کد خبر 217038
۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰

در گفتگو با «حیات» مطرح شد؛

انواع بیماری های کم خونی/ معرفی مواد غذایی حاوی آهن

انواع بیماری های کم خونی/ معرفی مواد غذایی حاوی آهن

این پزشک فوق تخصص گفت: بیماران می توانند برای افزایش جذب آهن، از غذاهای حاوی ویتامین سی تغذیه کنند و با نوشیدن آب مرکبات خوردن سایر غذا های غنی از ویتامین C همزمان با مصرف غذا های پر آهن ، جذب آهن بدن خود را افزایش دهند.

سیمرا سعیدی فوق تخصص بیماری های روماتولوژی درخصوص بیماری کم خونی و انواع آن به خبرنگار اجتماعی حیات گفت: کم خونی یا همان آنمی یکی از بیماری های نام آشنا در میان مردم می باشد که عمدتا مردم آن را با کمبود یا فقر آهن در بدن یکسان می دانند.

وی با بیان اینکه کم خونی نشانه هشدار برای یک بیماری جدی است، ادامه داد: درحقیقت بیماری کم خونی به وضعیتی گفته می شود که در آن بدن  با کمبود گلبول های قرمز برای حمل اکسیژن به بافت های مختلف خون مواجه است.

این فوق تخصص بیماری های روماتولوژی با اشاره به اینکه کم خونی انواع و اقسام مختلفی دارد، بیان کرد: کم خونی آپلاستیک، کم خونی فقر آهن، کم خونی سیکل سل، تالاسمی، کم خونی ناشی از فقر ویتامین، کم خونی ناشی از کمبود فولات، کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ب12، کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ث و لوسمی از انواع و اقسام این بیماری می باشد.

سعیدی با بیان اینکه کم خونی فقر آهن یکی از شایع ترین انواع کم خونی می باشد، تاکید کرد: همانطور که از نامش پیداست، کم خونی فقر آهن به دلیل کمبود این ماده معدنی در بدن اتفاق می‌افتد. 

این پزشک ادامه داد: در واقع در در زمان فقر آهن، بدن نمی تواند گلبول قرمز کافی تولید کند لذا در حمل اکسیژن توسط گلبول های قرمز خون دچار مشکل می‌شود. بنابراین، کم خونی فقر آهن به مرور می‌تواند باعث احساس خستگی و تنگی نفس شود. البته کم خونی فقر آهن، با دریافت این ماده معدنی به صورت مکمل درمان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آهن از طریق قسمت بالایی روده کوچک جذب بدن می شود، گفت: غذاهای غنی از آهن بسیاری وجود دارد که می تواند تامین کننده نیاز بدن باشد، مانند: نان، قهوه، پاستا، کلم بروکلی، کشمش، هلو، آلو خشک بدون هسته، برنج قهوه ای، اسفناج خام ومغزهایی مانند بادام زمینی، گردو، پسته، بادام بو داده، بادام هندی بو داده، تخمه آفتابگردان.

سعیدی خاطر نشان کرد: همچنین این بیماران می توانند برای افزایش جذب آهن، از غذاهای حاوی ویتامین سی تغذیه کنند و با نوشیدن آب مرکبات خوردن سایر غذا های غنی از ویتامین C همزمان با مصرف غذا های پر آهن ، جذب آهن بدن خود را افزایش دهند . ویتامین C موجود در آب مرکبات ، مانند آب پرتقال ، به بدن کمک می کند تا آهن رژیم غذایی را بهتر جذب کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha