کد خبر 217496
۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸

مالکی در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

خروج برجام از اولویت‌های جهان/ مذاکرات غیر رسمی در حال انجام است

خروج برجام از اولویت‌های جهان/ مذاکرات غیر رسمی در حال انجام است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام از اولویت خارج شده است، گفت: با توجه به اینکه مذاکرات غیر رسمی با سازمان بین الملل انرژی اتمی در حال انجام است و برخی نتایج هم گرفته شده اما جمهوری اسلامی ایران آمادگی مذاکرات کاملا رسمی را دارد.

فدا حسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات با توجه به بیانیه صادر شده از سوی سه کشور اروپای گفت: اگر روند غنی سازی اورانیوم را در دوسال اخیر بررسی کرده باشیم متوجه خواهیم شد، مشکل جدی در اتاق فکر آمریکا و در کاخ سفید است که هر لحظه یک روند را پیش گرفته و در سیاست‌هایشان یک سیاست واحد وجود ندارد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما از ابتدا یک استراتژیک داشته‌ایم، لذا اگر ما میز مذاکره را ترک کرده‌ایم بخاطر این بوده است که در ابتدا غربی‌ها میز مذاکره را ترک کرده‌اند اما ما برخلاف طرف غربی، اتاق مذاکرات را ترک نکرده‌ایم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در خصوص بیانیه‌ها و موضع گیری‌های انجام شده با دوستان عمانی‌مان جلساتی داشتیم و به این موارد اشاره کردیم. در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که در اردوگاه‌های غرب با آمریکا وجود دارد که از یه طرف تقاضایی جلسه و آغاز شروع مذاکرات را دارند و از سوی به دنبال تحریم و تهدید هستند.

مالکی عنوان کرد: مشکل اساسی در درون این کشورها است. اسرائیلی‌ها چون در تنگنا قرار گرفته‌اند، فشارهایشان را به آمریکا تحمیل می‌کنند. از طرفی مابین آمریکا و کشورهای غربی‌ معضلاتی وجود دارد که سبب شده است، بتوانند بر یکدیگر اعمال فشار داشته باشند. چرا که امروزه در خصوص جنگ اوکراین و روسیه، غربی‌ها معتقدند که ایالت متحده آمریکا در این موضوع دخیل بوده و زمینه ساز التهاب بین روس‌ها و اوکراین شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینگونه تهدیدها از سوی کشورهای مقابل جمهوری اسلامی ایران، کاملا طبیعی بوده و با گذشت سالیان سال ایران به این تجربه رسیده است که همیشه آمادگی رویارویی با هرگونه دوپهلوی و دوگانگی رفتار از سوی این کشورها را داشته باشد. بنابراین ما آمادگی حضور در برجام را داریم.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه مذاکرات غیر رسمی با سازمان بین الملل انرژی اتمی در حال انجام است و برخی نتایج هم گرفته شده اما جمهوری اسلامی ایران آمادگی مذاکرات کاملا رسمی را دارد.

وی در ادامه افزود: نباید برای حل مشکلات به دنبال مکان‌های مذکور در حوزه غنی سازی اورانیوم در کشور باشیم؛ لذا مشکل و بهانه‌ها در ایران نیست و جمهوری اسلامی هیچ‌گاه نخواسته است تا مذاکرات ادامه نداشته باشد، بلکه مشکلات در پشت پرده التهابات کشورهای دیگر، علیه ایران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برجام از اولویت خارج شده است بنابراین ایران نیز از این میزگرد خارج شده است. براین اساس اولویت غربی‌ها تغییر کرده و با شروع جنگ اوکراین و روسیه اولویت غربی‌ها، جنگ اوکراین بوده است و از آغاز جنگ اوکراین و روسیه برجام در حاشیه قرار گفته است.

مالکی گفت: در یک برهه زمانی اولویت اول در همه دنیا برجام بود و از آن موقع تا به امروز آمریکایی‌ها به دنبال بازی کردن با ایران بودند و سبب ایجاد یک دیوار بی اعتمادی بین دو کشور شدند که بعد از جنگ اوکراین، آمریکا گرفتار اوکراین شده است و در حال حاضر اوکراین از برجام مهمتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha