کد خبر 217071
۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲

«حیات» گزارش می دهد؛

جای خالی خودروهای اقتصادی در سامانه یکپارچه

جای خالی خودروهای اقتصادی در سامانه یکپارچه

سامانه یکپارچه خودرو در شرایطی یکبار دیگر در شهریورماه سال جاری به روی مردم بازگشایی شد که در آن خبری از ارائه خودروهای اقتصادی نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ بازار خودرو با وجود سامانه یکپارچه هنوز د التهاب و است و این سامانه با وجود کسب نمره قابل قبول در کنترل بازار اما این روزها حال و هوای خوشی ندارد و بی برنامگی، کارایی آن در مدیریت بازار را با چالش رو به رو ساخته است. همین بلاتکلیفی در چگونگی عملکرد باعث شد تا برخلاف برنامه ریزی های صورت گرفته که مقرر بود طی آن در شهریورماه محصولات جدید خودروسازان وارد چرخه سامانه یکپارچه شود اما به یکباره خودروهای اقتصادی در این سامانه حذف و جای خود را محصولات گرانقیمت داده اند. خودروهایی که به دلیل هزینه بالا روی دست تولیدکننده مانده و کمتر کسی تقاضای خرید آنها را دارد.

با این وجود به مدت چهار روز سامانه یکپارچه خودرو باز شده است تا متقاضیان شرکت کننده در نوبت اول و دوم عرضه خودرو بتوانند تا پایان روز پنجشنبه 23 شهریور اقدام به ویرایش اولویت بندی خود که موعد تحویل آن 1403 بوده است، کنند.

بر این اساس داوطلبینی که در صف تحویل خودرو برای سال 1403 هستند از این امکان برخوردار خواهند داشت تا نسبت به تغییر خودروی اعلام شده قبلی به محصولات عرضه‌ شده توسط شرکت ‌های کرمان موتور و مدیران خودرو اقدام کنند. گفتنی است برای آن دسته از افرادی که در نوبت دوم سامانه نوبت ‌دهی مشمول دریافت خودرو نشدند نیز می توانند به منظور خریداری محصولات ارائه شده از سوی این دو شرکت خودرو ساز اقدام کنند.

توجه به این نکته ضروری است که پیش از این نیز در مورخ ششم شهریور نیز این سامانه برای انجام امور فوق به مدت سه روز باز شده بود اما با این تفاوت که امکان تغییر نوع خودرو صرفا برای خریداران محصولات مدیران خودرو و کرمان موتور که نوبت تحویل خودروی آنها 1403 بود، فراهم گردیده بود. توجه به این نکته ضروری است که عرضه های صورت گرفته این دو دوره در شهریورماه بوده است و دو خودروساز مدیران خودرو و کرمان موتور اقدام به ارائه 9 محصول خود کرده اند. خودروهایی که از نظر قیمت سطحی بسیار بالاتر نسبت به خودروهای داخلی داشته و امکان خرید آن برای همه مردم فراهم نیست.

یکی از مهمترین نکاتی که در عرضه جدید خودرو در سامانه یکپارچه به آن بی توجهی شده است عدم دربرگیری اقشار متوسط و ضعیف جامعه است و همین باعث شده متقاضیان خودروهای دو خودروساز بزرگ داخلی از جمله ایران خودرو و سایپا به دلیل تفاوت قیمت محصولات داخلی با این محصولات مونتاژ امکان تغییر خودروی خود را نداشته باشند.

عرضه چند باره محصولات گران‌قیمت از طریق سامانه یکپارچه در حالی است که انتظار می‌رفت طی ماه‌های گذشته و حداقل در شهریور ماه، مرحله سوم عرضه گسترده خودروها از طریق سامانه یکپارچه با حضور شرکت‌های مختلف خودروسازی انجام می‌شد تا امکان خرید برای همه متقاضیان فراهم شود. با توجه به عرضه‌های محدود خودروسازان در سامانه یکپارچه به نظر می‌رسد وزارت صمت درباره عرضه خودرو در سامانه حرکت نمایشی خود را جهت رفع تکلیف اجرایی کرده است زیرا همین خودروهای عرضه‌شده در سامانه هم‌اکنون در نمایندگی‌های مونتاژکاران با 2 مدل تحویل فوری و 3 ماهه در حال عرضه است.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha