کد خبر 217000
۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

نقش رهبری در قدرت آفرینی ایران در جهان

نقش رهبری در قدرت آفرینی ایران در جهان

وجود رهبر معظم انقلاب تضمین کننده بقای جمهوری اسلامی ایران در مقابل دشمنان اصلی‌اش بوده و نصایح، درایت و شجاعت ایشان سبب می‌شود که این کشور از آغاز انقلاب تا به امروز بتواند پر قدرت‌تر از قبل گام برداشته و امروز به یک قدرت برتر در منطقه و یک رقیب برای جهانیان محسوب شود.

به گزارش خبرنگار بین المللی حیات؛ با توجه به همکاری‌های روز افزون سیاسی، اقتصادی، تجاری، نظامی و ... که مابین کشورهای مانند ایران، چین و روسیه میسر شده، شاهد آن هستیم که قدرت و سلطه آمریکا رو به افول گذاشته و ایران روز به روز به قدرت برتر خاورمیانه تبدیل خواهد شد. در این خصوص «ری تکیه» پژوهشگر ارشد «اندیشکده شورای روابط خارجی » آمریکا به همراه مامور پیشین سیا در نشریه «فارن افرز» به گرم شدن روابط ایران و روسیه و چین اشاره کرده و نوشته: «همزمان با افول قدرت و نفوذ واشنگتن، مسکو و پکن تصمیم گرفته‌اند، نظم لیبرال بین‌المللی را به چالش کشیده و ضمن استقبال از مقام‌های ایرانی، کمک‌های وسیع نظامی و اقتصادی به تهران ارائه دهند».

در این نشریه گفته شده است: «چین، تجارت مقاوم در برابر تحریم‌های آمریکا و فناوری پیشرفته را در اختیار ایران قرار داده و روسیه نیز به نوسازی نیروهای نظامی ایران کمک کرده است. در نتیجه تهران دیگر از فروپاشی اقتصادی هراسی نداشته و از لحاظ دیپلماتیک نیز با پکن و مسکو مثلثی را تشکیل داده که به انزوای جمهوری اسلامی پایان داده است.

همچنین در ادامه این گزارش آمده است؛ در کنار حمایت‌های روسیه و چین، حکومت ایران بیش از پیش احساس قدرت و امنیت می‌کند.

با توجه به اینکه قدرت نظامی ایران بی بدیل بوده و در حال رقابت با ابر قدرت‌های نظامی دنیا است، اما باید این نکته را در نظر داشت که این قدرت نظامی برتر سبب شده است تا جمهوری اسلامی ایران در مقابله با اشغالگران آمریکایی در عراق به تحلیل نیروی های آمریکایی در خاورمیانه بپردازد و این انگیزه تا جایی پیش رفت که باراک اوباما به دلیل ایجاد شدن رشد روحیه جنگ ستیزی و همچنین ایجاد این باور که می‌تواند با مداخله شخصی به مشکلات دیرینه‌شان با ایران خاتمه بدهند، پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود.

ارتباط ایران با کشورهای آسیایی زمینه ساز رشد و ارتقا آن در جهان شد. هرچند این ارتباطات دوجانبه بوده و ایران به عنوان قطب مهمی در حوزه نفتی حرف برای گفتن دارد؛ اما استقبال چین از ایران، این اتفاق را رقم زد تا دو کشور با امضای قرار داد 25 ساله در تمام حوزه های اقتصادی و همچنین سرمایه گذاری چین در زیر ساخت های و ارتباطات ایران در حوزه انرژی و صنایع هسته ای غیر نظامی نیز میسر شد.

برجام برای جمهوری اسلامی ایران چراغ سبزی بود به غنی سازی بومی در کشور و بعد از گذشت چندین سال توانست راهی را برای غنی سازی صنعتی ایران ایجاد کند؛ چرا که توافق هسته ای مرهمی بود بر مشکلات ایران در زمانی که این کشور با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کرد.

با توجه به همه فراز و نشیب‌های که جمهوری اسلامی ایران در غنی سازی اورانیوم پشت سر نهاده است؛ اما اکنون تولید ناخالص داخلی ایران از سال 2020 تا به امروز رشد مناسبی داشته و جمهوری اسلامی ایران توانسته عضوی از سازمان همکاری شانگهای باشد و به بریکس نیز دعوت شود.

بنابراین گزارش سازمان ملل متحد امیدوار بود تا فشارهای مالی و دیپلماتیک بر جمهوری اسلامی ایران، این کشور را وادار کند تا غنی سازی اورانیوم را پشت سر گذارد؛ اما همکاری‌ها و اقدامات چین، عملی شدن سناریوی آمریکا را غیر ممکن کرد و فشار تحریم‌های آمریکا را از این کشور گرفت.

ارتباطات دو جانبه ایران و روسیه نیز در شکست قدرت آمریکا نسبت به قبل بی تاثیر نبوده است؛ ضمن اینکه روسیه نیز از سهم خود در ده ماه اول سال 2020 صادرات به ایران صحبت کرده و اعلام داشته، توانسته است تا 27 درصد افزایش صادرات به این کشور را داشته باشد و همچنین دو تفاهمنامه 40 میلیارد دلاری در پروژه های گازی با ایران را به امضا رساند.  

از این رو می توان گفت عملکرد دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات سیاسی و ... با کشورهای خاورمیانه و جهان مثبت بوده، به گونه‌ای که روحیه جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با سال‌ها و دولت‌های گذشته، پیروزمندانه‌تر سنجیده می‌شود.

حفظ کیان و ارزش های یک کشور به فداییان و مدافعان آن کشور در حوزه های مختلف بستگی دارد. ایران در حوزه‌های نظامی، صنعتی، هسته‌ای و... شهدایی را تقدیم کشور کرده است که حفظ این ارزش‌ها، تداعی این از خود گذشتگی‌ها است؛ حال اینکه وجود رهبر معظم انقلاب تضمین کننده بقای جمهوری اسلامی ایران در مقابل دشمنان اصلی اش بوده و نصایح، درایت و شجاعت ایشان سبب می‌شود که این کشور از آغاز انقلاب تا به امروز بتواند پر قدرت‌تر از قبل گام برداشته و امروز به یک ابرقدرت در منطقه و یک رقیب برای جهانیان محسوب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha