کد خبر 218711
۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹

پاشینیان: حمایت آمریکا برای حل مشکلات ارمنستان ضروری است

پاشینیان: حمایت آمریکا برای حل مشکلات ارمنستان ضروری است

دفتر نخست‌وزیری ارمنستان اعلام کرد که نخست‌وزیر این کشور امروز (دوشنبه) در دیدار با یک سناتور آمریکایی بر اهمیت حمایت آمریکا برای حل بحران‌های کنونی ارمنستان تأکید کرده است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ دفتر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: نخست‌وزیر بسیار از سفر گری پیترز، سناتور آمریکایی به ایروان در این شرایط دشوار استقبال کرده و بر اهمیت حمایت آمریکا جهت غلبه بر مشکلات ایجاد شده تأکید کرد. نیکول پاشینیان همچنین بر همکاری نزدیک جاری با آمریکا، از جمله در تقویت دموکراسی در ارمنستان، اجرای مؤثر اصلاحات و دیگر مسائل تأکید کرد.

گری پیترز هم با ابراز نگرانی از وضعیت انسانی دشوار در منطقه قره‌باغ کوهستانی، بر لزوم ارسال سریع غذا، دارو و دیگر مایحتاج ضروری به این منطقه تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است: در این دیدار به وضعیت انسانی قره‌باغ کوهستانی و مسائل مربوط به حفاظت از حقوق و امنیت مردم ارمنی‌تبار قره‌باغ اشاره شد.

باکو روز سه‌شنبه از آغاز عملیات «ضدتروریسم» در قره‌باغ خبر داد و مدعی شد که ارمنستان در حال تقویت نظامی در این منطقه است و عملیات «خرابکارانه» علیه نیروهای جمهوری آذربایجان انجام داده است. ایروان این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که باکو قصد پاک‌سازی ارامنه از قره‌باغ را داشته است.

در نهایت وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت که با میانجی‌گری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی میان طرف آذربایجانی و نمایندگان قره‌باغ مبنی بر توقف کامل درگیری‌ها حاصل شد. به گفته آنها، اجرای این توافق‌ها با هماهنگی فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه انجام خواهد شد.

پیشتر نیز پاشینیان روز گذشته در سخنانی اظهار کرد: نظام‌ها و سازوکارهای امنیتی خارجی که ارمنستان در آنها حضور دارد، در حفاظت از امنیت ملی ما ناکارآمد هستند. برای همه ما روشن شده که سازمان پیمان امنیت جمعی و همکاری سیاسی-امنیتی ارمنستان و روسیه برای حفاظت از امنیت خارجی ارمنستان کافی نیستند. ما باید در همکاری با همه شرکایی که آماده برداشتن اقدامات متقابل به نفع یکدیگر هستند، ابزارهای امنیت داخلی و خارجی‌مان را متحول و تقویت کنیم.

وزارت خارجه روسیه امروز در واکنش به این اظهارات در بیانیه‌ای اعلام کرد: پاشینیان به جای آنکه توافق‌ها میان رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره آینده قره‌باغ را رعایت کند، به هشدارها و تذکرهای غربی متوسل شده است.

به گفته این بیانیه، رهبر ارمنستان تصمیم گرفت که به جای همکاری منظم با روسیه و جمهوری آذربایجان، به سراغ غرب برود.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه اظهار کرد: نیکول پاشینیان در تمام این مدت اذعان داشت که ارمنستان عامدانه در تدارک پشت کردن به روسیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha