کد خبر 217024
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵

«حیات» گزارش می دهد؛

کودکان کار یا لاکچری های فضای مجازی؟!

کودکان کار یا لاکچری های فضای مجازی؟!

در زمره مشکلاتی که امروزه به واسطه نا آگاهی افراد و جدید بودن نو رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در بسیاری از کشورها در حال گسترش می باشد بهره‌کشی از معصومیت و جذابیت کودکان با هدف درآمدزایی و کسب منافع در فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، با بررسی ارائه فناوری های پیشرفته طی بیست سال اخیر در می یابیم که همواره با ارائه فناوری های جدید ارتباطی، موجی از سردرگمی، بیم و امید در دل جامعه ایجاد می شود. در واقع هر فناوری جدید در کنار فرصت ها و افزایش و ارتقای بهره وری برای زندگی فردی و اجتماعی شهروندان گاها چالش ها و آسیب هایی را نیز به دنبال خواهد داشت.

بنابراین اغلب کشورها در تلاشند از این فناوری ها عقب نمانده و پا به پای آن، شهروندان یک جامعه را از طریق آموزش های صحیح در مسیر درست هدایت کنند.

اینترنت به عنوان یکی از مهم ترین ابداعات بشر در قرن اخیر است که با قابلیت های متعدد و گسترده اش، بخش های مختلفی از زندگی انسان ها را تحت تأثیرات مثبت و منفی خود قرار داده است. در واقع هدف اصلی اینترنت، برداشتن فواصل زمانی و مکانی میان انسان ها در سراسر دنیا و ایجاد تحول در عرصه ارتباطات و تبادل اطلاعات است.

همه ی ما لذت استفاده از اینترنت و به دنبال آن حضور در شبکه های مجازی و ایجاد ارتباط با دنیای وسیع مجازی را تجربه کرده ایم. حتی شاهد آن بوده ایم که این شبکه در رونق اقتصادی نیز نقش مثبتی ایفا کرده است. اما متاسفانه در بسیاری از مواقع از تاثیر مخرب اینترنت و شبکه های مجازی در امان نبوده ایم. 

به همین خاطر اغلب مردم از تأثیراتی که فضای مجازی بر روی ذهن و روان و در نتیجه زندگی انسان می گذارد، مطلع هستند.

با رواج اینترنت، فضای مجازی و خصوصا شبکه اجتماعی اینستاگرام نمایش زندگی های خصوصی به نام لایف استایل و بلاگری رواج یافت و عده ای را به درآمد های کلان رساند. 

البته این سبکه زندگی و درآمدهای کلان سبب برهم خوردگان زندگی خود بلاگرها و افراد بیشماری شد که دنبال رو زندگی های رویایی و تجملاتی بودند.

حال طی این چندسال اخیر فارغ از بلاگری عده ای از جوانان و حتی میانسالان در حوزه های متعدد و متنوعی مانند آشپزی، سبک زندگی و مد؛ کسب شهرت و درآمد خانواده ها از طریق کودکان و خردسالان به یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی روز تبدیل شده است. از این رو، روزانه به تعداد کودکان و خردسالان فضای مجازی که با هدف کسب شهرت و درآمد والدین پا در عرصه شبکه های مجازی می گذارند افزوده می شود.کودکان زیبا و معصومی که بدون میل و حق انتخاب تبدیل به ابزاری برای درآمدزایی خانواده ها خود می شوند.

زهرا حسین زاده روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات در اینباره مطرح کرد: در زمره مشکلاتی که امروزه به واسطه نا آگاهی افراد و جدید بودن نو رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در بسیاری از کشورها در حال گسترش می باشد بهره‌کشی از معصومیت و جذابیت کودکان با هدف درآمدزایی و کسب منافع در فضای مجازی است.

وی گفت: متاسفانه عده ای براین باورند که کودکان فعال در فضای مجازی فعالیت های لذت بخش و جذابی را انجام می دهند اما به واقع اینگونه نیست. چراکه حضور زودهنگام و اجباری این کودکان در فضای مجازی سلامت روان این کودکان را در سالیان آتی مورد تهاجم قرار می دهد.

این روانشناس کودکان فعال در فضای مجازی به کودکان کار تشبیه می کند و می گوید: نخستین و مهم‌ترین آسیب‌های سوءاستفاده از کودکان در فضای مجازی ارائه توجه والدین به کودک برای انجام امور خاص است. در حقیقت والدین این کودکان با رفتاری که انجام می‌دهند و  پاداش‌هایی که به واسطه اعمال کودکانشان به آنها می‌دهند؛ در حال نوعی آموزش به فرزندشان هستند. 

وی ادامه داد: آموزش اینکه مهم نیست چه کاری انجام می‌دهی؛ بلکه کاری خوب یا مطلوب است که سایر افراد آن را بپسندند. تو زمانی دوست‌داشتنی هستی که توسط سایرین موردپسند قرار بگیری و در مرکز توجه باشی و یا به اصطلاح لایک کنند.

به باور یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با توجه به اینکه در ارتباط با قوانین مربوط به حقوق کودکان در فضای مجازی هنوز قانون و مصوبه‌ای وجود ندارد و خیلی از خانواده‌ها هنوز آگاهی لازم را در زمینه آسیب‌های ناشی از بهره برداری از کودکان در قالب‌های تبلیغاتی در فضای مجازی ندارند، لازم است که نمایندگان در مجلس شورای اسلامی نسبت به این امر اهتمام ویژه ای ورزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha