کد خبر 216976
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴

در گفتگوی «حیات» با کارشناس اجتماعی مطرح شد؛

رابطه معضلات اجتماعی و چالش های اقتصادی

رابطه معضلات اجتماعی و چالش های اقتصادی

یک جامعه شناس گفت: اینکه بگوییم اقتصاد نقش عمده ای در ارتکاب جرم و آسیب های اجتماعی دارد غلط است.

تقی آزاد ارمکی جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی حیات با اشاره به عوامل تاثیر گذار بر آسیب های اجتماعی گفت: اینکه بگوییم اقتصاد نقش عمده ای در ارتکاب جرم و آسیب های اجتماعی دارد غلط است. غلط بودن این موضوع به این دلیل است که باید در راستای این موضوع پژوهش های لازم صورت گیرد. وجه درست این گزاره آن است که جایگاه اقتصاد در حال حاضر مهم تر و کانونی شده است و بحران در عرصه اقتصاد میتواند منشا مجموعه ای از گرفتاری و نابسامانی های اجتماعی باشد.

وی ادامه داد:  سوال اینجاست که چرا مهم است فرض کنیم ما یک جامعه ساده و سنتی داریم. در این جامعه مصرف محدود است و وسیله نقلیه نداریم و مسائل اقتصادی در حد تهیه مواد غذایی و مصرف آن و خوردن و خوابیدن است در این جامعه اقتصاد کم اهمیت است و افراد میتوانند زیستی بدون نابسامانی داشته باشد. وقتی جامعه گسترده  می شود مسائل اقتصادی نقش خود را بیشتر نمایان میکند.

این جامعه شناس بیان داشت: در جامعه فعلی نیاز به مواردی همچون  مسکن، تلفن همراه ، سرمایه گذاری و ... داریم حال اگر اقتصاد ضعیف باشد رسیدن به این نیاز ها و رفع آن ها سخت میشود. در جامعه ایرانی مادامی که  مسائل اقتصادی به مشکل برمیخورد حیات اجتماعی فرهنگی را ناسامان میکند و در این شرایط افراد آماده خلاف و بزهکاری میشوند.

آزاد ارمکی در ادامه گفت: سیاست گذاری ها نخست باید در عرصه اقتصاد مسائل را حل کنند، ما درحوزه اقتصاد مشکل داریم. به جای اینکه مردم را در حوزه سیاست و فرهنگ توبیخ و تنبیه کنیم باید حوزه اقتصاد را دریابیم و سطح تولید را افزایش دهیم که لازمه این امر افزایش تولید است جامعه باید توسعه گرا باشد و صاحبان ثروت و تکنیک و مهارت را محترم بدانیم بنابراین باید با جامعه جهانی ارتباط موثری داشته باشیم به دنبال بازار باشیم، ما نمیتوانیم بدون تعامل با جامعه جهانی و صاحبان دانش و تخصص معضلات را حل کنیم.

آزاد ارمکی ادامه داد: حال این روزهای جامعه ما را اگر ببینید تمام افرادی که مدارج عالی دارند مهاجرت میکنند و صاحبان ثروت از کشور میروند و این چنین سرمایه هایی از کشور میروند و سرمایه گذاران در کشور صفر میشود وقتی تولید و توسعه تعطیل شود سیاست گذاری حرف بیهوده ای است سیاست گذاری باید به سوی تولید و توسعه بازگردد.

وی ضمن اشاره به اساس بی اخلاقی در فقدان مسائل اقتصادی گفت: ما با فقدان تربیت نیرویی که بتواند اخلاق را ترویج دهد مواجه هستیم. نسل جدید نسل متفاوتی است و امیالی دارد و منتقد نسل قدیم است کسی که میتواند این روند را تغییر دهد روحانیت و روشنفکران هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha