کد خبر 217062
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶

«حیات» از رشد 9.2 درصدی تولیدات صنایع بورسی گزارش می دهد؛

به توان صنعت

به توان صنعت

آمارهای ارائه شده از مبادی رسمی حکایت از آن دارند که تولیدات صنایع بورسی در مردادماه سال جاری از رشد 9.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ گزارش عملکرد ماهیانه در خصوص تولیدات صنایع بورسی که عموما توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و پژوهشکده پولی و بانکی بانک تهیه می شود را باید یکی از روش های بررسی چگونگی شرایط تولید در کشور دانست. روشی که از طریق آن می توان به یک شمای کلی از تولید پیش از اعلام رسمی بانک مرکزی دست یافت.

طی آمار ارائه شده از سوی مبادی رسمی در این خصوص در مردادماه سال جاری به مانند سال گذشته رشد 9.2 درصدی در تولیدات صنایع بورسی به ثبت رسیده است. بر همین اساس بالاترین سطح در میزان تولید در این ماه نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل به محصولات فلزی اختصاص یافت که درصدی در حدود 7/45 درصد را به خود اختصاص داد. از سوی دیگر خودرو و قطعات با 9/25 درصد، صنایع دارویی با 9/23 درصد، ماشین‌آلات و تجهیزات با 3/18 درصد، تولید دستگاه‌های برقی با 1/17 درصد و تولید کانی‌های غیرفلزی با 10 درصد اختصاص یافته است.

بر همین اساس 1/28 درصد از کل تولیدات به صنایع شیمیایی مربوط بوده است و این بخش توانسته نقش بسزایی در تغییرات شاخص ها ایفا کند. این آمار در شرایطی به ثبت رسیده است که رشدی یک و نیم درصدی نسبت به تیرماه سال جاری را نمایش می دهد.

امید به ادامه دار بودن این روند رو به رشد در تولید را می توان در آمار مربوط به صنایع تولید کننده ماشین آلات و تجهیزات صنعتی نیز دید.

از سوی دیگر بررسی آمار موجودی انبارها در طول یک سال گذشته حکایت از آن دارد که اعداد و ارقام در این حوزه کاهشی بوده است. آمارهای مربوط به این بخش را از این جهت میتوان نوید بخش افزایش میزان تولید در کشور دانست که افزایش موجودی انبارها بیانگر رکود در فروش و خارج شدن بازار از دست تولید کننده است. لذا بر اساس آمار منتشر شده طی یک سال گذشته موجودی انبار در صنایع شیمیایی 1.4 درصد، فلزات اساسی 2.3 درصد، خودرو و قطعات 0.7 درصد و کانی‌های غیرفلزی 1.1 درصد کاهش و در صنایع غذایی 1.9 درصد و صنایع دارویی 4.8 درصد افزایش یافته است. با جمع بندی این آمار می توان به این نکته دست یافت که میزان موجودی انبار در این بازه زمانی 1.3 درصد کاهش داشته است.

در مرداد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، موجودی انبار صنایع بورسی 8 درصد کاهش یافته است به ‌طوری که موجودی انبار صنایع شیمیایی 12.5 درصد، فلزات اساسی 32.7 درصد و صنایع غذایی 6 درصد کاهش داشته اما موجودی انبار در بخش خودرو و قطعات 27.9 درصد، کانی‌های غیرفلزی 1.5 درصد و صنایع دارویی 7.5 درصد رشد داشته است.

گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد معمولا روند تولید صنایع بورسی در مرداد کمتر از تیر است و به‌ طور معمول شاخص تولید صنایع بورسی در مرداد 1402 هم کمتر از تیر 1402 است اما روند تولیدات همواره با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌شود بنابراین باید شاخص تولید صنایع بورسی در مرداد امسال را با ماه‌های مشابه سال قبل مقایسه کرد. بر اساس جدول تهیه شده توسط این نهاد پژوهشی، شاخص تولید صنایع بورسی در مرداد در سطح 99.9 قرار گرفته که بیشترین سطح در طول 7 سال گذشته است.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha