کد خبر 217003
۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «حیات»:

حفظ مرز با ارمنستان جزو خط قرمز ایران است/ جمهوری آذربایجان مشکلات خود را از مسیر دیپلماسی حل کند

حفظ مرز با ارمنستان جزو خط قرمز ایران است/ جمهوری آذربایجان مشکلات خود را از مسیر دیپلماسی حل کند

شهریار حیدری گفت: حفظ مرز و احترام به تمامیت ارضی ارمنستان جزو خط قرمز ایران است ولی متاسفانه جمهوری آذربایجان با همکاری رژیم صهیونیستی و ترکیه و عربستان دنبال تغییر در جغرافیای منطقه است.

شهریار حیدری نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با حیات؛ گفت: تغییر در ژئوپلیتیک منطقه جز خط قرمزهای جمهوری اسلامی ایران است ما نمی‌پذیریم که در مرزهای مشترکمان با کشور همسایه جمهوری ارمنستان که یک همسایه بسیار خوب است و در گذشته‌های دور همواره روابط مسالمت آمیز داشتیم تغییری ایجاد شود.

وی افزود: در حال حاضر ۴۷ کیلومتر مرز مشترک با ارمنستان داریم و این موضوع برای ایران که ما از طریق ارمنستان به اروپا دسترسی داریم بسیار اهمیت دارد.

 نائب رئیس کمیسیون ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حفظ مرز و احترام به تمامیت ارضی ارمنستان جزو خط قرمز ایران است و برای ما مشهود است که این کشور باید با ثبات و امنیت باشد ولی متاسفانه جمهوری آذربایجان با همکاری رژیم صهیونیستی و ترکیه و عربستان دنبال تغییر در جغرافیای منطقه است.

حیدری افزود: با توجه به اینکه تحرکات جمهوری آذربایجان قابل قبول نیست و به نظر می‌رسد که یک اشتباه استراتژیک و تاریخی آذربایجان است زیرا منطقه قره باغ که مورد مناقشه بین این دو کشور بود حل شد ولی پس از آن، آذربایجان به دنبال تغییر مرزهای خود با جمهوری ارمنستان است که این موضوع برای ایران نیز قابل قبول نیست.

 وی تاکید کرد: جمهوری آذربایجان بهتر است که در تصمیمات خود تجدید نظر کند و دست به اقدامی نزند که موجب تنش در منطقه و فضای امنیتی منطقه شود، قطعاً این موضوع برای ایران حساس بوده و خط قرمز ماست و به هیچ وجه اجازه تغییر مرزهای شمالی خود را نخواهیم داد.

حیدری تصریح کرد: چنانچه نیاز باشد ایران نیز به قدرت نظامی متصل می‌شود تا اجازه چنین کاری را ندهد ولی توصیه ما به جمهوری آذربایجان این است که بهتر است از مسیر دیپلماسی، مشکلات خود را با ارمنستان حل و فصل کند و جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام آمادگی کرده است که برای حل و فصل شدن مشکلات ارمنستان و آذربایجان میزبانی کند.

نائب رئیس کمیسیون ملی مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین راه، مسیر دیپلماسی است چنانچه جمهوری آذربایجان اقدامی در راستای حضور رژیم صهیونیستی و آمریکا در همجواری مرزهای ایران داشته باشد قطعاً ایران نیز واکنش نشان خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha