کد خبر 219172
۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

معاون فرهنگی و روابط عمومی ستاد فرماندهی ارتش در گفتگو با «حیات»:

نیاز جامعه امروز ما ترویج فرهنگ دفاع مقدس است/ افکار و اندیشه های شهدا باید بیان شود

نیاز جامعه امروز ما ترویج فرهنگ دفاع مقدس است/ افکار و اندیشه های شهدا باید بیان شود

حجت الاسلام عفتی گفت: امروزه نیاز جامعه ما ترویج فرهنگ دفاع مقدس است چنانچه دشمن نتوانست یک وجب از خاک کشور را اشغال کند به خاطر مقاومت مردان جنگ بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ حجت الاسلام ابوالقاسم عفتی معاون فرهنگی و روابط عمومی ستاد فرماندهی  ارتش با حضور در پایگاه خبری حیات ضمن بازدید از این مجموعه، در رابطه با برنامه های ارتش در هفته دفاع مقدس، اقداماتی که می توان برای ارتقای روحیه سربازان انجام داد صحبت کرد. ایشان علاوه بر موضوعات مذکور به خاطراتی که در دیدار با خانواده های شهدا داشتند و همچنین راهکارهایی که می توان در جامعه امروز به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و روحیه مقاومت که شهدای ما در زمان جنگ از خود نشان دادند پرداخت.

مشروح مصاحبه حیات با حجت الاسلام ابوالقاسم عفتی به شرح ذیل است:

حیات: برنامه های فرهنگی شما در ارتش به مناسبت هفته دفاع مقدس چه بود؟

حجت الاسلام عفتی: سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های خوبی را در راستای تجلیل خانواده شهدا و گرامیداشت هفته دفاع مقدس در دستورکار خود قرار داد. ما در حوزه رسانه برنامه‌های مختلفی داشتیم مجموعه تلویزیونی به نام کلمه طیبه از شبکه یک سیما پخش می‌شود و تا پایان هفته دفاع مقدس پرداختن به پیشکسوتان دفاع مقدس و فرماندهانی که در جنگ و در ارتش نقش آفرینی کردند در دستور کار ماست.

یکی دیگر از برنامه‌هایی داشتیم پخش ویژه برنامه رادیوی سرزمین من، بود که به نقش ارتش جمهوری اسلامی ایران مقدس می‌پردازد و از رادیو فرهنگ پخش شد. پخش ویژه برنامه "سربند سرافرازی" که از شبکه رادیویی سلامت هر روز ساعت ۵ در حوزه بهداشت و درمان ارتش در زمان جنگ پرداخته، پخش می شود.

ما تعامل بسیار خوبی با شبکه یک سیما داشتیم که در برنامه "سیمای خانواده" حضور افرادی موثر را داشتیم از سوی دیگر، تجلیل از خانواده‌های شهدا را در دستور کار خود قرار دادیم و همچنین غبارروبی مزار شهدا و محفل انس با قرآن را به یاد شهدا برگزار خواهیم کرد از سوی دیگر اردوهای سیاحتی و زیارتی را برای خانواده های شهدا در هفته دفاع مقدس پیش بینی کرده بودیم.بازدید از باغ موزه دفاع مقدس نیز از دیگر برنامه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

در حوزه سربازان حلقه‌های محبت و معرفت که برای سربازان تدارک دیده‌ایم حضور داشته باشند که به صورت هفتگی، پنجشنبه ها برگزار می شود.سعی کردیم از پیشکسوتان و روحانیان که در دفاع مقدس مشارکت داشتند و این حماسه بزرگ را خلق کردند.

پویش "هر خانه یک سنگر"  را برای سربازان داریم که در هفته دفاع مقدس این پویش را راه اندازی کردیم که با توجه به آموزه‌های خود در حلقه‌های معرفت بتوانند این آموزه‌ها را به خانواده‌های خود منتقل کنند

علاوه بر این برنامه‌ها، موشن گرافی ۳ تا ۵ دقیقه‌ای را در رابطه با عملیات‌های مختلف در طول زمان دفاع مقدس داشتیم که در آن به نقش پیشکسوتان در ۸ سال دفاع مقدس پرداختیم.

حیات: برای ارتقا روحیه سربازان در ارتش چه کارهایی انجام می دهید؟

حجت الاسلام عفتی: یکی از وظایف ما ارتقاء روحیه سربازان است مسابقات ورزشی، اعم از فوتبال، تنیس، والیبال، قدرت بدنی و پخش فیلم به صورت هفتگی، برگزاری هیات های مذهبی متناسب با اعیاد یا شهادت ها که مورد استقبال سربازان است را برگزار میکنیم. تجلیل از سربازان نمونه نیز جزو برنامه‌هایی است که سبب رقابت بین  سربازان می‌شود. سربازان ما شناخت و بصیرت خوبی داشته واز برنامه‌های ما استقبال می‌کنند مسابقات قرآن و جشنواره حدیث، تئائر و شعر را هم داریم که مورد استقبال سربازان ما است

یک مستند در رابطه با شهید نماز و قرآن ارتش به نام شهید سید علی اکبر هاشمی داریم که ساخت آن کلید خورده است این شهید قبل از  انقلاب در محافل قرآنی مشارکت داشت.

خاطره جالبی از دیدار با خانواده شهدا دارید بفرمایید؟

حجت الاسلام عفتی: شهرستان قم ۶هزار و ۹۰ شهید دارد که از این تعداد، ۵۶۵ شهید مربوط به شهدای ارتش است وظیفه ما این بود که در یادواره شهدا سراغ خانواده‌های شهدا برویم یکی از این خانواده‌ها مربوط به شهید داود امیری بود. خانه مادراین شهید انتهای یک کوچه بن‌بست بود که از لحاظ سکونت وضعیت خوبی نداشت ما با این  گمان که این شهید تفحص شده و مزاری دارد پیش رفتیم ولی آنجا متوجه شدیم که این شهید مفقودالاثر است و زمانی که این مادر بزرگوار ما را دید فکر کرد که فرزندش پیدا شده است و ما را قسم می‌داد که اگر خبری از فرزندم دارید به من بگویید من منتظر داوودم هستم. این صحنه بسیار زیبا بود که برای ما خلق شد.

یکی دیگر از خاطرات این است؛  روزی با خانواده شهید ابالفضل مهدیار دیداری داشتیم در این دیدار، از مادر شهید بابت مزاحمتی که ایجاد کرده بودیم معذرت خواهی کردیم ولی مادر شهید گفت: این چه حرفیست، ابالفضل دیشب به خواب من آمده و به من گفت که مادر جایی نرو، فردا مهمان داریم و تک تک شما را در خواب به من نشان داد و من شما را به چهره می‌شناسم چون فرزندم شما را به من نشان داده بود این فضا بسیار متحول شده بودیم.

حیات:ایا ارتش شهید مدافع حرم و شهید سلامت دارد؟

حجت الاسلام عفتی: بله، ما ۸ شهید مدافع حرم و ۲۲ مدافه سلامت ارتشی داریم.

حیات: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال آن به نسل جدید چه پیشنهاداتی دارید؟

حجت الاسلام عفتی: امروزه نیاز جامعه ما ترویج فرهنگ دفاع مقدس است در دفاع مقدس تابلوی بسیار رنگینی وجود دارد که هر قسمت آن را اگر نگاه کنیم می‌توانیم یافته‌های جدیدی را بیابیم و هر چقدر به این تابلو نزدیک‌تر شویم بهره مندی ما بیشتر می شود یکی از این جلوه‌ها که تبلور زیادی در این تابلو دارد و جامعه ما به آن نیاز دارد، مقاومت است. چنانچه دشمن نتوانست یک وجب از خاک کشور را اشغال کند به خاطر مقاومت مردان جنگ بود.

چنانچه این فرهنگ به الگویی تبدیل شود و در تمامی عرصه‌ها ترویج پیدا کند البته فرمایش مقام معظم رهبری باید مد نظر ما باشد که باید تا قله پیش برویم و تا رسیدن به قله فاصله زیادی نداریم زمانی می‌توانیم قله را فتح کنیم که صبر و مقاومت داشته باشیم و باید از دفاع مقدس الهام بگیریم و در سبک و سیره زندگیمان آن را پیاده کنیم و افکار و اندیشه های شهدا و ایثارگران را در عرصه ظهور بگذاریم تا مردم همه این جانفشانی ها را ببینند. زیرا نسل جوان ما به این فرهنگ نیاز دارد و لازم است که جوانان ما باید جا در پای شهدا بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha