کد خبر 216572
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵

«حیات» گزارش می‌دهد؛

زلزله فساد هزاران تن کالا در گمرکات و اقدام فوری دولت سیزدهم

زلزله فساد هزاران تن کالا در گمرکات و اقدام فوری دولت سیزدهم

قصه پرغُصه فساد هزاران تُن کالا در بنادر و گمرکات کشور در حالی در دولت سیزدهم به پایان خود رسیده که رئیس قوه قضائیه به عزم جزم دولت برای حل معضل رسوب کالا اشاره کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ «هزاران تن کالای اساسی با ارز دولتی فاسد شد»، «هزاران تن برنج در حال فاسد شدن»، «هزاران تن روغن و شکر در حال فاسد شدن در گمرک» و صدها خبری که با کلیدواژه «فساد»، زنگ هشدار به مسئولان را در دولت های گذشته بارها به صدا درآورد؛ اما کو گوش شنوا؟

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد!

رسوب کالاها در بنادر و گمرکات کشور در حالی به معضل بزرگی تبدیل شده که به واسطه آن، میلیون‌ها تن کالا فاسد شده و از چرخه مصرف خارج می‌شود.

در چنین چرخه باطلی، بسیاری از کالاهای استراتژیک و اساسی که در زمره نیازهای اولویت‌‎دار زنجیره غذایی مردم قرار دارد و ارز برای واردات آن اختصاص یافته و سفره مردم را رنگین می کند، به علت تعلل در ترخیص به دلایل مختلف و شرایط نامناسب نگهداری در انبارها و گمرکات دچار فساد شده و از چرخه مصرف خارج می‌شوند.

نمونه چنین بحرانی، نابودی و خیس شدن حدود ۳۰۰ تن برنج وارداتی در ابتدای سال گذشته در پشت درهای گمرک زاهدان بود که پس از آن شاهد چنین اتفاقی نبوده ایم زیرا علاج واقعه آرام آرام قبل از وقوع باید کرد!

خاندوزی: حجم رسوب کالا در بنادر طبیعی است

هرچند این پایان ماجرا نیست و تا دنیا، دنیاست و تجارت منطقه ای و بین المللی ادامه دارد مشکلات در مسیر ترخیص کالا تمامی نخواهد داشت؛ اما دولتمردان کابینه ابراهیم رئیسی تلاش کرده اند این مشکلات به حداقل برسد.

در همین رابطه، وزیر اقتصاد از کاهش رسوب کالا در بنادر کشور خبر داده و گفته که این میزان رسوب کالا در بنادر طبیعی است.

سید احسان خاندوزی رسوب کالا در بنادر کشور را ۵۰۰ هزار تن در برخی ایام سال تخمین زده و عنوان کرده که از حدود ۱۶۰ میلیون تن کالای صادراتی و وارداتی که وارد مرزها و گمرکات کشور می‌شود؛ حجم رسوب کالا طبیعی و نرمال است؛ به این ترتیب که حجم رسوب کالا در سال در پشت گمرکات و بنادر، سه هزارم مجموع تجارت در ایران بوده و این میزان نشان دهنده رویه متعارفی در فرآیندهای کالاهای تجاری و گمرکی کشور است.

رسیدگی به رسوب کالاها در گمرک قبل از فساد

دولت برای حل مشکل رسوب کالاها در گمرک دست یاری به سوی قوه قضائیه دراز کرده و اقدامات قابل توجهی برای تسریع در ترخیص کالاهای مانده در انبارها و گمرکات انجام داده است.

محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه در همین رابطه از فاسد شدن هزاران تنی کالاها در سایه بی تدبیری انتقاد کرده  و ادامه داده که با اقدام قضایی و همکاری دولت اکنون روند خروج کالاها از گمرک به نقطه امیدآفرین تبدیل شده است.

گفتنی است رسیدگی به این مسائل در زمره موضوعاتی است که تعیین تکلیف و به سرانجام رساندن آن‌ها به ویژه در مورد کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم موجب امیدآفرینی و دلگرمی در میان آحاد جامعه خواهد شد؛ بنابرین باید روی این قبیل موضوعات متمرکز شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha