کد خبر 217609
۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴

بزرگی در گفتگو با «حیات» اعلام کرد؛

جزئیات تفاهم نامه همکاری بنیاد شهید و قوه قضائیه تشریح شد

جزئیات تفاهم نامه همکاری بنیاد شهید و قوه قضائیه تشریح شد

جزئیات تفاهم نامه همکاری میان بنیاد شهید و امور ایثارگران و قوه قضائیه تشریح شد که در ادامه آن را می خوانید.

محسن بزرگی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران درخصوص جزئیات تفاهم نامه همکاری بنیاد شهید و قوه قضائیه به خبرنگار اجتماعی حیات گفت: دراجرای سیاست های کلی نظام در امور ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران ابلاغی مورخ 29/11/1389 مقام معظم رهبری مدظله العالی به منظور توسعه همکاری های موثر و تقویت تعامل و هماهنگی سازمانی، استفاده از کلیه ظرفیت های قانونی در حمایت از حقوق ایثارگران معزز و خانواده آنها، گسترش نظام معاضدت حقوقی و قضایی به ایثارگران و در اجرای جزء(3) بند (ج) ماده (3) قانون اساسنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران، این تفاهم نامه بین قوه قضائیه به نمایندگی معاون اول قوه قضائیه به امضا رسید.

بزرگی با اشاره به اهداف این تفاهمنامه مطرح کرد: اهداف تفاهم نامه همکاری میان بنیاد شهید و قوه قضائیه شامل 7 بند می باشد که به این شرح است: 1-انجام حمایت های حقوقی و قضایی و گسترش نظام معاضدت حقوقی و قضایی از جامعه تحت پوشش بنیاد با رعایت قوانین و مقررات.

2-ارائه خدمات حقوقی و قضایی به جامعه تحت پوشش بنیاد با رعایت کرامت ایثارگران.

3-همکاری به منظور استفاده مناسب از ظرفیت های قانونی در جهت آزادی زندانیان ایثارگر جرایم غیرعمد مالی و غیرمالی به منظور مصون سازی از آسیب های اجتماعی خانواده محترم شاهد و ایثارگران.

4-اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و در راستای کاهش حجم ورودی پرونده های حوزه ایثارگری به محاکم قضایی با ارائه مشاوره صحیح و اصولی، تخصصی و استفاده از وکلای توانمند مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه.

5-اولویت بخشی به فصل خصومت در دعاوی و استفاده از روش های جایگزین از قبیل داوری و میانجیگری در دعاوی و اختلاف.

6-همکاری و مشارکت برای حمایت بیشتر از فعالیت دادگاه شاهد و دیگر شعب تخصصی مراجع قضایی و دفاتر حمایت قضایی از ایثارگران.

7-تسهیل خدمت رسانی به قضات و کارکنان ایثارگر شاغل و بازنشسته قوه قضائیه با رعایت موازین قانونی.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: موضوع این تفاهمنامه در 9 بند تشریح می شود که به این شرح است:1-مساعدت های قانونی لازم به زندانیان ایثارگر که به دلیل ارتکاب جرایم غیر عمد مالی و غیرمالی در زندان به سر می برند، در حدود قوانین و مقررات.

2-حمایت از ادامه فعالیت دادگاه شاهد و لزوم بازبینی در ساختار آن با توجه به نیاز و وضعیت فعلی و تشکیل شعب تخصصی و انتصاب قضات مجرب و ترجیحا ایثارگر و یا آشنا به مسائل ایثارگران.

3-کمک به توسعه و تقویت دفاتر حمایت قضایی از ایثارگران در دادگستری ها و مجتمع های قضایی سراسر کشور.

4-مساعدت و همکاری در زمینه سرعت بخشیدن در رسیدگی به درخواست ها و پرونده های حقوقی و کیفری ایثاگران به منظور تکریم و حفظ کرامت بیشتر آن ها در مراجع قضایی با رعایت اصل برابری و عدم تبعیض میان اصحاب دعوی.

5-برقرای ارتباط الکترونیکی بنیاد با قوه در جهت تحقق کامل دولت الکترونیک با رعایت قوانین و مقررات و رعایت اصل احترام به حریم خصوصی و محرمانگی.

6-حمایت از ایجاد و توسعه زمینه همکاری مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه با بنیاد به منظور ارائه مشاوره و خدمات حقوقی و پیگیری پرونده های حقوقی و کیفری جامعه هدف بنیاد با به کارگیری وکلای متعهد، متخصص و مجرب و همچنین آشنا به قوانین ایثارگری.

7-ایجاد کانون های داوری و میانجیگری جهت بهره مندی از ظرفیت داوران و میانجیگران واجد شرایط برای حل و فصل مشکلات ایثارگران مطابق با ضوابط قانونی.

8-اتخاذ تدابیر لازم به منظور حسن اجرای ماده (58) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران. ( ماده 58 ـ وزارت دادگستری با همکاری قوه‌ قضائیه نسبت به ارائه خدمات حمایت قضائی از خانواده شاهد، جانبازان بیست و پنج درصد (25 %) و بالاتر و آزادگان در مراجع قضائی جهت دفاع و استیفای حقوق آنان اقدام نماید.

تبصره 1 ـ هزینه ارائه خدمات حمایت قضائی از محل اعتبارات مصوب بنیاد تأمین و پرداخت می‌ گردد.تبصره 2 ـ شکایات مربوط به ایثارگران مشمول این ماده درخصوص عدم اجرای این قانون در کمیسیون ماده (16) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی قابل طرح می‌ باشد.)

9-همکاری برای ایجاد نظام پاسخگویی کارآمد و موثر به درخواست های ایثارگران در حدود قوانین و مقررات.

وی همچنین به تعهدات طرفین در این تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: تعهدات قوه قضاییه در این تفاهمنامه شامل 11 بند است که به این شرح است:1-مساعدت به بنیاد جهت هماهنگی و انعقاد تفاهم نامه با ستاد دیه و سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی به منظور تسهیل آزادی زندانیان ایثارگر واجد شرایط قانونی.

2-کمک به توسعه و گسترش دادگاه شاهد و در صورت لزوم ایجاد شعب تخصصی در دادسراها و دادگاه های بدوی و تجدید نظر و شوراهای حل اختلاف و دیوان عدالت اداری با رعایت ضوابط و مقررات.

3-کمک به توسعه و گسترش و حمایت بیشتر از دفاتر حمایت قضایی از ایثارگران از لحاظ کمی و کیفی در دادگستری ها و مجتمع های قضایی سراسر کشور برای ارائه خدمات قضایی و حقوقی به جانبازان و خانواده آن ها وهمچنین خواهران و برادران شهدا.

4-انجام اقدامات لازم در زمینه ایجاد و تقویت ساختار ارتباط الکترونیکی قوه با بنیاد به منظور سرعت بخشیدن در پیگیری فرآیند رسیدگی(مجتمع های قضایی و دادگاه ها و ...) با رعایت محرمانگی اطلاعات و احترام به حریم خصوصی.

5-حمایت دادستان ها از حقوق ایثارگران و پیگیری قوانین مربوط به جامعه ایثارگری از جمله ترک فعل مسئولان و عدم اجرای ماده (21) قانون جامعه خدمات رسانی به ایثارگران به منظور جلوگیری از طرح دعاوی ایثارگران علیه دستگاه ها و ... .

6-پیگیری انعقاد تفاهم نامه میان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه با بنیاد به منظور ارائه مشاوره و خدمات حقوقی و پیگیری پرونده های حقوقی و کیفری جامعه هدف بنیاد با بکارگیری وکلا، کارشناسان و مشاوران متعد، متخصص و مجربو همچنین آشنا به قوانین ایثارگری.

7-پیگیری، هماهنگی و تسهیل به منظور ایجاد و توسعه کانون های داوری و میانجیگری تخصصی با استفاده از ظرفیت افراد دارای پروانه و مجوز لازم، ترجیحا از جامعه معزز ایثارگران.

8-ایجاد سازکار مناسب به منظور تسریع در رسیدگی به درخواست های اعاده دادرسی موضوع ماده(477) قانون آیین دادرسی کیفری با رعایت موازین قانونی.

9-هماهنگی جهت تسهیل حضور نماینده و رابط ایثارگران در دادگستری ها و سازمان های وابسته به قوه قضائیه از جمله سازمان ثبت اسناد املاک، پزشکی قانونی و سازمان امور زندان ها.

10-پیگیری و هماهنگی جهت پیش بینی و تعبیه گزینه ایثارگران در سامانه عدل ایران و دیگر سایت ها و سامانه های مربوط به قوه قضائیه که روند تشکیل وارجاع پرونده را بر عهده دارند.

11-نظارت بر حسن اجرای بند چ ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه در ارتباط با صدور مجوزها برای ایثارگران.

بزرگی همچنین با اشاره به تعهدات بنیاد شهید و امور ایثارگران در این تفاهم نامه، افزود: بنیاد شهید در این تفاهمنامه به امضا رسیده 13 تعهد دارد که در ادامه به آن می پردازیم: 1-معرفی نمایندگان در حوزه های مختلف مرتبط با این تفاهم نامه به قوه و دادگستری های استان به منظور تسهیل و تسریع در پیگیری و هماهنگی.

2-ایجاد بستر های مورد نیاز و فراهم نمودن امکانات، ملزومات و نیروی انسانی و انجام همکاری های لازم برای ارائه خدمات معاضدتی توسط مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه.

3-حضور موثر نمایندگان بنیاد در رسیدگی به دعاوی علیه جامعه تحت پوشش بنیاد از جمله شکایت ادعای زوجیت افراد با شهدا (در زمان حیات) به طرفیت بنیاد در مراجع قضایی.

4-پرداخت هزینه های ارائه خدمات قضایی در سقف اعتبارات بنیاد بر اساس تبصره یک ماده 58 قانون جامع حمایت از ایثارگران.

5-پیگیری و اقدام لازم به منظور حسن اجرای ماده (58) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با همکاری وزارت دادگستری و قوه.

6-اتخاذ تدابیر عاجل و انجام اقدامات لازم برای حل و فصل مسالمت آمیز دعاوی و اختلافات جامعه تحت پوشش بنیاد و فراهم کردن امکانات و زیرساخت های لازم در این زمینه.

7-انجام اقدامات لازم و تهیه امکانات و فراهم کردن زمینه تشکیل مراکز داوری و میانجیگری و شورای حل اختلاف در بنیاد.

8-پیگیری و اقدام در زمینه تسریع در برقراری ارتباط الکترونیکی با قوه به منظور سرعت بخشیدن در پیگیری فرآیند رسیدگی ...(مجتمع های قضایی و دادگاه ها و ...) از طریق شبکه پیام دولت و امکان اتصال با قوه و همکاری در زیرساخت های لازم.

9-اجرای سریع و دقیق احکام صادره از مراجع قضایی و دیوان عدالت اداری علیه بنیاد.

10-همکاری در ارائه امکانات، ملزومات مورد نیار برای توسعه دادگاه شاهد و تشکیل شعب تخصصی در استان ها.

11-هماهنگی و سازماندهی نیروی انسانی مرتبط با قوه و تقویت توان علمی و اجرای آن ها به منظور حسن اجرای تعهدات مندرج در این تفاهم نامه.

12 دسته بندی موضوعی پرونده های حقوقی و کیفری و تنظیم و اجرای سایر برنامه ها برای تعامل هر چه نظام مند تر با قوه با هدف تسریع در رسیدگی به موضوعات و پرونده ها و نیز با هدف کاهش دعاوی و پرونده ها.

13-تسهیل در اتخاذ تدابیر مربوط به مقدمات احراز ایثارگری کارکنان قضایی و اداری قوه قضائیه که به درجه ایثارگری نائل می شوند و همچنین پیگیری و مساعدت جهت ارائه تسهیلات و خدمات به کارکنان قضایی و اداری ایثارگر و خانواده آنان با رعایت موازین قانونی.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران درخصوص نحوه اجرا این تفاهمنامه مطرح کرد: به منظور هماهنگی،پیگیری و نظارت بر حسن اجرای این تفاهم نامه، کارگروهی متشکل از دونفر از نمایندگان قوه و دو نفر از نمایندگان بنیاد با انتخاب طرفین این تفاهم نامه تشکیل می شود. کارگروه حداقل هرماه یک جلسه برگزار می کند و هر شش ماه یک بار گزارشی از موانع و مشکلات و راهکارهای پیشنهادی جهت حل مشکلات را در اختیار طرفین این تفاهم نامه قرار می دهد. کارگروه حسب مورد می تواند از مسئولان بخش های مختلف قوه و بنیاد دعوت و در خضور آن ها موضوعات مرتبط را بررسی کنند.

وی درخصوص نحوه اجرا این تفاهمنامه ادامه داد: مصوبات کارگروه مشترک پس از تایید طرفین این تفاهم نامه حسب مورد در قوه قضاییه و یا بنیاد لازم الاجرا خواهد بود. این مصوبات نباید مغایر با قوانین و مقررات باشد.همچنین درمواردی که اجرای برخی موضوعات این تفاهم نامه مستلزم تنظیم شیوه نامه اجرایی باشد، ظرف مدت 2 ماه توسط نمایندگان تام الاختیار طرفین تهیه و پس از تایید این تفاهم نامه لازم الاجرا خواهد شد.

بزرگی با اشاره به ماده 5 و 6 این تفاهمنامه اظهار کرد: طبق ماده 5- نظارت بر روند اجرای دقیق و کامل این تفاهم نامه بر عهده کارگروه مشترک و طبق ماده6- مدت این تفاهم از تاریخ امضا تا زمانی است که طرفین تمایل به ادامه همکاری داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha