کد خبر 218843
۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱

دعوت از ۱۲۰ کشور برای شرکت در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

دعوت از ۱۲۰ کشور برای شرکت در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از ثبت نام بیش از ۵۸هزار نفر در مسابقات سراسری قرآن خبر داد و گفت: دعوتنامه چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن به ۱۲۰ کشور در ۵ قاره ارسال شده و تاکنون ۷۰ کشور برای شرکت در مسابقات آمادگی خود را اعلام کرده اند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ نشست خبری تشریح فعالیت‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲، امروز چهارم مهرماه با حضور حمید مجیدی مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.
مجیدی مهر در این مراسم ضمن گرامیداشت ایام هفته دفاع مقدس گفت: سال ۱۴۰۲ سال خاصی است، چون دو ماه رمضان در خود دارد، بنابراین برنامه ریزی ها در حوزه فعالیت های قرآنی متفاوت است.

وی اظهار کرد: در شش ماهه گذشته در حوزه جزء خوانی قرآن کریم، ۱۶۷ مراسم برگزار شد و بیش از ۷۰ درصد برنامه های جزءخوانی که تاکنون از صدا وسیما پخش ‌شده با محوریت سازمان اوقاف و در بقاع متبرکه برگزار شده است. همچنین یکی از اقدامات شاخص در ماه رمضان، ترتیل خوانی در روستاهای استان مرکزی بود که به صورت آزمایشی برگزار شد و در حالی که خیلی از بقاع متبرکه در روستاهای صعب العبور قرار داشت اما این برنامه های قرآنی مورد استقبال قرار گرفت و در نظر داریم در ماه رمضان بعد به استان‌های دیگر تسری پیدا کند و این اقدامات نشان از بلوغ فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور دارد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در قالب طرح ساماندهی داوران، برای داوری مسابقات قرآن شاهد حضور داوران حتی از نقاط دورافتاده بودیم این اتفاقات نشان می دهد که اگر برنامه ریزی اصولی انجام شود بازخورد خوبی دریافت می کنیم.

وی با بیان اینکه امسال مراسم جزءخوانی قرآن به ۲۰۰ مراسم خواهد رسید، عنوان کرد: در حوزه محافل انس با قرآن در سال بیش از ۵ هزار محفل قرآنی در مناسبت‌های مختلف در بقاع متبرکه برگزار می شود. همچنین حضور قاریان مصری به ایران در دستور کار قرار دارد، البته نیاز به هماهنگی دارد و استقرار رایزن ایران در قاهره که حافظ کل قرآن است، برای ما نوید بخش است و به تعاملات کمک می کند. قاریان از تانزانیا و جنوب شرق آسیا نیز به کشور ما اعزام خواهند شد و به زودی مشخص می شود کدام قاری در چه زمان و در کدام شهر قرائت خواهد داشت. برای حضور بانوان قاری از خارج از کشور نیز برنامه هایی داریم، زیرا بانوان جهان اسلام مشتاق هستند در برنامه های قرآنی از حضور بانوان نخبه ایرانی بهره ببرند.

مجیدی مهر گفت: در حوزه برگزاری کرسی های تلاوت و تفسیر قرآن در بقاع متبرکه که با ابداع رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفت، ابتدا کار سخت به نظر می رسید اما شاهد استقبال مخاطبان بودیم و در حال حاضر هر هفته حداقل یه جلسه تفسیر قرآن در بقاع متبرکه برگزار می شود و بیش از ۱۵۰۰ جلسه تاکنون برگزار شده است.

وی با اشاره به مشارکت در اجرای برنامه قرآنی محفل افزود: این برنامه فضای خوبی در کشور رقم زد و مردم را درگیر برنامه تلویزیونی حول محور قرآن کرد و به دنبال آن افراد تشویق شدند در موسسات قرآنی حضور پیدا کنند. امسال در قالب برنامه محفل ۲، مهمان منازل مردم قبل از افطار خواهیم بود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از ابلاغ شیوه نامه چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن خبر داد و اظهار کرد: هرسال تعداد تبصره های این شیوه نامه کم می شود و هم اکنون به تعداد انگشتان یک دست رسیده و بیش از ۵۸هزار نفر ( ۳۷ هزار و ۲۷۵ خواهر و بیش از ۲۱ هزار برادر) برای شرکت در مسابقات قرآن ثبت نام کرده اند و یک رشته عمومی ترجمه سوره الرحمن و یاسین به مسابقات اضافه شده است. در ۱۴۸ شهرستان ۲۹۶ مسابقه قرآن در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد. نتایج ۶۲ مسابقه اعلام شده است و در مرحله استانی در رشته مدیحه سرایی و هم خوانی، ۸۰ گروه برای شرکت در مسابقات ثبت نام کرده اند که تقریبا ۳۰ گروه خواهران هستند.

وی عنوان کرد: در حوزه معرفی و اعزام نماینده قرآنی به کشورهای مالزی، قزاقستان، کویت و ... اعزام داشته ایم. در مالزی علیرضا بیژنی رتبه دوم را کسب کرد در کل به هفت کشور اعزام داشته ایم. دعوتنامه چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن نیز به ۱۲۰ کشور در ۵ قاره ارسال شده و ۷۰ کشور برای شرکت در مسابقات آمادگی خود را اعلام کرده اند. برآورد این است که با تعاملات خوبی که صورت گرفته رکورد استقبال از مسابقات به ۹۰ کشور خواهد رسید.

مجیدی مهر بیان کرد: برگزاری دوره آموزشی ویژه داوران بدون مدرک در مناطق محروم از دیگر اقدامات این مرکز به شمار می آید. در شش دوره کمک هزینه به قاریان و حافظان قرآن اعطا شده و تاکنون ۱۹۵ نفر از این تسهیلات برخوردار شده اند. طرح و برنامه های مرکز امور قرآنی امسال به صورت ویژه برنامه ریزی و دنبال شد و در این زمینه از بیش از ۴۰ برنامه به ۱۱ سرفصل اصلی رسیده ایم. در حوزه حفظ موضوعی و ترتیبی در بقاع متبرکه بیش از ۲۶ هزار نفر حضور پیدا کردند که از این تعداد، سه هزار نفر در دوره صحیح خوانی و ۴۰۰ نفر در دوره تخصصی ارتقاء قاری و حافظ قرآن شرکت کردند. برگزاری دوره تربیت مجریان مسابقات و محافل قرآنی نیز از دیگر برنامه های این مرکز است که از بین ۳۰۰ نفر که برای شرکت در دوره ثبت نام کرده اند، ۵۷ خواهر و برادر با استعداد در این زمینه شناسایی شده اند و درواقع ترکیبی از پیشکسوتان، مجریان فعلی و گذشته و کارشناسان حوزه فن بیان و موسیقی دور هم جمع شده اند.

وی با اشاره به بازنگری در آیین نامه اعطای مدرک به حافظان قرآن افزود: تاکنون 6 فقره تفاهم نامه برگزاری برنامه های حفظ قرآن انجام شده و طرحی با عنوان «قرآن بانو» در قالب طرح حفظ قرآن ویژه بانوان خانه دار طراحی شده است. راه اندازی پرتال جامع مسابقات قرآن نیز در دستور کار است. دبیرخانه طرح حفظ موضوعی قرآن به حوزه علمیه واگذار شده و ستاد راهبری طرح حفظ  قرآن تاکنون شش جلسه برگزار کرده و در دوره سوم سنجش داوران به بیش از ۱۲۰ نفر مدرک داده شده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص جوایز گفت: شیوه نامه ای در این زمینه تدوین و ابلاغ شده در موضوع مساعدت‌های بیرونی در حوزه برگزاری کرسی های تلاوت، برگزاری محافل قرآنی و ... تاکنون به ۳۰ درخواست رسیدگی شده است. پویش «لبیک یا قرآن» در محکومیت اهانت به قرآن از دیگر برنامه های این مرکز به شمار می آید. همچنین همخوانی سوره مسد با همکاری سایر دستگاه ها در شب عاشورا برنامه ریزی شد و چند برنامه مشارکتی هم مانند دوره غیرحضوری آموزش قاریان و اجرای برنامه قرآنی چهارشنبه آخر هر ماه در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: از دیگر برنامه های این مرکز می توانیم به اعزام کاروان قرآنی در موسم حج اشاره کنیم که بیش از ۱۲۰۰ برنامه در این زمان اجرا شد. اعزام قاری قرآن به مراسم اربعین از دیگر برنامه ها به شمار می آید. اغلب برنامه های قرآنی در اربعین امسال با محوریت سازمان اوقاف برگزار شد که شامل تقریبا ۸۰۰ محفل بود. از دیگر اقدامات این مرکز، توزیع ۳۰ هزار جلد قرآن بین نهادهای مختلف بوده و بیش از ۳۰۰ درخواست نیز رسیدگی شده و مجمع قاریان نوجوان نیز در روز عید غدیر تشکیل شد.

مجیدی مهر عنوان کرد: مرحله مقدماتی مسابقات قرآن، ۱۸ مهر آغاز می شود، آبان ماه داوری انجام می شود. زمان برگزاری آزمون رشته های معارفی ۲۷ مهر است و مرحله نهایی رشته های آوایی شامل قرائت قرآن، ترتیل و ... ۱۶ آذر در خراسان شمالی برگزار می شود. مرحله نهایی آزمون رشته های معارفی نیز دی ماه در قم برگزار می شود و درکل ۵۶۶ نفر در مرحله مقدماتی مسابقات حضور خواهند داشت.

وی همچنین در پایان از برگزاری نشست تخصصی وقف قرآنی در ۱۶ مهر و برگزاری مسابقات استعدادیابی قرائت قرآن ویژه ۱۵ تا ۲۲ سال خبر داد که به برگزیدگان این مسابقات جوایز ارزنده اعطا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha