کد خبر 217773
۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸

آینده صنعت بازی در ایران مبهم است

آینده صنعت بازی در ایران مبهم است

هانیه گودرزی، فعال حوزه بازی معتقد است با وجود مشکلات و موانع فعلی این حوزه در ایران، نمی‌توان به آینده این صنعت در کشور امیدوار بود.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ صنعت بازی در ایران روزهای بسیار سختی را سپری می‌کند. هانیه گودرزی، از فعالان حوزه بازی در ایران در این باره می‌گوید: «صنعتی به نام بازی‌سازی در ایران وجود ندارد. در ایران افراد علاقه‌مند به دنیای بازی‌سازی جامعه کوچکی را تشکیل داده‌اند و در تلاش هستند تا این حوزه رو به عنوان صنعتی درآمدزا معرفی کنند. متاسفانه با توجه به موانعی که وجود داشته و دارد موفقیتی در این زمینه حاصل نشده و همچنان به صورت جامعه کوچک علاقه‌مند باقی مانده‌ایم و حتی نسبت به گذشته این جمع کوچک‌تر هم شده است. در این مسیر چالش‌های بسیار زیادی بر سر راه بازی‌سازی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها تحریم‌ها، مهاجرت متخصصین حوزه بازی‌سازی و نبود نیروی متخصص و چالش منابع انسانی است. این موانع ضربه بسیار جدی و سنگینی به این حوزه از اقتصاد کشور وارد کرده است».

او ادامه می‌دهد: «با توجه به فیلترینگ و عدم دسترسی به اینترنت آزاد، مسیر رشد و توسعه بازی‌سازی ‌در ایران به شدت کند و باعث ناامیدی افراد شده است. در وضعیتی که تکنولوژی در دنیا به سرعت در حال پیشرفت است، ما در ایران درگیر نیازهای اولیه هستیم. بسیاری از سایت‌ها، نرم‌افزارها و … به دلیل تحریم و فیلترینگ یا در دسترس نیستند و یا به سختی در دسترس توسعه دهندگان قرار می‌گیرند. امکان همکاری با افراد به صورت دورکاری در شهر و یا کشورهای دیگر بسیار سخت و حتی ناممکن شده است. همچنین زمان بسیار زیادی صرف دور زدن فیلترینگ و ارتباط با دنیای آزاد می‌شود که باعث بی‌انگیزه شدن افراد و هدر رفت زمان و منابع مالی و انسانی می‌شود. زمانی ارزشمند که می‌توانست باعث رشد و توسعه فردی و ‌کاری و ایجاد راه‌هکارهای خلاقانه در ساخت بازی شود».

او همچنین درباره‌ی جایگزینی استورهای داخلی با گوگل‌پلی تاکید می‌کند: «به نظرم از ابتدا فرضیه جایگزین کردن استورهای داخلی به جای ‌گوگل پلی بسیار اشتباه و از روی ناآگاهی بود و شرکت‌های بازی‌سازی و حتی خود استورهای داخلی قربانی این فرضیه اشتباه شدند. گوگل پلی در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین استورهای عرضه محصولات دیجیتال از جمله بازی در تمام دنیا است. چطور امکان دارد که استور داخلی جایگزین استوری جهانی شود؟ شاید در اوایل در استورهای داخلی شاهد رشدی بودیم ولی این رشد خیلی کوتاه بود و خیلی سریع متوقف شد. فیلترینگ، تحریم و عدم فعالیت استورهای داخلی و دسترسی آزاد به برنامه‌ها و بازی‌ها و در کل ارتباط با اقتصاد بین‌المللی باعث عدم رونق استورها و سایر کسب‌وکارها شده و زیان‌های مالی شدیدی به بار آورده است که قابل جبران نیست و باعث توقف حرکت در مسیر رشد شده است».

گودرزی در همین زمینه می‌گوید: «گوگل پلی استوری جهانی با کاربران جهانی است پس تعداد افرادی که از این استور استفاده می‌کنند قابل مقایسه با استورهای داخلی نیست. درآمد دلاری از خرید درون برنامه‌ای و آگهی در مقایسه با درآمد ریالی و هزینه جذب کاربر با کیفیت در این استور با توجه به هزینه دلاری بسیار قابل قبول‌تر از استورهای داخلی است. همچنین به دلیل داشتن دسته‌بندی‌های مختلف در گوگل پلی و پروموت بازی‌ها در این دسته‌بندی‌ها، امکان جذب ارگانیک کاربر بالاتر از استورهای داخلی است. در کنار این موارد، پنل‌های‌ توسعه‌دهندگان در گوگل‌پلی بسیار کاربردی ‌و قابل استفاده است به طوری که شما می‌توانید تحلیلی درست از داده‌ها داشته باشید و با استفاده از آنالیزها، مسیر سریعتری را برای رشد بازی و کسب درآمد طی کنید، در صورتی که این امکانات در استورهای ایرانی به توسعه دهنده داده نمی‌شود و یا دارای نقص است و نمی‌شود به آن اتکا کرد».

او در خصوص آینده‌ی حوزه بازی در کشور نیز معتقد است: «با توجه به مشکلات مختلف از جمله تحریم‌ها، فیلترینگ، وضعیت اینترنت، مهاجرت متخصصین، افزایش بسیار زیاد هزینه تولید و درآمد کم، آینده‌ روشنی را برای بازی‌سازی در ایران متصور نیستم. با توجه به مهاجرت بی‌سابقه نیروی‌انسانی و نبود آموزش و ارزش به نیروی انسانی، هر روز به نابودی و از بین رفتن این جامعه کوچک نزدیک‌تر می‌شویم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha