کد خبر 219240
۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹

«حیات» گزارش می دهد؛

تقابل پلتفرم های موبایلی با واقعیت بازار در قیمتگذاری مسکن

تقابل پلتفرم های موبایلی با واقعیت بازار در قیمتگذاری مسکن

بازار مسکن شرایط خوبی را سپری نکرده و شرایط پر التهابی را در حال تجربه است که بخشی از این التهاب متاثر از نوع قیمتگذاری ها در پلتفرم های آگهی دهند و فاصله آن با واقعیت میدانی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «حیات»؛ بازار مسکن در سال های اخیر با تب و تاب بسیاری همراه شده به نحوی که عدم ثبات در این بازار باعث شده تا قدرت مانور خریداران، فروشندگان و مستاجران در آن به کمترین حد خود برسد و چالش هایی اساسی در این حوزه به وجود آید. در این آشفته بازار عدم نظارت بر چگونگی قیمت گذاری املاک در نرم افزارهای انتشار آگاهی به مشکلی لاینحل مبدل گردیده و باعث شده تا قیمت های درج شده در این آگهی ها با قیمت کف بازار تفاوت چشمگیری ایجاد کند و عملا نوعی تورم انتظاری را در این بخش به وجود آورد.

بازار مسکن که در دوره کرونا دچار رکود شده بود برای ادامه حیات به سمت پلتفرم های موبایلی سوق پیدا کرد به نحوی که متقاضیان خرید، فروش و اجاره نیاز خود را از این طریق مرتفع می ساختند. این رویکرد که عملا باعث تغییر در شکل سنتی این بازار و کلید خوردن عبور از بنگاه های معاملات ملکی شود.

در همین خصوص داوود بیگی ‌نژاد  نایب‌ رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران بر ضرورت ساماندهی نرم افزارهای موبایلی انتشار دهنده آگهی که در بازار مسکن نیز فعالیت می کنند تاکید داشت و خاطر نشان کرد که برخی فضاسازی‌ ها از افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم امسال حکایت دارد اما مردم فریب این شایعات را نخورند.

در این افزایش کاذب قیمت ها به راحتی نمی توان از نقش نرم افزارهای تبلیغاتی تلفن همراه غافل شد چرا که قیمت گذاری بی ضابطه در آنها و نبود نظارت جدی بر چگونگی قیمت گذاری ها در آن باعث شده تا مصرف کنندگان واقعی از دستیابی به مسکن مناسب دور بمانند که این رویکرد را می توان تقابل فضای مجازی با دنیای واقعی در حوزه قیمتگذاری مسکن نامید.

در همین زمینه  بیگی ‌نژاد با اشاره به اینکه همچنان قیمت مسکن را می توان از سوی بنگاه ها پیگیری کرد خاطر نشان کرد که مردم برای سرمایه‌گذاری در بزرگ ‌ترین موضوع زندگی ‌شان که مسکن است می ‌توانند از مشاوران املاک مجاز مشاوره بگیرند.

وی با بیان اینکه بازار مسکن تابعی از دیگر بازارهای موازی در کشور است، افزود: با ثابت ماندن دیگر بازارها مانند ارز و نهاده‌های ساختمانی، قیمت مسکن نیز ثابت مانده و در واقع کنترل می‌شود. نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تولید و عرضه مسکن را به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کنترل این بازار عنوان کرد و گفت: بخشی از هزینه خرید یا ساخت مسکن با تسهیلات بانکی تامین می‌شود اما بانک‌ها آنچنان که باید در این حوزه بویژه در بافت فرسوده همراهی نمی‌کنند که همین عامل می‌تواند روند تولید را در کشور با مشکل مواجه کند.

در حالی که نابسمانی در حوزه قیمت گذاری مسکن دیده می شود شنیده ها حکایت از آن دارد که برنامه دولت، ساماندهی وضعیت پلتفرم‌های انتشار آگهی‌های املاک در جهت مهار دلالانی است که به طرق مختلف قصد ایجاد التهاب در بازار مسکن یا قیمت‌ سازی را دارند.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha