کد خبر 219262
۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵

«حیات» گزارش می دهد؛

۶ میلیارد دلار در راه ایران

۶ میلیارد دلار در راه ایران

رئیس کل بانک مرکزی ایران طی سفری به کشور قطر اولین گام های عملیاتی برای انتقال منابع دلاری انتقال داده شده از کره جنوبی به کشور قطر را برداشت تا این منابع در جهت مصالح ملی و تقویت ریال مورد بهره برداری قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «حیات»؛ منابع خبری از آغاز عملیات بانکی برای بهره مندی از منابع ارزی منتقل ‌شده به شش بانک ایرانی در قطر حکایت کرده اند. عملیاتی که پس از توافق هفته ‌های قبل به منظور آزادسازی منابع مالی بلوکه ‌شده ایران در کشور کره‌ جنوبی صورت گرفت که در همین خصوص رئیس کل بانک مرکزی از واریز بیش از  5 میلیارد یورو از این دارایی ها ایران به حساب شش بانک ایرانی در کشور قطر خبر داده بود.

در راستای پیگیری وصول و بازپرداخت این سرمایه ملی رئیس کل بانک مرکزی چمدان خود را به مقصد قطر بست. در همین خصوص مصطفی قمری ‌وفا  مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در مطلبی که در فضای شخصی خود در توئیتر منتشر کرده بود چنین بیان کرد که  محمدرضا فرزین، رئیس‌ کل بانک مرکزی به منظور افزایش همکاری‌ پولی و بانکی، به کشور همسایه قطر سفر کرد. در چارچوب دیپلماسی منطقه‌ای دولت و همچنین به منظور تقویت و توسعه همکاری‌های پولی و بانکی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک اقتصادی با همسایگان، دکتر محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی وارد دوحه شد.

در جریان این سفر پیگیری لازم در خصوص چگونگی آغاز فرآیند انتقال منابع ارزی به ۶ بانک ایرانی در قطر صورت گرفت تا بانک های  کشاورزی، سامان، پاسارگاد، گردشگری، کارآفرین و شهر با افتتحاح حساب در 2 بانک قطری الدخان و الاهلی فرایند عملیات بانکی انتقال 5.5 میلیارد یورو را کلید بزنند و این منابع در جهت مصالح ملی و تقویت ریال مورد بهره برداری قرار گیرند.

توجه به این نکته ضروری است سفر رئیس بانک مرکزی به قطر را باید در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم به منظور آزادسازی پول‌های بلوکه ایران در دیگر کشورها دانست. بر اساس آمار ارائه شده از سوی منابع رسمی چیزی در حدود 23 میلیارد دلار ذخیره ارزی ایران در دیگر کشورها وجود دارد که انتقال 6 میلیارد دلار از کره جنوبی بخشی از این دارایی ها بوده است. در همین خصوص مجیدرضا حریری عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در توضیح دارایی‌های ارزی ایران در خارج کشور گفت: بخشی از دارایی‌ها شامل ذخیره‌های ارزی بانک مرکزی و بخش دیگر پول‌های نفت، گاز یا سایر فروش‌های کشور مانند کشور کره‌جنوبی است که تاکنون وصول نشده است. وی ادامه داد: پول‌های ذخیره شده در کشور چین جزو ذخیره ارزی بانک مرکزی بوده و قابل خرج مجدد نخواهد بود. وی افزود: همزمان با آغاز تحریم‌ها در سال ۸۸ حدود ۲۲ میلیارد یورو از ذخایر بانک مرکزی که به عنوان پشتوانه پول ملی نزد بانک‌های خارج از کشور ذخیره شده بود، به کشور چین انتقال یافت تا از بازی‌های سیاسی کشورهای پرخطر در امان بماند. حریری خاطرنشان کرد: از ۲۳ میلیارد دلار ذخیره شده در خارج از کشور حدود ۶ میلیارد دلار آن از کره‌جنوبی وصول شده و تا چند روز آینده مقدمات انتقال ۱۰ میلیارد دلار دیگر هم فراهم می‌شود.

 رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه این ارقام در فضای فعلی اقتصاد کشورمان رقم‌های بسیار مهمی تلقی می‌شود، ادامه داد: بانک مرکزی به عنوان فرمانده بازار ارز، زمانی می‌تواند اعمال فرماندهی کند که در بازار دخالت‌های بموقع برای تنظیم بازار ارز داشته باشد که مستلزم این است منابع ارزی در دسترس داشته باشد تا بازار را متعادل نگه دارد. این منابع هنگامی که در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد از جمله این ۶ میلیارد دلار، اجازه مدیریت مناسب‌تر به بانک مرکزی برای تعیین قیمت بهینه ارز را می‌دهد.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha