کد خبر 218084
۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

ثبت جهانی کاروانسراهای فرسفج و تاج‌آباد فرصتی برای پیوند اقتصادی همدان با جهان است

ثبت جهانی کاروانسراهای فرسفج و تاج‌آباد فرصتی برای پیوند اقتصادی همدان با جهان است

معاون اقتصادی استاندار همدان گفت: ثبت جهانی کاروانسراهای فرسفج و تاج‌آباد فرصتی برای پیوند اقتصادی همدان با جهان است.

به گزارش گروه استان های حیات؛ سید مجتبی حسینی، اظهار داشت: ثبت جهانی آثار و میراث تاریخی غنی در همدان فرصتی را ایجاد می‌کند تا بسترها و ظرفیت این استان به جهانیان معرفی شود و عاملی برای حضور بیشتر گردشگران خارجی و داخلی در استان و همچنین جذب علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری همدان از سراسر دنیا باشد.

وی ثبت جهانی کاروانسراهای فرسفج و تاج‌آباد را اتفاقی خوشایند دانست که باید از آن بهره‌برداری فرهنگی و اقتصادی شود و گفت: پیوند خوردن اقتصاد استان با اقتصاد جهانی و تسهیل تبادلات فرهنگی بین ملل گوناگون، سهولت در زمینه ایجاد بسترهای داخلی و خارجی لازم برای ورود گردشگر و سرمایه‌گذار به استان و بهبود اقتصاد گردشگری، افزایش اشتغال و ثروت ملی و بالا رفتن سطح معیشت و رفاه مردم و در نتیجه توسعه متوازن و درون‌زا در استان را سبب خواهد شد و از جمله  کارکردهای اقتصادی ثبت جهانی محسوب می‌شود.

وی افزود: ورود بناهای تاریخی و فرهنگی به چرخه بهره‌برداری اقتصادی با توجه به قدمت بیش از 3000 هزار ساله همدان و بناهای تاریخی بی‌شمار استان می‌تواند یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی استان از طریق توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع پیشرو جهان در رشد گردشگری داخلی و خارجی قلمداد شود.

معاون اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه بازسازی و احیای بناهای تاریخی و از جمله کاروانسراها چندی است توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با مدیریت صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی شروع شده است، عنوان کرد: این اتفاق می تواند به پیوند حوزه گردشگری با میراث گران‌بهای فرهنگی ملت ایران کمک کند و به توسعه صنعت گردشگری و تقویت اقتصاد ملی و تجربه نوینی از زندگی در فضای سنتی منجر شود.

حسینی با اشاره به اینکه گـردشگری یکـی از مهمتریـن محورهـای توسـعۀ  اقتصـادی در هـر برهـه زمانـی بـوده اسـت، تاکید کرد: بـا توجـه بـه قرار گرفتن استان همدان در مسیر راه ابریشم و تردد تجار از این مسیر کاروانسـراها در گذشته بـه عنـوان یکـی از ارکان مهـم در سـاختار اقتصـادی برای رونق تجارت ایجـاد شـد، همین پیشینه تاریخی می‌تواند زمینه‌ساز الگویی جدید برای بهره‌برداری از کاروانسراهای همدان به عنوان یک پتانسیل برای توسعه اقتصاد گردشگری باشد.

وی با اشاره به اینکه کاروانسـراها در کنـار بـازار مهمتریـن نقـاط اقتصـادی شـهرها را در گذشته تشکیل داده‌اند، گفت: نه تنها هدف استان به سمتی باید ترسیم شود که از کاروانسراهای جهانی فرسفج و تاج‌آباد بیشترین استفاده را به نفع مردم و گردشگری استان کرد، بلکه باید از کاروانسراهای موجود در سطح بازار نیز بهره‌برداری شود.

حسینی گفت: کاروانسراهای موجود در خیابان اکباتان که از قضا در مسیر منتهی به هگمتانه که انتظار جهانی شدن را می‌کشد قرار گرفته‌اند، می‌توانند هتل‌های سنتی، رستوران، کافه، نمایشگاه صنایع دستی و حتی محلی برای برگزاری مراسمات مذهبی و فرهنگی شهر تلقی شوند که باید مورد توجه قرار گیرند.

معاون اقتصادی استاندار همدان، تاکید کرد: ثبت جهانی و رویکرد بهره برداری از فضاهای تاریخی و سنتی باعث خواهد شد از تخریب میراث فرهنگی پرهیز شده و فرصت هایی برای توسعه بهینه زیرساخت های صنعت گردشگری و رشته‌های وابسته، ورود سرمایه عظیم و راکد بناهای تاریخی، مقاوم سازی اقتصاد و توسعه استان فراهم گردد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در آینده با ثبت جهانی هگمتانه قدرت چانه‌زنی برای توسعه اقتصاد بین‌الملل گردشگری همدان در دنیا دو چندان خواهد شد، افزود: بیش از هزار و 800 اثر تاریخی استان ظرفیتی ویژه است که استان به سمتی حرکت کند تا با ثبت جهانی آثاری که مولفه‌های جهانی شدن را دارد اقتصاد گردشگری همدان را متحول کند.

حسینی در پایان همچنین تاکید کرد: حرکت در مسیر جهانی شدن آثار تاریخی باعث جذب بودجه از منابع داخلی و خارجی خواهد شد چرا که نوعی تبلیغ برای هویت، تاریخ، فرهنگ و جاذبه های گردشگری استان محسوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha