کد خبر 216762
۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵

مبارزه علیه بالشک مرکبات از ۲۲ شهریور در باغات مرکبات مازندران

مبارزه علیه بالشک مرکبات از ۲۲ شهریور در باغات مرکبات مازندران

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب مبارزه شیمیایی نوبت دوم علیه آفت غالب باغات (بالشک مرکبات) برای مناطق گرمتر بویژه شرق و مرکز استان از ۲۲ شهریور و در مناطق خنک تر و غرب استان از ۲۶ شهریورماه امسال است.

به گزارش گروه استانی حیات؛ فرید بیگی درباره مبارزه با آفات درختان مرکبات در نوبت دوم، گفت: زمان مناسب مبارزه شیمیایی نوبت دوم با آفت غالب باغات (بالشک مرکبات) برای مناطق گرمتر به‌ویژه شرق و مرکز استان از ۲۲ شهریور و در مناطق خنک تر و غرب استان از ۲۶ شهریورماه امسال است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: درصورت مشاهده کانون های آلوده به آفات سپردار قرمز، سپردار قهوه‌ای و کنه زنگ ضمن مشاوره با کارشناسان ذیربط در اسرع وقت نسبت به کانون کوبی باغات و به ویژه درختان آلوده با حشره کش و کنه کش های توصیه شده، اقدام شود.

وی تاکید کرد: با توجه به وجود عوامل تاثیرگذار مختلف در وضعیت رشدی و بیولوژی آفت‌، باغداران قبل از مبارزه شیمیایی برای تعیین تاریخ مناسب و دقیق سمپاشی باغ خود، با مراجعه و ارائه نمونه های حاوی آفت با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی مشاوره و نسبت به تهیه سموم توصیه شده از فروشگاه های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور اقدام کنند.

بیگی به مصرف روغن امولسیون شونده (روغن تابستانه به‌میزان ۱۰ لیتر در هزار لیتر آب و روغن ولک به‌میزان ۳ تا ۵ لیتر در هزار لیتر آب) همراه با سموم توصیه و تاکید کرد و افزود: در صورت افزایش دمای هوا به بیش از ۳۳ درجه سانتیگراد، روغن امولسیون شونده از سمپاشی حذف شود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: نظر به فعالیت چشمگیر دشمنان طبیعی آفات در این برهه زمانی تاکید می شود مبارزه با آفات در این مرحله به صورت لکه گیری به‌عمل آید و از سمپاشی درختان بدون آفت خودداری و برای پیشگیری از تنش‌های محیطی، آبیاری درختان حداقل ۴۸ ساعت قبل از مبارزه شیمیایی انجام و درصورت بالابودن املاح و سختی آب مورد استفاده در سمپاشی، از ترکیبات کاهش دهنده و کنترل کننده مجاز استفاده شود.

وی برای پیشگیری از اثرات سوء احتمالی تاکید کرد از مصرف سموم و روغن امولسیون شونده فاقد مشخصات، تاریخ منقضی و توصیه نشده، خودداری و از اختلاط ۲ حشره کش یا حشره کش ها با کودهای شیمیایی همراه سمپاشی اجتناب و از حشره‌کش‌های توصیه شده آدمیرال ۰.۷ تا ۰.۵، آپلاود ۰.۷۵ تا ۰.۵، دورسبان و اتیون ۲ تا ۱.۵، استامی پراید ۰.۵ و مالاتیون ۲ تا ۲.۵ در هزار لیتر آب استفاد و برای جلوگیری از مقاومت آفات به یک گروه آفتکش نسبت به تغییر نوع سموم استفاده شده دوره قبل با مشاوره کارشناسان حفظ نباتات اقدام و دزهای توصیه شده حشره‌کش‌های ذکر شده رعایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha