کد خبر 217954
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶

«حیات» گزارش می‌دهد؛

نتایج ضعیف بلگراد و زنگ خطر برای المپیک/ کشتی آزاد ایران در برزخ

نتایج ضعیف بلگراد و زنگ خطر برای المپیک/ کشتی آزاد ایران در برزخ

تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی بلگراد نتایج ضعیف و دور از انتظاری کسب کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ کشتی آزاد در ایران از سال‌های دور همیشه یک رشته مدال‌آور بوده و حتی پیشکسوتان این رشته ورزشی آن را به عنوان ورزش اول ایران می‌شناسند که بیشترین مدال را در تاریخ برای کاروان کشورمان به ارمغان آورده است و به همان میزان با توجه به سابقه تاریخی روشنی که در این رشته داشتیم انتظارها همیشه از کشتی آزاد از سوی ورزش دوستان و علاقه‌مندان به این رشته ورزشی بالا بوده است. ولی با وجود اهمیتی که همواره از سوی مسئولان ورزش ایران برای این رشته وجود داشته اما بعضاً در بخری مقاطع شاهد افت عملکرد و نتایج در آن بودیم که در میادین بین المللی رقم خورده است و در حال حاضر هم به نظر می‌رسد درگیر دوره گذار این چنینی شده باشیم.

تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی بلگراد حاضر شد و در حالیکه امید زیادی به مدال‌های خوشرنگ در این بازی‌ها داشتیم و حتی مدعی جدی قهرمانی محسوب می‌شدیم ولی در اکثر اوزان آن انتظاری که می‌رفت حاصل نشد و با وضعیتی پایین‌تر از حد انتظار به پایان رسید و این زنگ خطری است برای آینده کشتی آزاد ایران و مسابقات المپیکی که در پیش داریم و چشم امیدمان مثل همیشه برای این مسابقات به کشتی آزاد و سبک کردن بار مدال‌های کاروان ایران است.

دو ایراد عمده‌ای که به کشتی‌گیران ما در صربستان وارد است ضعف فنی که مربوط به آنالیز حریفان و آشنایی با نقاط ضعف و قوتشان است می‌شود و دیگری مربوط به ضعف جسمانی که از تمرینات غیراصولی و بدنسازی نادرست بچه‌های تیم ملی ما می‌آید که باعث می‌شد از لحاظ بدنی توانایی رقابت در مراحل بالا و تایم‌های آخر بازی را نداشته باشند و این مورد به خصوص در تقابل بین حسن یزدانی و تیلور مشهود بود که بدن یزدانی مقابل حریف خودش کم آورد و توانان مقابله نداشت.

به این بهانه به بررسی عملکرد ملی‌پوشان کشتی آزاد در بلگراد پرداختیم.

رحمان عموزاد - ۶۵ کیلوگرم

عموزاد که شانس مدال طلای کاروان کشتی ایران در سبک وزن بود در گام نخست برتری سختی مقابل نیک لی داشت ولی در بازی دوم برابر شامیل ممدوف تن به شکست داد تا عملکرد قابل قبولی از خودش در این دوره از مسابقات به جا نگذاشته باشد.

امیرمحمد یزدانی - ۷۰ کیلو گرم

او هم که شانس خوبی در ۷۰ کیلوگرم برای ایران داشت مقابل زین رترفورد تن به شکست داد و موفق نشد عملکردی که از وی انتظار می‌رفت را به نمایش بگذارد و یکی از شکست خورده‌های کاروان ایران در بلگراد بود.

یونس امامی - ۷۴ کیلوگرم

شکست سنگینی مقابل زائوربک سیداکوف داشت و در شانس مجدد به هم ختیگ تسابولوف روسی الاصل که برای صربستان کشتی می‌گیرد نتیجه را واگذار کرد تا از دور مسابقات کنار برود.

محمد نخودی - ۷۹ کیلوگرم

احمد عثمانوف حریف محمد نخودی در این دوره از رقابت‌ها بود که یکی دیگر از گزینه‌های مدال تیم ملی ایران در رقابت‌ها را از دور خارج کرد و بخش دیگری از عملکرد ضعیف تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی رقم خورد.

حسن یزدانی - ۸۶ کیلوگرم

حسن یزدانی همچون فینال سال قبل برابر دیوید تیلور شکست خورد تا این سوال پیش بیاید که چطور می‌شود جلوی تیلور آمریکایی در پاریس ایستاد. یزدانی در این کشتی نیز در سه دقیقه دوم نسبت به وقت نخست افت داشت و در نهایت هم به واسطه ضربه فنی بود که بازی را واگذار کرد و شکست تلخی برای کاروان ایران در فینال رقابت‌ها رقم خورد.

مجتبی گلیج - ۹۷ کیلوگرم

ناباورانه ترین کشتی را گلیج در این رقابت ها مقابل عبدالرشید سعدالله یف داشت تا جایی که صفحه اتحادیه جهانی کشتی از این کشتی به عنوان برترین کامبک یاد کند. او تا ثانیه های پایانی از حریفش جلو بود اما به راحتی پیروزی را از دست داد. این دو در بازی رو در رو به تساوی ۴-۴ دست یافتند ولی این گلیج بود که شکست خورده این دیدار بود.

این خلاصه عملکرد تیم ملی کشتی ایران در مسابقات جهانی بود و به جز رحمان عموزاد که در سنگین وزن موفق شد مدال طلا را به چنگ بیاورد و افتخار کاروان ایران در این مسابقات بود، سایر نفرات در حد انتظار ظاهر نشدند. این در حالی است که تیمهای آمریکا، روسیه و آذربایجان کشتی‌گیران قدری مانند کوین جکسون، کایل ساندرسون، ماخاچ مرتضی علی‌یف، دنیس چارگوش، حاجی مراد گاتسالوف، ختاگ گازیموف و جبرئیل حسن اف را در کادر فنی خود داشتند، مربیانی هر چند جوان و محترم اما کم تجربه دستیار پژمان درستکار هستند که یک مدال جهانی و المپیک هم ندارند و بیشترشان حتی کشتی گرفتن در این مسابقات را هم تجربه نکرده‌اند. در فاصله یک ساله تا المپیک پاریس انتظار می‌رود کشتی‌ آزاد ایران تغییر رویه اساسی دهد تا نتیجه متفاوتی در المپیک پاریس که قطعا میدان بزرگتری نسبت به بلگراد است حاصل شود. باید دید رویکرد فدراسیون کشتی در این یک سال چه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha