کد خبر 219101
۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵

«حیات» گزارش می‌دهد؛

بازگشت به سبک سروقامتان ایرانی

بازگشت به سبک سروقامتان ایرانی

تیم ملی والیبال ایران بعد از کسب نتایج ضعیف در لیگ ملت‌ها و بازی‌های آسیایی، در هانگژو مدال طلا به گردن آویخت.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ تیم ملی والیبال ایران موفق شد در رقابت‌های آسیایی هوانگژوی چین پس از عبور از مراحل متختلف موفق شد به رتبه نخست مسابقات برسد و مقام قهرمانی را بالای سر برد تا اولین طلای کاروان ایران در المپیک آسیایی به ثبت برسد و این عنوان در یک ورزش تیمی وارد کارنامه کاروان ایران در مسابقات شود.

سروقامتان ایرانی در ابتدای را و  در مرحله مقدماتی با نپال تقابل کردند و با پیروزی قاطع 3 بر صفر به برتری رسیدندی و در گام دوم و در دومین دیدار هم به تقابل بحرین رفتند. در دیدار برابر بحرین تغییراتی با نظر بهروز عطایی در ترکیب اصلی شکل گرفت که نتیجه آن هم در ظاهر مثبت بود و به برتری سه بر یک برابر این تیم دست پیدا کند تا در دومین گام هم به پیروزی رسیده باشد و به دور حذفی راه پیدا کرد.

حریف ایران در گام بعدی و در دور حذفی تیم تایلند بود که شاگردان عطایی به برتری قاطعی در این بازی هم دست پیدا کردند و به پیروزی راحتی با نتیحه ۳ بر صفر دست یافتند تا سومین پیروزی پیاپی هم سهم سروقامتان ایرانی در این دیدارها شود و ملی پوشان ایرانی راهی دور نیمه نهایی شوند.

در مرحله نیمه نهایی قطر هم نتوانست برای ایران تهدیدی به حساب آید و ۳ بر صفر شکست خورد. ایران با دریافت خوب، بازی‌سازی محمدطاهر وادی و حملات سرعتی و قدرتی به پیروزی رسید و به فینال صعود کرد.

دیدار فینال مسابقات والیبال بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو، عصر امروز سه‌شنبه بین دو تیم ایران و چین برگزار شد و با پیروزی 3 بر یک و قهرمانی تیم ایران به پایان رسید. چینی‌ها که از میزبانی بازی‌های آسیایی به دنبال بیشترین مدال طلا از جمله قهرمانی در والیبال بودند در ست نخست 25 بر 19 برنده شدند. ایران در ست دوم با 2 دفاع روی تور متوالی از طاهر وادی،‌ شروع خوبی داشت و این روند را تا پایان ست با افزایش اختلاف امتیاز ادامه داد. ایران در ست دوم 25 بر 14 پیروز شد.

والیبال ایران در ۱۰ دوره قبلی به دو مدال طلا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، سه مدال نقره در بازی‌های ۱۹۵۸، ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰ و یک مدال برنز در سال ۱۹۶۶ رسیده بود و الان با ۷ مدال، پرافتخارترین رشته تیمی ایران در این مسابقات به حساب می‌آید.

امیدی که زنده شد

تیم ملی والیبال ایران با شرایط خوبی به مسابقات آسیایی نرفت و پیش از این دیدارها بود که دو شکست بزرگ در کارنامه عطایی و شاگردانش ثبت شد. کسب ضعیف ترین نتایج تاریخ والیبال ایران در لیگ ملت‌ها و پس از آن ناکامی در مسابقات آسیایی نتایج ضعیفی بود که تیم ملی ایران تا پیش از سفر به هانگژوی چین کسب کرده بود و در اوج نا امیدی و شرایط روحی منفی و انتقادات به این رقابت‌ها رفت و حتی بحث تغییر در کادرفنی و برکناری بهروز عطایی هم مطرح شد ولی با تصمیم محمدرضا داورزنی وی تا پایان المپیک در سمت خودش ابقا شد.

تیم ایران اگرچه کار سختی برای قهرمانی در این دوره از رقابت‌ها نداشت ولی برتری در این بازی ها هرچند از سطح بالایی برخوردار نباشد ولی حداقل از لحاظ روحی و روانی یک ریکاوری برای ملی‌پوشان محسوب می‌شود تا بتوانند عملکرد درخشانی در مسابقات انتخابی المپیک پاریس داشته باشند. عطایی تا پایان المپیک ابقا شده است و این فرصت خوبی است تا با باز سازی تیمش یک بار دیگر توانایی‌های خودش را به رخ بکشد و دوره حضورش روی نیمکت تیم ملی را طولانی‌تر از قبل کند.

امیدها به المپیک است

تیم ملی والیبال پس از آنکه مدال طلا را به گردن آویخت بلافاصله از هانگژو راهی شانگهای شد و از آنجا هم به دبی رفت تا پس از توقفی چند ساعته با یک پرواز به سائولوپائولو برود. والیبالی‌ها پس از طی کردن مسافتی ۶ ساعته با اتوبوس وارد ریودوژانیرو محل برگزاری رقابت‌های انتخابی المپیک شدند. با تصمیم بهروز عطایی و موافقت فدراسیون مسعود آرمات که در هفته‌های اخیر مسئولیت تیم ملی ب، تیم ملی دوم ایران، را بر عهده داشته است، به جمع کادرفنی در برزیل اضافه خواهد شد. آرمان صالحی و مبین نصری هم بازیکنانی هستند که از تهران راهی ریودوژانیرو خواهند شد.

مسابقات انتخابی المپیک پاریس با حضور ۲۴ تیم و در سه گروه ۸ تیمی از هشتم مهرماه در سه کشور برزیل، ژاپن و چین انجام خواهد شد که ایران با تیم‌های برزیل، ایتالیا، قطر، جمهوری چک، کوبا، اوکراین و آلمان همگروه است.

از هر گروه دو تیم برتر مجوز حضور در المپیک را دریافت خواهند کرد و با احتساب انتخاب از قبل فرانسه، تکلیف ۵ سهمیه دیگر بر اساس دو اولویت پس از پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ مشخص خواهد شد. یکی اینکه همه قاره‌ها نماینده در المپیک پاریس داشته باشند و دیگری تیم‌های برتر رده‌بندی جهانی که تا پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ به المپیک صعود نکرده باشند.

کسب سهمیه المپیک در این شرایط برای ایران که با تیم‌های قدری همچون برزیل، ایتالیا و کوبا همگروه شده است کمی سخت به نظر می‌رسد و این تیم احتمالا روی مسابقات لیگ ملت‌ها بیشتر حساب باز کرده است. در این شرایط ایران باید به فکر کسب امتیاز مثبت باشد و سعی کند امتیاز منفی کمتر ثبت کند تا بتواند جایگاه خود را در رده‌بندی جهانی بین رده ۹ تا ۱۱ حفظ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha