کد خبر 216384
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸

سفیر عربستان رونوشت استوارنامه خود را تقدیم امیرعبداللهیان کرد

سفیر عربستان رونوشت استوارنامه خود را تقدیم امیرعبداللهیان کرد

سفیر عربستان سعودی در ایران امروز با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تقدیم وی کرد.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ ظهر امروز "عبدالله العنزی"، سفیر عربستان سعودی در ایران با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تقدیم وی کرد.

در این دیدار در خصوص برخی از مسائل دوجانبه و منطقه‌ای نیز گفتگو شد.

پیشتر علیرضا عنایتی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در پادشاهی عربستان سعودی روز سه شنبه 14 شهریور 1402 وارد ریاض شد و از سوی مسئولان وزارت خارجه عربستان سعودی و همکاران سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض مورد استقبال قرار گرفت.

همچنین عبدالله العنزی، سفیر عربستان نیز همان روز وارد تهران شد و سطح هیات‌های دیپلماتیک  ایران و عربستان به سطح سفیر ارتقاء یافت.

پس از چندین دور مذاکرات اولیه، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در 19 اسفندماه 1401 پس از 4 روز مذاکرات فشرده با یکدیگر از سرگیری روابط سیاسی خود را در شهر پکن اعلام کرده و بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان»، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی»، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در نتیجه‌ی گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند که ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سرگرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ 1380.1.28 خورشیدی برابر با 2001.4.17 میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ 1377.3.6 خورشیدی برابر با 1998.5.27 میلادی توافق کردند.

وزارت امور خارجه ایران نیز پس از این توافق در بیانیه‌ای نوشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت ابراهیم رئیسی در اجرای عملی دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و در مسیر عینیت بخشیدن به سیاست همسایگی و در تکمیل گام‌های مؤثر قبلی، یک گام مهم دیگر به پیش نهاد و در نتیجه مذاکرات فشرده و عملگرایانه، توافق پکن را به منظور قرار گرفتن روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان در مسیر طبیعی محقق نمود.

همچنین دراین بیانیه آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران با این تحرک نشان داد در مسیر تأمین منافع ملت ایران و نیز ملت‌های مسلمان، دوست و همسایه منطقه و همچنین به‌کارگیری ظرفیتهای منطقه‌ای برای تحقق و تحکیم صلح و ثبات فراگیر و تأمین منافع مشترک و جمعی دولت‌ها و ملتهای منطقه، عزم جدی داشته و گام‌های مؤثر و رو به جلو طراحی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha