کد خبر 219571
۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶

باکو: شکایت ایروان به لاهه «بی‌اساس و مضحک» است

باکو: شکایت ایروان به لاهه «بی‌اساس و مضحک» است

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اظهار کرد پرونده‌ای که ایروان در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه باکو و با محوریت تبعیض نژادی تشکیل داده، بی‌اساس و مضحک است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اظهار کرد: ایروان در ۲۹ سپتامبر از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته تا معاهده بین‌المللی محو همه اشکال تبعیض نژادی در مورد پرونده مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان اجرا شود. این کاملاً بی‌اساس و مضحک است.

به گفته این سخنگو، این پرونده تصمیم پیشین این دادگاه را نادیده گرفته و نشان‌دهنده «تداوم ادعاهای ارمنستان علیه تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان» است. او همچنین ایروان را به سوءاستفاده از این دادگاه «برای پیشبرد برنامه سیاسی دسیسه‌آمیز» خود متهم کرد.

در ۲۹ سپتامبر دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد که ایروان پرونده‌ای علیه باکو به اتهام تبعیض نژادی تشکیل داده و در آن از این دیوان خواسته تا به باکو دستور دهد از هر نوع اقدامی علیه معاهده بین‌المللی محو همه اشکال تبعیض نژادی خودداری کرده و کاری نکند که جمعیت ارمنی‌تبار باقی‌مانده در قره‌باغ کوهستانی وادار به ترک این منطقه شوند. ایروان همچنین خواستار آن شده که باکو نیروهای نظامی خود را از مناطق غیرنظامی که در نتیجه حمله ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳ به تصرف جمهوری آذربایجان درآمد، خارج کند.

باکو چندی پیش از آغاز عملیات «ضدتروریسم» در قره‌باغ خبر داد و مدعی شد که ارمنستان در حال تقویت نظامی در این منطقه است و عملیات «خرابکارانه» علیه نیروهای جمهوری آذربایجان انجام داده است. ایروان این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که باکو قصد پاک‌سازی ارامنه از قره‌باغ را داشته است.

در نهایت وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت که با میانجی‌گری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی میان طرف آذربایجانی و نمایندگان قره‌باغ مبنی بر توقف کامل درگیری‌ها حاصل شد. به گفته آنها، اجرای این توافق‌ها با هماهنگی فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه انجام خواهد شد.

قره‌باغ منطقه‌ای است در خاک جمهوری آذربایجان که اکثر جمعیت آن ارمنی‌تبار هستند و این روزها درگیری میان ایروان و باکو بر سر آن دوباره بالا گرفته است.

در نتیجه حمله نیروهای جمهوری آذربایجان، بسیاری از ساکنان ارمنی‌تبار قره‌باغ کوهستانی ناچار به ترک این منطقه شده و به ارمنستان پناه بردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha