کد خبر 217896
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵

یونهاپ: ایران سود ۶ میلیارد دلار بلوکه شده را می‌خواهد

یونهاپ: ایران سود ۶ میلیارد دلار بلوکه شده را می‌خواهد

روزنامه یونهاپ کره جنوبی گزارش داد، تهران در حال بررسی دریافت سود از بانک‌هایی است که حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را به علت تحریم‌های آمریکا نگهداری کرده و مانع از انتقال آن به تهران شده بودند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ روزنامه یونهاپ کره جنوبی گزارش داد، تهران در حال بررسی دریافت سود از بانک‌هایی است که حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را به علت تحریم‌های آمریکا نگهداری کرده و مانع از انتقال آن به تهران شده بودند.

حدود ۶ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران در کره‌ جنوبی روز گذشته به حساب‌های بانکی در دوحه قطر انتقال یافت تا تبادل زندانی‌های آمریکا و ایران انجام شود.

در گام نخست، آمریکا تمامی تحریم‌ها برای انتقال این ۶ میلیارد دلار دارایی ایران از کره جنوبی به قطر را لغو کرد. این وجوه در کره جنوبی که یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران بوده است به علت تحریم‌های آمریکا، مسدود شده بود.

بنا بر ادعای این رسانه کره‌ای، به گفته منابع دیپلماتیک ایرانی، مقامات در تهران، بررسی حقوقی دریافت سود از وجوهی را که قبلا توسط بانک مرکزی کره، بانک صنعتی کره و بانک ووری، طی ۴ سال گذشته مسدود شده بود، آغاز کرده‌اند.

یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود، گفت، موسسات مالی کره جنوبی به دلیل تحریم‌های   غیرقانونی آمریکا، به صورت غیرمنصفانه (از دارایی‌های ایران) سود برده‌اند.

این مقام ایرانی افزود، طبیعی است که بانک‌ها سود را به صاحب ذیحق برگردانند.

در عین حال، یک مقام وزارت خارجه در سئول گفت، این اقدام ایران «با روح توافق میان کشورهای مربوطه همخوانی ندارد.»

وی افزود: « تمامی جزئیات مربوط به انتقال وجوه مسدود شده بر اساس توافق‌های با کشورهای مربوطه از جمله ایران صورت گرفته است.»

روابط میان کره جنوبی و ایران همچنان متشنج است زیرا جمهوری اسلامی خواستار انتقال پول‌های مسدود شده خود شده بود.

این چالشی برای سئول بود که هم می‌خواست اتحاد پیمانی خود با واشنگتن را حفظ کند و هم به مشارکت اقتصادی خود با تهران ادامه دهد.

قرارداد تبادل زندانیان ایران و آمریکا که با میانجیگری قطر انجام شده است در ۱۰ ماه آگوست اعلام شد، به ۵ شهروند آمریکایی بازداشت شده توسط ایران اجازه داد در ازای انتقال وجوه به بانک‌های قطر و آزادی ۵ ایرانی بازداشت شده در آمریکا، این کشور را ترک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha