کد خبر 217029
۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶

جایگاه والای حضرت محمد (ص) در میان خلایق

جایگاه والای حضرت محمد (ص) در میان خلایق

مفسرین می‌گویند شرافت مقام پیغمبر (ص) به حدی بالا بود که اختیاراتی که ایشان داشت را دیگر پیامبران نداشتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ حضرت محمد (ص) خاتم پیامبران، دارای بالاترین جایگاه در اسلام هستند؛ ایشان در17 ربیع الاول  عام الفیل برابر با سال ۵۷۰ میلادی از دامان پاک حضرت آمنه (س)  و حضرت عبدالله بن عبدالمطّلب بن هاشم بن عبدمَناف بن قُصَی پا به عرصه جهان گشودند و جهانیانی را به دین اسلام آشنا و گرایش دادند؛ بالاترین معجزه پیامبرمان کتاب مقدس قرآن کریم است که تا کنون احدی نتوانسته آن را تحریف و از بین ببرد. 

همین هم سبب گسترش دین مبین در جهان اسلام گشته، طبق برخی آمارها جمعیت مسلمانان در سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۲۴٪ جمعیت ۷/۶ میلیاردی جهان، یعنی ۱/۸ میلیارد نفر بود. نزدیک به ۶۰٪ از مسلمانان جهان در آسیا زندگی می‌کنند. این جمعیت بسیار فراوان مسلمان همه از برکت وجود پیامبر اکرم (ص) نشأت گرفته است.

دین پیامبر اکرم (ص) قبل از بعثت

حضرت محمد(ص) قبل از بعثت موحد و به عبارتی پیرو دین حنیف بودند، همان دینی که از حضرت ابراهیم رسیده بود، چون یهود و مسیحیت تحریف‌های زیادی شده بودند و طبق نقل معروف حضرت محمد (ص) موحد بوده و حتی لحظه ای بت پرست و مشرک نبودند، آن زمان دین وجود داشته اما دین به این وسعت و مشتتقات بسیار زیاد که شامل نماز و روزه و احکام متفاوت باشد نبود.

رسول‌الله (ص) قبل‌ از این‌که مبعوث شوند به نام محمد امین معروف بودند. یک امانت‌دار خوب که حتی یهودی‌ها ، مسیحیان، بت‌پرست ها، مشرک ها و  از همه دین‌ها و آیین‌ها خدمت ایشان می‌آمدند و امانتی را در خدمتشان قرار می‌دادند، پیامبر گرامی اسلام چشم پاک و انسانی مطیع به امر خداوند و اهل تفکر بودند.

 پیامبر اکرم (ص) درباره فلسفه بعثت رسول الله فرمودند:«إنما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؛ من را خداوند به پیامبری مبعوث کرد، برای کامل کردن مکارم اخلاق» پس فلسفه و علت بعثت رسول‌الله به اتمام رساندن مکارم‌ اخلاقی بود؛ لذا وقتی رسول اکرم (ص) آمدند به سه چیز در ابتدا مامور شدند که آن سه مورد را در اولویت قرار بدهند، از جمله  دعوت به یگانه‌پرستی و مبارزه با شرک و بت‌پرستی، آموزش دادن عدم خیانت در امانت که بسیار در جامعه رواج داشته و مردمان شبه‌جزیره عربستان در آن زمان خیلی اذیت بودند از این‌که در امانت‌ها چه مادی و معنوی خیانت می‌شد و مسئله‌ سوم احترام به حقوق زنان و دختران بود.

مقام والای حضرت محمد (ص) در میان خلایق

 خداوند در آیه هفت سوره احزاب فرمودند: «وَ إِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثَاقَهُمْ وَمِنْکَ وَمِنْ نُوحٍ وَإِبْرَاهِیمَ وَمُوسَیٰ وَعِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ ۖ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِیثَاقًا غَلِیظًا؛ و یاد کن زمانی را که از پیامبران (برای ابلاغ وحی) پیمان گرفتیم، و (نیز) از تو و از نوح و از ابراهیم و موسی و عیسی پسر مریم، و از همه آنان پیمانی محکم و استوار گرفتیم»؛ مفسرین درباره این آیه بحث کرده‌اند که چرا اول اسم پیغمبر اکرم (ص) آمده و بعد اسم حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی و حضرت عیسی  در این آیه از قرآن نوشته شده است. این پیامبران که از حضرت محمد (ص) بزرگ‌تر بودند و از لحاظ زمانی هم تقدم داشتند، پس چرا در اول آیه می‌گوید از پیغمبر میثاقی غلیظ و پیمان محکم گرفتیم و بعد نام بقیه بزرگواران را می‌گوید؟ مفسرین می‌گویند این آیه به‌خاطر شرافت مقام پیغمبر است؛ یعنی شرافت مقام پیغمبر (ص) بر دیگر انبیا، لذا آقا رسول‌الله اختیاراتی داشته که دیگر پیامبران نداشتند.

جایگاه برجسته پیامبر اکرم (ص)

در دعای ندبه نیز می‌خوانیم پیامبر به همراه جبرئیل آنقدر بالا رفتند که به‌اندازه دو قوس کمان با خداوند فاصله داشتند. هیچ نبی، انسان و پیغمبری این جایگاه را نداشت. جبرئیل که ملک وحی است و مامور است که وحی را از خداوند به پیشگاه پیامبر (ص) بیاورد و آنقدر مقام و جایگاه در بین فرشتگان دارد، به حضرت رسول اکرم فرمود: من اگر یک ذره دیگر بالاتر بیایم بال و پرم می‌سوزد، لذا حتی جبرئیل هم  اجازه نداشت به آن‌ مکانی که پیامبر مشرف شدند، بیاید.

حضرت محمد (ص) از ۲۷ رجب سال چهلم عام الفیل (۶۱۰ میلادی)، که در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شدند، تا ۲۸ صفر سال یازدهم هجری، که رحلت فرمودند، به مدت ۲۳ سال عهده‏ دار امر رسالت و نبوت بود. ایشان علاوه بر رسالت، به مدت ده سال امر زعامت و زمامداری مسلمانان را پس از مهاجرت به مدینه طیبه بر عهده داشت.

گفتنی است  کتاب شعاعی از نیر اعظم، رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره حضرت محمد مصطفی (ص) است. این کتاب توسط موسسه فرهنگی - هنری راه فخرالائمه گرد آوری شده است ؛ از جمله دیگر کتاب ها می توان کتاب «راز بزرگ رسالت»، «رمان محمد (ص)»، «محمد (ص) پیامبری برای همیشه»،«قصه‌های پیامبران»،«داستان پیامبران»  در وصف زندگی پیامبر اکرم (ص) نام برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha