کد خبر 216580
۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲

رئیس کمیته ایثارگران برنامه هفتم توسعه در مجلس، در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

توجه برنامه هفتم توسعه به همسران و فرزندان شهدا/ معافیت مالیاتی برای رزمندگان پلکانی می‌شود

توجه برنامه هفتم توسعه به همسران و فرزندان شهدا/ معافیت مالیاتی برای رزمندگان پلکانی می‌شود

نوروزی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه معافیت مالیاتی برای رزمندگان پلکانی می‌شود، گفت: مجروحان و شهدای مدافع حرم، حکم جانبازان و شهدای جنگ تحمیلی را خواهند داشت.

حسن نوروزی رئیس کمیته ایثارگران برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات گفت: در برنامه هفتم توسعه در خصوص فصل مربوط به ایثارگران، آنچه که در بند (ج) ماده 31 آمده این بوده است که کلیه مواد برنامه ششم توسعه از ماده (86) تا ماده (91) در برنامه پنج ساله هفتم تنفیذ شده است.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پیشنهاد من به عنوان رئیس کمیته ایثارگران برنامه هفتم این بوده است که از ماده (86) تا ماده (91) به صورت کلی تبدیل به قانون دائمی کشور شود و به گونه‌ای نباشد که در پنج سال آینده دوباره این قوانین تنفیذ گردد؛ لذا اعلام کرده‌ایم که این مواد به برنامه دائمی به همراه یک اصلاحیه، تبدیل شود. بنابراین اصلاحیه مد نظر این است که در بند (ذ) ماده 88 آمده؛ کسانی که سابقه یک ماه حضور در جبهه را دارند از ده درصد مالیات حقوقی، معاف می شوند و افرادی که دوماه حضور در جبهه را دارند از 20 درصد معافیت مالیاتی بهرمند می شوند و رزمندگانی که 3 ماه حضور در جبهه را داشته اند از سی درصد معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد. همچنین افرادی که از 10 ماه حضور در جبهه برخوردار هستند، صددر صد معافیت مالیاتی شامل آنها خواهد شد.

وی در ادامه افزود: اصلاحیه ای که نسبت به برنامه ششم توسعه آمده در برنامه هفتم اضافه گردیده است این بوده که جانبازان و یا شهدای مدافع حرم نیز مانند جانبازان و شهدای دفاع مقدس، تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار بگیرند و این مسئله‌ای است که در قوانین برنامه هفتم توسعه، آمده است.

رئیس فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: پیشنهاد دیگری که مطرح است این بوده که کلیه قوانین مربوط به ایثارگران در بنیاد شهید مورد پالایش، به روز رسانی و اصلاح قرار گیرد.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موارد دیگری که در برنامه هفتم توسعه آمده مربوط به مناطق جنگی بوده است؛ از این رو کسانی که امروزه در مناطق جنگی به مدت 34 سال خدمت می‌کنند باید از 30 درصد حق جنگی برخوردار شوند که با این موضوع مخالف بودیم؛ چرا که یک کرمانشاهی یا یک اهوازی که جانباز یا فرزند شهید است اگر در مشهد خدمت کند، حق منطقه جنگی نمی‌گیرد این در حالی است که اگر یک مشهدی یا یک گیلانی در اهواز یا کرمانشاه خدمت کند، بعد از 34 سال خدمت، حق منطقه جنگی می‌گیرد. این اجحاف و ظلم است و مورد تایید ما نبوده و از مواردی است که نسبت به آن معترضیم و در برنامه هفتم توسعه نیز آمده است.

نوروزی نسبت به پیشنهاداتی که از سوی نمایندگان در حوزه ایثارگران در برنامه هفتم توسعه ارائه خواهد شد، گفت: پیشنهادات زیادی در این حوزه ارائه شده است؛ یکی از آنها در بحث اجرایی کردن تبصره ماده 38 و ماده 39 نسبت به مشمولین اسرای ارتشی بوده که تعداد آنها حدود 1000 تا 1500 نفر می‌باشد که به این موضوع باید به صورت ویژه توجه داشت.

وی عنوان کرد: در برنامه هفتم توجهات خاصی نسبت به همسران و فرندان شهدا شده است و همه آن‌ها باید حکم جانباز 50 درصد بگیرند. در خصوص همسران و فرزندان شهدا 5 الی 6 پیشنهاد مناسب ارائه شده که این موارد در برنامه هفتم توسعه نیز آمده است.

رئیس کمیته ایثارگران در برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی در حوزه محاسبه درصد بالا به پایین خاطر نشان کرد: به این موضوع فعلا در برنامه هفتم توسعه پرداخته نشده است اما جزء پیشنهادات خواهد بود.

وی با بیان اینکه مسائل جدیدی نسبت به برنامه ششم در برنامه هفتم میسر شده است، گفت: مسائل جدید در برنامه هفتم، پرداختن به مجروحان و مدافعان حرم است که حکم شهدای جبهه و جنگ را خواهند داشت و در حوزه کسر مالیات حقوقی رزمندگان بوده که امتیازبندی خواهند شد.

نوروزی با اشاره به اینکه برخی از افراد برای دریافت درصد همچنان در صف انتظار مانده‌اند، گفت: پیشنهاداتی داشتیم تا بتوانیم کمیسیون ماده 16 بنیاد شهید را نسبت به قبل فعال‌تر و اختیارات را وسیع‌تر کنیم. همچنین معاونت حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران بتواند اقدامات وسیع‌تر و لازم‌الاجراتری را داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح دو فوریتی تبدیل وضعیت ایثارگران که قبلا در دستور کار بوده و در حال حاضر در بررسی برنامه هفتم توسعه قرار نگرفته است، گفت: این طرح هیچ تداخلی با برنامه هفتم توسعه نداشته و در نوبت خواهد ماند. هرچند متاسفانه برخی از مشاورین رئیس مجلس اعلام داشته‌اند که این طرح بار مالی خواهد داشت؛ در صورتی‌که این طرح هیچ گونه بار مالی نخواهد داشت و امیدواریم این موضوع هر چه سریعتر به انجام برسد.

وی در ادامه افزود: طرح تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌های اجرای به صورت پایه‌ای در برنامه هفتم آمده، اما رسما به عنوان قوانین تبدیل وضعیت مانند قوانین سابق در برنامه هفتم به آن پرداخته نشده است.

نوروزی در خصوص نبود لایحه یا قانونی در مورد بهره مندی فداکاران صنعت به عنوان ایثارگر گفت: شهدای صنعت و شهدای آتش‌نشان جزء شهدای کشور محسوب می شوند اما باید تحت پوشش سازمان مربوطه خود باشند؛ بنابراین فداکاران حوزه صنعت نیز تحت نظر مجموعه خود قرار داشته و در  سطح گسترده‌ای که باید به آن پرداخته شود نشده است؛ لذا متاسفانه تا به امروز به آن پرداخته نشده و نیاز است در این خصوص مطالعه و قوانین جدیدی نوشته شود.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما تا دو هفته آینده در بررسی برنامه هفتم توسعه در صحن علنی مجلس، به سر فصل قوانین ایثارگران در برنامه هفتم خواهیم رسید.

نوروزی تصریح کرد: ما در خصوص تبدیل وضعیت دستگاه‌های اجرایی از نهادها و اداراتی که قانون را به مرحله اجرا رساندند تقدیر کرده‌ایم؛ از جمله وزارت راه و شهرسازی، بانک ملت و چند دستگاه دیگر و همچنین دستگاه‌هایی مانند صدا و سیما، مخابرات، سازمان آب و فاضلاب تهران نیز به خاطر سرپیچی از قوانین حتما تذکر و طرح سوال خواهیم داشت، هرچند سازمان آب و فاضلاب تهران نیروهای خود را رسمی نکرد، اما به صورت پیمانی در آورد که این موضوع، خود خلاف قانون بوده است؛ لذا ما از طریق مشاورین خود در سازمان‌های مربوطه این مسائل را پیگیری خواهیم کرد.

خبرنگار: زینب شیاس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha