کد خبر 218335
۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸

سفر هیأتی از کنگره آمریکا به ارمنستان

سفر هیأتی از کنگره آمریکا به ارمنستان

سفارت آمریکا در ایروان خبر داد هیأتی از قانونگذاران کنگره به ریاست سناتور «گری پیترز» برای دیدار با سران ارمنستان از جمله نخست‌وزیر، وارد این کشور شده است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ سفارت آمریکا در ایروان خبر داد هیأتی از کنگره این کشور به ریاست سناتور «گری پیترز» برای دیدار چند روزه با سران ارمنستان وارد این کشور شده است. 

در جریان این سفر از ۲۲ تا ۲۵ سپتامبر (جمعه ۳۱ شهریور تا دوشنبه سوم مهر)، قرار است گری پیترز با «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر، «آلن سیمونیان» رئیس مجلس ملی و همچنین معاون وزیر خارجه ارمنستان و سایر مقامات این کشور درباره روابط آمریکا و ارمنستان و تاثیر اقدامات نظامی اخیر جمهوری آذربایجان بر جمعیت ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی گفت‌وگو کند. 

طبق اعلام سفارت آمریکا، این سناتور آمریکایی همچنین به استان مرزی «سیونیک» ارمنستان «برای دیدار با مقامات محلی و گفت‌وگو درباره چالش‌های امنیتی و بشردوستانه» سفر خواهد کرد.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی بامداد چهارشنبه با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان تاکید کرد «راه‌حل نظامی برای مناقشه با ارمنستان در منطقه قره‌باغ وجود ندارد» و از همه طرف‌ها خواست تا گفتگوها را برای حل‌وفصل اختلافات باقیمانده بین باکو و ایروان در این منطقه از سر بگیرند.

پیش از آن هم نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه آمریکا درباره وضعیت قره‌باغ کوهستانی پس از حمله جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کرده بود.

نیروهای ارمنی‌ قره‌باغ کوهستانی چهارشنبه پس از نبرد سنگین ۲۴ ساعته،‌ با آتش‌بس طبق شرایط جمهوری آذربایجان و با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه موافقت کردند. پیشنهاد آتش‌بس جمهوری‌ آذربایجان شامل خروج یگان‌ها و نیروهای نظامی باقیمانده از نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان از منطقه استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه و انحلال و خلع سلاح کامل تشکیلات مسلح قره‌باغ کوهستانی و همچنین خروج تجهیزات سنگین و تسلیحات آنان از این منطقه می‌شود.

وزیر خارجه ارمنستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت قره‌باغ، از کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر و آواره شدن بیش از ۱۰ هزار نفر در پی عملیات جمهوری آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی خبر داد.

در پی آتش‌بس، مذاکراتی بین مسؤولان ارمنی قره‌باغ با مقامات جمهوری آذربایجان برگزار شده که هنوز به نتیجه نرسیده است. 

به دنبال آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی و توافق میان مقامات ارمنی‌تبار و مقامات جمهوری آذربایجان برای خلع سلاح واحدهای نظامی مستقر در این منطقه، اولین محموله از کمک‌های بشردوستانه وارد خانکندی مرکز قره‌باغ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha