کد خبر 217133
۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷

«حیات» از بازپرداخت بخش قابل توجهی از بدهی کلان دولت گذشته گزارش می دهد؛

ارثیه نامیمون

ارثیه نامیمون

دولت سیزدهم در شرایطی دو سال پیش کار خود را آغاز کرد که حجم بالایی از بدهی ها به آن به ارث رسیده بود لذا به منظور جلوگیری از افزایش تورم و انباشت بدهی ها به اجبار رویکرد بازپرداخت بدهی های گذشته دولت قبل را در دستور کار قرار داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ طی روزهای گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی برای اولین بار از پرداخت 550 هزار میلیارد تومان بدهی دولت های یازدهم و دوازدهم سخن به میان آورد. تسویه حسابی که می توان از آن به عنوان ارثیه نامیمون دولت یازدهم و دوازدهم برای دولت سیزدهم و ابر بدهکاری دولت نام برد.

این عدد بزرگ از بدهکاری دولت در شرایطی از سوی سید احسان خاندوزی رسانه ای شد که تا پیش از آن به صورت موردی اخباری در خصوص تسویه اوراق از سوی دولت به گوش می رسید. حالا با انتشار این رقم کلان از بدهی از سوی وزیر اقتصاد این سوال پیش می آید که این اسناد پرداخت بدهی در چه حوزه هایی بوده است. انتشار اسناد خزانه، تامین اجتماعی، معوقات شرکت ‌ها، استقراض از بانک مرکزی، بدهی به پیمانکاران، بدهی‌های ارزی بخشی از اسناد روی هم انباشته شده روی تعهدات دولت بوده است.

با توجه به این اعداد و ارقام که هم اکنون ذهن بسیاری از اقتصاددانان را به خود درگیر کرده است باید بر این نکته اذعان داشت که حجم بالای بدهی های دولت قبل یکی از اساسی ترین معضلات پیش روی دولت سیزدهم بوده است و باعث شد تا آنچنان که دولت به دنبال جهش در فضای اقتصادی کشور بود نقشه ها عملیاتی نشده و توان آن صرف بازپرداخت بدهی های گذشته شود.

عدم توانایی در فروش نفت، نداشتن راهکار مناسب به منظور  خنثی‌ نمودن تحریم‌ ها و متعاقب آن افت قابل توجه شدید درآمد های نفتی، رفع کسری بودجه با استقراض‌ های کلان و ... از مجموعه عواملی بود که باعث شد تا میزان بدهی های دولت یازدهم و دوازدهم افزایش یافته و برای رهایی از این شوک دست به انتشار اوراق بدهی آن هم بیش از حد مجاز کند. همین رویکر باعث گردید تا استقراض از بانک مرکزی همچنان در دستور کار باشد و در پرداخت موقات پیمانکاران، شرکت ها و سازمان تامین اجتماعی ناموفق ظاهر شود.

با این حجم از بدهکاری دولت سیزدهم به اجبار می بایست در مسیر تسویه این حجم از بدهکاری ها وارد می شد به نحوی که تا این لحظه 550 هزار میلیارد تومان را تسویه کرده تا بخشی از سیاه چاله بدهی دولت گذشته پر شود. نکته جالب توجه در خصوص بدهی های دولت یازدهم و دوازدهم عدم وجود برآورد دقیق در این حوزه است به نحوی که بخشی از این بدهی در رابطه با بدهی دولت به شرکت‌های غیردولتی و دولتی و بدهی‌های ارزی است که به صورت رسمی اطلاعاتی از آن در دست نیست. یقینا با توجه به آمارها و ارقام مربوط به بدهی دولت گذشته و مسئولیتی که این دولت در قبال بازپرداخت آن بر عهده دارد باعث گردیده تا رئیسی و تیم اقتصادی آن نتواند با وجود افزایش دو برابری صادرات نفت آنچنان که شایسته است وضعیت معیشت مردم را بهبود بخشیده و سفره آنان را گسترده تر نماید.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره بازپرداخت بدهی‌های دولت سابق گفت: با همت دولت سیزدهم در مجموع بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های دولت قبل تسویه شد.

وی در نشست خبری و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از ابتدای دولت چه میزان بدهی دولت قبل تسویه شده است، اظهار داشت: اگر منظورتان بازپرداخت اوراق استقراضی دولت قبل است باید بگویم حدود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان مجموع استقراض‌های دولت قبل است که توسط دولت سیزدهم بازپرداخت شد.

خاندوزی افزود: همچنین ۵۳ هزار میلیارد تومان در نخستین سال دولت سیزدهم از سوی دولت قبل از بانک مرکزی استقراض شده بود که تمام آن در همان ابتدای دولت تسویه شد.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های دولت قبل به همت دولت سیزدهم تسویه شد، اضافه کرد: حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ بدهی‌هایی است که پیش از این در حوزه تامین اجتماعی و شرکت‌های ذیل وزارت نیرو از طریق تهاتر با سازمان مالیاتی یا انتشار اوراق توسط دولت سیزدهم بازپرداخت شده است.

خاندوزی با بیان اینکه امسال نرخ رشد 4 صدی درصد و بالاتر محقق شد، گفت: از آنجا که یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که دولت در آن موثر است تزریق بودجه به پروژه‌های عمرانی به عنوان عامل رشد اقتصادی است، دولت تلاش دارد این مسیر را ادامه دهد.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha