کد خبر 219303
۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰

 ارمنستان برای رفع نیازهای پناهجویان قره باغی با چالش زیادی مواجه است

 ارمنستان برای رفع نیازهای پناهجویان قره باغی با چالش زیادی مواجه است

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با بیان اینکه تا کنون 88 هزار نفر از قره باغ کوهستانی به ارمنستان پناه آورده‌اند تاکید کرد که دولت ایروان برای رفع نیازهای آن‌ها با چالش‌هایی مواجه است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که تا کنون بیش از 88 هزار ارمنی تبار منطقه قره باغ کوهستانی را ترک کرده و وارد ارمنستان شده‌اند.

 کمیساریای عالی پناهندگان با اعلام این موضوع تاکید کرد که دولت ایروان برای رفع نیازهای این پناهجویان با چالشهایی مواجه است.

سخنگوی این سازمان با تاکید بر اینکه آماده مواجه شدن با 120 هزار پناهجوی ارمنی تبار از قره باغ هستیم تاکید کرد که با این حال پیش بینی دقیق تعداد پناهجویان دشوار است.

سخنگوی کمیساریای پناهندگان سازمان روز سه شنبه نگرانی خود را از انتقال حجم گسترده‌ای از پناهجویان از قره باغ به ارمنستان به دنبال تنشهای اخیر در این منطقه ابراز نگرانی کرده بود.

وی از همه طرفهای درگیر خواسته از غیرنظامیان محافظت کنند و به طور کامل به قوانین پناهجویی بشردوستانه بین‌المللی احترام بگذارند.

«نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان روز گذشته در نشست هیات دولت همزمان با اعلام پایان موجودیت جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی، گفت: مهاجرت ارامنه از قره‌باغ کوهستانی در نتیجه سیاست پاکسازی قومی جمهوری آذربایجان اس

وی گفته، تحلیل‌ها نشان می‌دهد هیچ ارمنی‌ در روزهای آینده در این منطقه باقی نخواهد ماند. این اقدام مستقیم پاکسازی قومی و [سلب مالکیت] است. چیزی که مدتهاست درباره آن به جامعه بین‌المللی هشدار داده‌ایم.

با این حال وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گفته: اگر برخی از ارامنه قره‌باغ مایل به زندگی و پیروی از قوانین (جمهوری) آذربایجان نیستند، نمی‌توانیم آن‌ها را وادار کنیم. برعکس، از ساکنان ارمنی می‌خواهیم محل زندگی خود را ترک نکنند و بخشی از جامعه چند قومیتی (جمهوری) آذربایجان باشند.. 

ارامنه قره‌باغ کوهستانی قلمرویی که جامعه بین‌الملل به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسند، مجبور شدند در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریورماه) یک روز پس از عملیات نظامی برق‌آسای ارتش جمهوری آذربایجان در این منطقه، آتش‌بس اعلام کنند. بعد از آن دو دور مذاکرات بین دو طرف برای برقراری صلح برگزار شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha