کد خبر 218296
۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴

در آیین گرامیداشت عملیات کمان ۹۹؛

نیروی هوایی ارتش مبتکر «جهاد خودکفایی» است/ در میان خلبانان، شهدا بزرگترین کار را انجام دادند

نیروی هوایی ارتش مبتکر «جهاد خودکفایی» است/ در میان خلبانان، شهدا بزرگترین کار را انجام دادند

امیر سرتیپ حاتمی گفت: نیروی هوایی مبدع جهاد خودکفایی است که تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در همه این موضوعات نمایان است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ آیین گرامیداشت عملیات کمان 99 با حضور امیر سرتیپ  حاتمی مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش، امیر واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش و سردار ناظر مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس صبح امروز در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

امیر حاتمی مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش گفت: عظمت عملیات کمان ۹۹ بسیار زیاد است. خلبانان و فرماندهان  شجاعت و جسارت بزرگی در این عملیات به خرج دادند. اعزام حدود ۳۰۰ فروند هواپیما برای این عملیات شجاعت، جسارت، علم و تخصص بالایی می خواهد و شهید فکوری کار بزرگی در این زمینه انجام دادند.

وی ادامه داد: در زمان آغاز جنگ تحمیلی شرایط داخل کشور بسیار ویژه بود. در  واقع انقلاب اسلامی به تازگی شکل گرفته و ارکان کشور به خوبی شکل نگرفته بود. گروهک‌ها هر کدام کشور را به سمتی می کشیدند. شرایط ارتش متاثر از این شرایط، کاملا غیرنرمال بود و کسانی که این برنامه ریزی ها را انجام داده بودند این موضوع را هدایت می کردند که ارتش با شدایدی مواجه باشد.

امیر حاتمی بیان کرد: منافقان به دنبال انحلال ارتش و بزرگترین خیانت بودند. منافقان بزرگترین خائنان هستند. سلطنت طلبها کودتای ۳۲ را به یاد داشتند و آمریکایی ها آنان را پشتیبانی می کردند.

وی گفت: نیروی هوایی با وجود اینکه در آن زمان به روزترین و گران‌قیمت تسلیحات و فناوری را در سطح کشور را در اختیار داشت، آمریکایی ها جوری برنامه ریزی کرده و امیدوار بودند که با رفتن مستشاران و قطع تدارکات نیروی هوایی  این تجهیزات غیرقابل استفاده شود. 

مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش بیان کرد: در شرایط بین المللی اوضاع خاصی حاکم بود. نظامی دوقطبی وجود داشت و در عین اینکه بر سر همه چیز جنگ داشتند و معتقد بودند ارزشهای آنان بالاتر است؛ اما غربی ها  و شرقی‌ها روی یک مسئله تفاهم داشتند. و آن نیز این بود که انقلاب اسلامی نباید پا بگیرد؛ چون حرف متفاوتی علیه آنان می زد. در واقع نظام ما مدعی بود با ارزش‌های اسلامی می توان بشریت را با عزت اداره کرد. این موضوع به حق بود و بر جان مسلمانان می نشست.

امیرحاتمی اشاره کرد: در همین حال صدامی در عراق حاکم بود که به شدت کینه امام خمینی (ره) را داشت.کینه ایران  در دل او قرار گرفته بود. در واقع صدام بسیار جاه طلب، جنایتکار و خبیث بود. او تصور می کرد می تواند همه عقده هایش را  روی جمهوری اسلامی خالی کرده و نگرانی دائمی اش برای محدودیت ژئوپلیتیکی عراق را برطرف کند.

وی گفت: در 3 موضوعی که انقلاب اسلامی از بین برود، نظام جمهوری اسلامی ساقط شود و ایران باید تحقیر شود، شرق و غرب با یکدیگر تفاهم داشتند و صدام انگیزه کافی برای این کارها را داشت و اینها اهداف سیاسی صدام در جنگ بود. 
مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش اظهار کرد: در زمان آغاز جنگ تحمیلی در کردستان جنگ داخلی به راه افتاده بود و منافقان یکسال بعد جنگ مسلحانه ای را اعلام کردند که برای این جنگ مسلحانه حضرت آقا ترور شد. شهید بهشتی و ۷۲ تن شهید شدند و بیش از ۱۷ هزار نفر ترور شدند؛ چنین برنامه ای در کنار جنگ تحمیلی پیش بینی شده بود و همانطور که می دانید اهداف سیاسی باید در قالب طرحهای عملیاتی، راهبردی، طرح ریزی و اجرا می کرد. 
امیر حاتمی بیان کرد: همانطور که میدانید در هر عملیات نظامی که طرح ریزی می شود، نیروی نظامی طرف مقابل را باید از بین ببریم. صدام نیروی هوایی را برای اولین هدف خود انتخاب کرد چون می دانست نیروی هوایی آماده است و می تواند تاثیرگذار باشد. اگر نیروی هوایی در آن عملیات نابود می شد، اتفاقات زیادی می افتاد. نیروی دریایی عراق از میان نمی‌رفت و نیروی زمینی عراق با پیشروی بیشتری به مرزهای ما میرسید و زیرساختهای اقتصادی عراق برای پشتیبانی از جنگ باقی می ماند. 

وی تشریح کرد: در عملیات کمان ۹۹ باید به مظلومیت نیروی هوایی پی برد؛ در اینکه کار بسیار بزرگی انجام داده است که حتی بسیاری از ما نمی‌دانیم که این عملیات یک شروع بود. ۴۵ روز بعد از این عملیات ادامه یافت و ۱۸۰ پرواز انجام می شد. در واقع در این عملیات ما برتری هوایی را به دست آوردیم و به دست آوردن برتری هوایی آثار و تبعاتی داشت. از همه افرادی که برای این کار زحمت کشیدند بعنوان یک سرباز ایران تشکر می کنم.  

مشاور فرمانده معظم کل قوا گفت: باید روی این موضوع کار شود که ما اگر نمی‌توانستیم نیروی هوایی را حفظ کنیم و این عملیات را انجام دهیم، حتما راهبرد  عملیات برق آسای صدام عملیاتی میشد و راهبرد صدام در این عملیات ترک بزرگی برمی داشت. این موضوع به لحاظ تبیین عملیات، آموزشی و تبیین اهمیت عملیات هوایی جای پرداخت دارد. از همه محققان و دانشگاه شهید ستاری و هیئت معارف جنگ شهید صیاد تقاضا داریم جدی به این موضوع بپردازند.

امیر حاتمی اظهار کرد: عوامل متعددی در این پیروزی نقش داشت و بهترین و مهم ترین اثر را شجاعت، غیرت، هوش و شهادت طلبی خلبانان نیروی هوایی داشتند. آنانی که عملیات برون مرزی را انجام دادند، می دانند زمانی که از زمین امن کشور عبور می کنی یعنی چه شهامت و استقامتی برای انجام این کار نیاز است.  فقط در عملیات کمان ۹۹ بیش از ۳۸۰ خلبان در عملیات برون مرزی حضور داشتند. ما عملیات را با درصد کمی تلفات به پیروزی رساندیم. 

وی بیان کرد: نسل جوان کشور باید بدانند امر خلبانی امری مقدس و بزرگی است، نباید این سنگر تضعیف شود. در میان خلبانان، شهدا بزرگترین کار را انجام دادند و باید صدها برابر از آنان قدردانی کرد. امروز عزت ما مدیون آن خونهای پاک است. دشمن آمده بود نظام جمهوری اسلامی را ساقط کند و ایران را تجزیه کند. همه اینها را که امروز با سرافرازی بیان میکنیم، مدیون خون پاک شهدای عزیزمان هستیم. انقلاب اسلامی امروز در دنیا در اوج قدرت است و مانند خورشید می درخشد. اینها مدیون خون پاک شهدا است.

مشاور فرمانده معظم کل قوا گفت: نیروهای متخصص ارتش و به ویژه متخصصین فنی نیروی هوایی مظلوم هستند، به‌ویژه در زمانی که به دنبال تضعیف ما بودند، متخصصان فنی ما خالصانه، گمنامانه و نجیبانه این کار را انجام دادند و ادامه دادن این کار تا پایان جنگ ما کار بزرگی بود. جهاد خودکفایی از همینجا شروع شد و نیروی هوایی مبدع جهاد خودکفایی است که تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در همه این موضوعات نمایان است.
حاصل جهاد خودکفایی که شما بنیان گذاشتید را در وزارت دفاع و در دانشگاه پدافند هوایی دیدم. در نیروی هوایی می دانید چه اتفاقات مبارکی افتاد. در رژه جمهوری اسلامی به لطف الهی تمام تسلیحات یا تمام ایرانی هستند یا چنان ایرانیزه شدند که تشخیص آن امکانپذیر نیست. در همه حوزه ها این شجره طیبه به ثمر نشسته است. اکنون صدام در قعر جهنم هست، حامیان آنها در ندامت کامل و شما سربلند و سرافراز هستید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha