کد خبر 218282
۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲

نیروی هوایی نمونه عملی وحدت در اولین روزهای جنگ تحمیلی 

نیروی هوایی نمونه عملی وحدت در اولین روزهای جنگ تحمیلی 

 امیر سرتیپ واحدی گفت: این روزها از وحدت به عنوان یک ضرورت گفته می شود و نیروی هوایی در اولین روز جنگ تحمیلی نمونه عملی این وحدت را نشان داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ آیین گرامیداشت عملیات کمان 99 با حضور امیر سرتیپ  حاتمی  مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش، امیر واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش و سردار ناظر مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس صبح امروز در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حال برگزاری است.

امیر سرتیپ واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: حضور خانواده معظم شهدا همواره تذکری است که فراموش نکنیم عزت ما به چه قیمتی به دست آمده است.

وی افزود: دشمن تصور نمی‌کرد که نیروهای نظامی ایران در برابر یک ارتش مسلح شده به تجهیزات روز دنیا تاب آوری داشته باشند. نیروی هوایی ارتش در کارنامه عملیاتی خود در دفاع مقدس گنجی بزرگ دارد که نیاز به واگویی دارد. این روزها از وحدت به عنوان یک ضرورت گفته می شود و نیروی هوایی در اولین روز جنگ تحمیلی نمونه عملی این وحدت را نشان داد.

امیر واحدی افزود: نیروی هوایی در یک هواپیمای دو کابینه یک خلبان شیعه و اهل تسنن تقدیم انقلاب کرد. اگر رسانه به وظیفه خود متعهدانه عمل کند در لابلای تاریخ جنگ ناگفته های فراوانی از نیروی هوایی بیرون می آید . واقعیت این است که نیروی هوایی از ابتدای سال ۵۹ درگیر جنگ بوده است. جنگ پیش از شهریور ۵۹ آغاز شد و وجود ۱۷ خلبان شهید پیش از ۳۱ شهریور ۵۹ این واقعیت را اثبات می کرد. 

فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: برخلاف آنچه گفته می شود نیروی هوایی با وجود توطئه ها هرگز غافلگیر نشد و اجرای عملیات اولین پاسخ در کمتر از ۳ ساعت از اولین تجاوز زمینی و هوایی، اجرای عملیات کمان ۹۹ که بیش از ۳۰۰ فروند هواپیما در یک روز از پایگاه های مختلف برخواستند گواه این مطلب است.  همانگونه که رهبر معظم انقلاب همان روز در صحن علنی مجلس فرمودند تنها تا ساعت ۱۰ روز یکم مهر ماه ۱۴۰ فروند هواپیما عملیات برون مرزی را انجام داده بودند. واقعیت این است که این هجم از پروازها و لود تسلیحات و ناوبری برای مدت ۴۰ روز ادامه پیدا کرد. 

امیر واحدی گفت: نیروی هوایی در خلا حضور نیروی زمینی با سپاه پاسداران، با سه سپاه ارتش عراق روبرو بود. سپاه سوم عراق مسئول اشغال خوزستان بود. صدام حسین در سخنرانی رسمی خود اعلام کرده بود که این جنگ تفریحی نظامی با ایران است و قاطعانه اعلام کرد که روز اول خرمشهر، روز دوم خوزستان و هفته بعد تهران را تصرف خواهد کرد و تردید نکنید اگر نیروی هوایی نبود همین پیش بینی عملی می شد. 

وی افزود: نیروی هوایی ارتش در اول مهر ۱۳۵۹ با انجام عملیات کمان ۹۹ نقاط حیاتی و پشتیبانی عراق را منحل کردند. و در اعدام کامل نیروی دریایی عراق سنگ تمام گذاشت. تنبیه عراق فقط به جنگ تانکها، نیروی دریایی و انهدام پالایشگاه ها و نیروگاه ها ختم نشد. نیروی هوایی عراق حتی در منتهی علیه مرزهای خود از تیررس ما در امان نماند. 

امیر واحدی تاکید کرد: اهل قلم و رسانه باید برای جوانان بازگو کنند که خلبانان پیشکسوت ما از پایگاه های مختلف جنگ تانک ها را دنبال کردند تا پای ستون زرهی دشمن به شهرهای خوزستان باز نشود. ما در ۶ ماهه اول جنگ بیشتر از ۱۰۰ خلبان را از دست دادیم و در ۸ سال جنگ، نیروی هوایی ۲۵۰ خلبان شهید داده است. ۳۲ خلبان ما در طول ۱۰ سال اسارت در عراق مفقودالاثر بودند و صدام از ارایه اسم ایشان به صلیب سرخ جهانی امتناع کرد. این بخشی از گذشته ما است که باید با روزآمد شدن از آن دفاع کنیم. برگزاری این مراسم ها می‌تواند بخشی از قصوری که درباره حماسه های نیروی هوایی رقم خورده را جبران کند. از همه دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم تشکر می کنم. امیدوارم رسانه نیز بازتاب پرخوری از این مراسم داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha