کد خبر 218510
۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱

پژوهشگر اجتماعی:

جامعه شناسیِ " دفاع مقدس " مغفول مانده است

جامعه شناسیِ " دفاع مقدس " مغفول مانده است

پژوهشگر اجتماعی گفت: جامعه شناسی جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس به عنوان یکی از دگرگونی‌های مهم اجتماعی ایران مغفول مانده است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ مرضیه اکبری افزود: پرداختن به جنبه‌های اجتماعی دوران دفاع مقدس از سوی کارشناسان و افراد صاحب نظر، فرصتی مناسب برای بازتاب حقایق پنهان این رُخداد تاریخی است.

وی با بیان اینکه جنگ تحمیلی تنها یک نبرد سیاسی و منطقه ای نبود، افزود: در هشت سال دفاع مقدس موضوعات متنوع از جمله چگونگی زیست مردم در شرایط دشوار، نبود شکاف فرهنگی و اجتماعی، افزایش مهرورزی و فداکاری، روحیه کار جمعی، آرمان‌گرایی و همیاری اجتماعی هر کدام قابل تحلیل و موشکافی از منظر جامعه شناسی است.

این پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دفاع مقدس کمتر پرداخته شده و آنچه اهمیت داشته بیشتر جنبه روایی و سینمایی بوده، این در حالی است که دوران دفاع مقدس آمیخته به موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی است.

اکبری با بیان اینکه دفاع مقدس از مرز یک رخداد تاریخی عبور کرده و اکنون به عنوان یک نهاد پویا مطرح است، افزود: همانطور که روایت‌گری دفاع مقدس پایانی ندارد و با گذشت زمان وقایع تازه ای از دل آن به نمایش گذاشته می شود، جنبه های اجتماعی و فرهنگی این نهاد نیز قابلیت پژوهشگری علمی دارد.

وی ادامه داد: در آسیب شناسی برخی مشکلات جامعه، با دلایلی رو به رو می شویم که بازتعریف زیست اجتماعی و فرهنگی دوران دفاع مقدس می تواند در کاهش آنها موثر باشد.

اکبری ادامه داد: مرور و بازخوانی پیوندهای اجتماعی دوران دفاع مقدس به عنوان یکی از دشوارترین و پیچیده‌ترین شرایط اقتصادی، امنیتی و سیاسی، الگوی مناسبی برای چگونگی گذار جامعه از شرایط فعلی است.

این جامعه شناس افزود: توجه به الگوی تاب آوری مردم در دوران دفاع مقدس همچنین نوع پیشرفت‌ها و پیروزی‌های کشور با توجه به محدودیت‌های آن زمان همراه با بیان زمینه‌های فردی، اجتماعی و فرهنگی جنگ و دفاع، این امکان را فراهم می‌کند که بازتولید ارزش‌های فراموش شده در اقشار مختلف جامعه پدیدار شود.

وی تحقق این موضوع را در گرو مشارکت اساتید جامعه شناس و دانشجویان دانست و افزود: تسهیل زمینه برای ورود به این حوزه نیازمند تعریف نقشه راه، در اختیار داشتن منابع لازم و استفاده از روش های انگیزه بخشی در سطح کلان برای ترغیب پژوهشگران اجتماعی است.

۳۱ شهریور؛ سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است و تا ۶ مهر ادامه دارد.

در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز و "صدام حسین"، رییس جمهور عراق با ظاهر شدن در برابر دوربین‌های تلویزیون عراق با پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha