کد خبر 216377
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷

هواشناسی سمنان نسبت به خسارت ناشی از تندبادهای لحظه‌ای هشدار داد

هواشناسی سمنان نسبت به خسارت ناشی از تندبادهای لحظه‌ای هشدار داد

 اداره‌کل هواشناسی استان سمنان نسبت به خسارت، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی در این استان به دلیل وزش باد شدید، تندباد لحظه‌ای و خیزش گرد و خاک هشدار نارنجی طی چندروز آینده اعلام کرد.

به گزارش گروه استان های حیات؛مدیرکل هواشناسی استان سمنان ابراز کرد: طبق بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای و مدل‌های پیش‌بینی افزایش گرادیان فشار و وزش بادهای شدید و تندبادهای لحظه‌ای و گرد و خاک از امروز نوزدهم شهریور آغاز می‌شود و این شرایط تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت.

ایرج مصطفوی ادامه داد: وزش بادهای شدید تا بسیار شدید و تندبادهای لحظه ای و خیزش گردوخاک از جمله مخاطرات شرایط آب و هوایی طی ۴۸ ساعت آینده در استان سمنان است.

استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی گلوگاه اتصال استان‌های شمالی به استان‌های جنوبی کشور است و به عبارتی می‌توان از استان سمنان به عنوان حلقه اتصال دریای شمال به مناطق مرکزی و جنوبی نام برد و طبق گزارش‌ها معابر استان سمنان سالانه میزبان بیش از ۱۵میلیون مسافر است.

استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور شامل قم، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندران، محور عبوری مسافران زیادی است که اطلاع از وضعیت هواشناسی به مسافران در داشتن سفری ایمن کمک می‌کند.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان افزود: مهمترین مخاطرات این سامانه احتمال خطرات ناشی از باد شدید مانند شکسته شدن درختان و سقوط سازه های سست، آسیب به سازه های موقت، گلخانه ها، تابلوهای سطح شهر، سقوط اجسام از ارتفاع، خیزش گرد و خاک و احتمال کاهش دید افقی، محسوب می شود.

مصطفوی به توصیه های مهم و پیشگیرانه در برابر باد شدید این روزها اشاره و اضافه کرد: محکم کردن سازه های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از ساختمانهای نیمه‌کاره و درختان خشک، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ای، خودداری از توقف و پارک خودرو در زیر درختان خشک و فرسوده و ساختمانهای نیمه‌کاره، تمهیدات لازم برای پیشگیری از خسارتهای احتمالی ناشی از وزش باد شدید است.

وی اظهار کرد: بر این اساس، پرهیز از حضور در فضای باز به ویژه برای گروه های حساس، سالمندان و خردسالان و افراد دارای بیماریهای قلبی و ریوی و پرهیز از ورزش و فعالیت‌های بدنی در فضای باز و کوهنوردی، مهمترین توصیه های هواشناسی استان سمنان برای روزهای آینده است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان کمینه و بیشینه دمای هوای شهر سمنان را امروز ۲۲ و ۳۶ درجه سانتیگراد عنوان کرد و ابراز داشت: خنک‌ترین بخش استان سمنان امروز رضوان با هشت و شهمیرزاد با ۱۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

 اداره کل هواشناسی استان ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم‌شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف دارد.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است؛ علاوه بر این، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شماره ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال شود، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کدهای ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کرد، همچنین می‌توان به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی پیامک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha