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان چنین بیان داشت که شتاب در اجرای این پروژه بیشتر شده و تاکنون ۵۰ درصد از آن اجرا شده است و در مجموع شاهد اجرای کار بسیار خوب و ارزشمندی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آبرسانی برای مصارف آشامیدنی، صنعت و کشاورزی، مساله مهمی است بویژه اینکه استان اصفهان مشکل کمبود منابع آبی دارد.

رییس جمهور با بیان اینکه تکمیل طرح‌های بزرگ نیازمند سخت کار کردن است، تصریح کرد: تاکنون ۲۸ جبهه کاری در اجرای این پروژه مهم فعال هستند و من از همه پیمانکاران، مهندسان و کارگران این پروژه عظیم آبرسانی تقدیر و تشکر می‌کنم.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز این پروژه با پیگیری وزیر نیرو از سوی دولت تامین خواهد شد و تا به امروز هم به همت استاندار اصفهان و وزیر نیرو، کارها در حال اجراست و بخاطر کمبود منابع اعتباری، متوقف نشده است.

وی ادامه داد: گزارش مدیر پروژه و استاندار در باره پروژه انتقال آب گزارشی خوبی بود که از صرفه‌جویی در زمان اجرای آن حکایت دارد و کاری که باید در مدت سه سال انجام می‌شده، ظرف یک سال انجام گرفته است و اینکه مشکل مردم در زمان کمتری حل می‌شود، جای بسی خوشحالی دارد.

رییس جمهور اضافه کرد: این موارد اخبار خوبی برای مردم محسوب می‌شود و کاری که دولت آغاز کرده، شرایط مناسبی پیدا کرده است.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha