کد خبر 219266
۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳

«حیات» گزارش می دهد؛

ردپای گرانی مسکن در بورس

ردپای گرانی مسکن در بورس

یکی از سیاست های کلان دولت سیزدهم تامین مسکن بخصوص برای اقشار ضعیف جامعه در قالب نهضت ملی مسکن است اما آنطور که وزارت مسکن روایت می کند فروش سیمان و فولاد در بورس به پاشنه آشیل برای تحقق این مهم مبدل شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ نهضت ملی مسکن که یکی از نقاط اتکا دولت برای تحقق وعده ساخت مسکن بود این روزها با مشکلاتی رو به رو است که یکی از مهمترین این مشکلات را می توان قیمت تمام شده واحدهای مسکونی می توان دانست. مهرداد بذپاس وزیر راه و شهرسازی راه برون رفت از این مشکل را خروج سیمان و فولات از بورس کالا دانسته است تا از این طریق بخشی از اهداف دولت در زمینه تامین مسکن برای قشر نیازمند جامعه محقق گردد.

آنطور که وزیر مسکن می گوید خواسته شخص اول دولت کاهش قیمت نهایی در بخش ساختمان است که تحقق این موضوع با ادامه عرضه سیمان و فولاد در بورس امکان پذیر نخواهد بود. وی بر این باور است که دولت توانسته قیمت زمین در قالب طرح واگذاری ۹۹ ساله را به صفر برساند و حالا نوبت به مدیر قیمت و نوع فروش مصالح است.

وزارت مسکن چنین وعده می دهد که با انجام اقدامات کارشناسانه در حوزه مصالح می تواند مقصود نهایی که همان کاهش قیمت تمام شده است را رقم بزند هرچند که همچنان دستمزد کارگر و تکنسین در این فرایند نمی تواند دچار تحول کاهشی شود.

بذرپاش بر این نکته تاکید دارد ک عده ای خواستار بورسی شدن مصالح هستند این در شرایطی است که اگر بخواهد چنین اتفاقی بیوفتد می بایست فرمول قیمت پایه را تغییر داد. قیمت سیمان و فولاد برای ساختمان‌ سازی بویژه نهضت ملی مسکن باید پایین بیاید. باید تلاش کنیم واحدهای مسکن نهضت ملی را هر چه می‌توانیم ارزان‌تر در اختیار مردم قرار دهیم. این تلاش باید از سمت همه باشد و فلان شرکت فولادی نمی‌تواند با عرضه در بورس ۴۰ درصد قیمت را افزایش دهد.

حال سوال اینجاست که چرا وزیر مسکن و شهرسازی تاکید بر خروج سیمان و فولاد از بورس دارد و اساسا در صورت تحقق این امر تا چه میزان بر قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذار خواهد بود؟ آنطور که کارشناسان پیش بینی می کنند باید همزمان با خروج این مصالح از بورس چشم انتظار کاهش 10 درصدی قیمت ها بود این در شرایطی است که بیش از نیمی از قیمت تمام شده مسکن در شهرهای بزرگ مربوط به قیمت گذاری زمین است لذا خروج فولاد و سیمان از بورس باعث می گردد تا دولت در قیمت‌ گذاری و کنترل قیمت موثرتر عمل کرده و زمینه برای تحقق کاهش هزینه نهایی هر یک از واحدهای مسکن ملی فراهم آید.

در همین رابطه فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در گفتگویی با مثبت ارزیابی کردن اظهارات وزیر راه برای خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس گفت: بورس کالا به عاملی برای آشفتگی بازار مصالح ساختمانی تبدیل شده است.

فرشید پورحاجت درباره اظهارات مهرداد بذرپاش مبنی بر خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس و تاثیر آن بر کاهش قیمت مسکن اظهار کرد: اینکه بورس کالا در ساختار صنعت ساخت‌ و ساز راه‌اندازی شود و فعالیت شفافی داشته باشد، برای بخش مسکن و ساختمان خوب است اما در عمل مشخص شده بورس در کشور کمکی به کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن نکرده است.

وی افزود: امروز سازندگان و انبوه‌سازان همچنان مانند رویه قبل از عرضه مصالح ساختمانی در بورس، نیازهای خود را تامین می‌کنند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید مجدد بر اینکه بورس نتوانست قیمت مسکن را کنترل کند، اضافه کرد: انبوه‌سازان طی سال‌های اخیر بارها اعلام کردند قیمت مصالح اصلی ساخت و ساز در حال افزایش است و کنترلی روی آنها وجود ندارد اما هیچ پاسخی به این هشدار داده نشد.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha