کد خبر 216383
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸

ارز مورد نیاز هر کشور برای سفرهای زیارتی و سیاحتی تامین می‌شود

ارز مورد نیاز هر کشور برای سفرهای زیارتی و سیاحتی تامین می‌شود

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به پرداخت دینار و تجربه مثبت آن در ایام اربعین گفت: با توجه به سیاست های که در دستور کار قرار گرفته ارز مورد نیاز هر کشور در سفرهای سیاحتی و زیارتی تامین می شود، گفت:

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی در بخش خبری ۱۴ گفت: عاملی که در میان مدت و بلند مدت تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد کشور می‌گذارد خلق نقدینگی بدون پشتوانه و غیرمتناسب با واقعیت‌های اقتصادی و رشد اقتصاد کشور است.

به گفته این مقام مسئول، بانک مرکزی با اشراف بر این موضوع و در چارچوب برنامه و سیاست‌های کلان تثبیت اقتصادی را یکی از برنامه‌های خود در مدیریت نقدینگی قرار داده است و طبق آمارها رشد نقدینگی در مردادماه امسال نسبت به سال گذشته ۲۶.۹ درصد بوده و این در حالی است که  این عدد در مرداد ۱۴۰۱ نسبت به سال  ۱۴۰۰، ۳۷/۸ بوده است که  ۹.۱۰ درصد کاهش یافته است که این آمارها  نوید بهبود تورم در دوره‌های آتی را می‌دهد.

او می‌گوید: بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ و در چارچوب برنامه‌های دولت سیزدهم برای کنترل رشد نقدینگی و تورم و در راستای شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید، اجرای برنامه کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری و جریمه بانک‌های متخلف از حدود تعیین شده از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی را همانند سال گذشته با جدیت در دستور کار قرار داده و برنامه پولی با هدف دستیابی به نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصد برای سال ۱۴۰۲ را تنظیم کرده است.

او گفت: آخرین آمارهای سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در پنج ماهه اول امسال، نقدینگی معادل ۸.۱ درصد رشد یافته است که این رقم به میزان قابل توجهی کمتر از رشد نقدینگی هدفگذاری شده برای پنج ماهه اول سال ۱۴۰۲ است.

شیریجیان افزود: نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در پایان مردادماه ۱۴۰۲ با ۱۰.۹ واحد درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل (معادل ۳۷.۸ درصد در مرداد ماه ۱۴۰۱) به ۲۶.۹ درصد رسید که حاکی از اهتمام و تمرکز بانک مرکزی بر اجرای سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و کنترل رشد خلق پول بانک‌ها و به تبع آن رشد نقدینگی امسال بوده است.

او گفت: رشد دوازده ماهه پول در مردادماه ۱۴۰۲ در مقایسه با این میزان در مقطع مشابه سال قبل با ۱۴.۳ واحد درصد کاهش به ۴۱.۳ درصد رسیده است. همچنین نسبت پول به نقدینگی در مردادماه ۱۴۰۲ با ۰.۶ واحد درصد کاهش نسبت به پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۵.۱ درصد رسیده است. کاهش مذکور بیانگر تعدیل سیالیت نقدینگی، ناشی از اتخاذ مجموعه‌ای از سیاست‌های ارزی و پولی در قالب رویکرد کلان تثبیت اقتصادی و بهبود انتظارات مردم و فعالان اقتصادی است.

او افزود: در ۵ ماه ابتدای امسال طبق آمارها بیش از ۲ در صد از هدف گذاری‌های صورت گرفته جلو هستیم و میزان نقدینگی و تورم از ابتدای دولت ۱۶ درصد کاهش یافت و میزان تورم در کشور و نقدینگی شرایط بهتری را تجربه کرده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی بیان کرد: مجموع اقدامات از جمله مدیریت نقدینگی، سیاست‌های تنظیمی از  جمله سیاست کنترل مقدار ترازنامه بانک هاتاثیر جدی بر خلق نقدینگی بدون پشتوانه داشت و سیاست تنظیم افزایش سپرده قانونی هم در مدیریت نقدینگی  انجام داده ایم زمینه ساز مدیریت نقدینگی شده است.

او گفت:  در بازه ۵ ماه رشد نقدینگی  ۲۶.۹ بوده در حالی که  رشد تسهیلات ۲۶.۳ درصد بوده است و رشد مانده تسهیلات هم معادل ۳۶.۸ درصد بود است که با تامین مالی به موقع بنگاه‌ها تامین مالی زنجیره‌ای با کیفیت بیشتر را  را شاهد بوده ایم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی توضیح داد: در حوزه مسکن و در حوزه خودرو شاهد کاهش  قیمت قابل توجهی بوده ایم که با اتخاذ مجموعه‌ای از سیاست‌ها شاهد بهبود وضعیت نقدینگی وکاهش نرخ تورم بوده است. از سوی دیگر رشد پایه پولی مهم است و تورم پایه پولی جزئی از نقدینگی است که در طول سال متنساب با همدیگر به برابری می‌رسند.

او گفت: تمرکز جدی بر اصلاح ناترازی بانک‌ها  و کاهش تسهیلات کاهش بدهی دولت به شبکه بانکی داریم که در حوزه کاهش بدهی دولت به بانک‌ها  اقدامات خوبی  صورت گرفته است.

شیریجیان گفت: یک میلیون و ۱۰۰  هزار  زائر که معادل ۱۹۰ میلیارد دلار که معادل ۶ همت  است در ایام اربعین دینار تامین کدرهایم که یک اتفاق بسیار خوب بوده و در این شرایط ۴۸ درصد از تامین ارز به صورت غیر حضوری تامین شد.

او افزود:  یکی از سیاست‌های اصلی ما تامین ارز مورد نیاز  برای هر کشور است که ارزهای مسافرتی  سیاحتی هر کشور را بتوانیم تامین کنیم و این یکی از سیاست‌های دلارزدایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha