کد خبر 216185
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱

باکو: پیشنهادی از جانب ارمنستان برای دیدار پاشینیان با علی‌اف نداشتیم

باکو: پیشنهادی از جانب ارمنستان برای دیدار پاشینیان با علی‌اف نداشتیم

در پی بالا گرفتن تنش‌ها میان جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان در مدت اخیر و اعلام آمادگی نخست‌وزیر ارمنستان در گفت‌وگوهای تلفنی‌ اخیرش با همتایان خود برای دیدار با رییس جمهور آذربایجان به منظور کاهش تنش‌ها، در گزارشی مطرح شد که باکو چنین درخواستی از سوی ارمنستان نداشته است.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، جمهوری آذربایجان امروز (شنبه) اعلام کرد که نیروهای ارمنستان، شبانه، نظامیان آذربایجانی را هدف قرار داده‌اند و یگان‌های ارتش آذربایجان «اقدامات تلافی‌‍جویانه‌ای» انجام دادند. این رخداد از سوی ارمنستان تکذیب شده است.

این ادعا و تکذیب آن در بحبوحه افزایش‌ تنش‌ها میان دو کشور که در طی سه دهه گذشته، دو جنگ را بر سر نواحی ارمنی‌نشین قره‌باغ تجربه کرده‌اند، همچنین در میان تماس‌های رهبران خارجی با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان انجام شد.

وزرات دفاع جمهوری آذربایجان گفت که نظامیان ارمنستان با سلاح‌های سبک روی سربازان آذربایجانی در شهرستان صدرک در شمال نخجوان که هم‌مرز ارمنستان است، آتش گشودند.

بیانیه وزارت دفاع آذربایجان به بروز تلفات احتمالی اشاره‌ای نکرد. وزرات دفاع ارمنستان نیز به کلی این موضوع را تکذیب کرد.

طبق اعلام دولت ارمنستان و گزارش رسانه‌های دولتی این کشور، پاشینیان روز شنبه با روسای کشورهای فرانسه، آلمان، ایران، گرجستان و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تماس تلفنی داشت. آذربایجان نیز گفت که وزیر امور خارجه این کشور با یوری کیم، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت‌وگو کرد.

دولت ارمنستان اعلام کرد که پاشینیان به بلینکن و سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران گفت که تنش‌ها در مرزها در حال افزایش است و آذربایجان نیروهایش را در محدوده قره‌باغ متمرکز می‌کند. اما باکو این موضوع را تکذیب کرده است.

دولت ارمنستان تصریح کرد که پاشینیان به بلینکن و رئیسی گفته است که آماده دیدار فوری با الهام علی‌اف، رییس جمهور آذربایجان به منظور تلاش برای کاهش تنش‌هاست. آرمن‌پرس، خبرگزاری رسمی ارمنستان نیز گزارش داد که پاشینیان گفت‌وگوهای مشابهی را با امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان داشته است.

این در حالی است که حکمت حاجی‌اف، مشاور سیاسی علی‌اف به رویترز گفت که باکو چنین پیشنهادی را دریافت نکرده است.

آذربایجان در این میان، برگزاری انتخابات روز شنبه برای ریاست منطقه قره‌باغ را محکوم کرد. جامعه بین‌المللی این منطقه را بخشی از آذربایجان می‌داند اما حدود ۱۲۰ هزار نفر ارمنی از بومیان آن را تشکیل می‌دهند.

قره‌باغ در طی جنگی در ۱۹۹۰ و پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، به طور غیررسمی اعلام استقلال کرد اما آذربایجان بخش‌های قابل توجهی از آن را در جنگ اخیرش با ارمنستان در سال ۲۰۲۰ بازپس گرفت.

ارتباط این منطقه با بیرون تا حد زیادی از دسامبر گذشته قطع شده است و غیرنظامیان آذربایجانی تنها جاده متصل‌کننده آن به ارمنستان را مسدود کردند. سپس، نظامیان باکو یک ایست بازرسی در این جاده قرار دادند که ایروان آن را نقض آتش‌بس منعقد شده با میانجیگری روسیه دانست که به جنگ ۲۰۲۰ پایان داد.

پارلمان تجزیه‌طلب قره‌باغ، روز شنبه، ساموئل شهرامانیان، یک افسر نظامی و رییس قبلی سرویس امنیتی این منطقه را به عنوان رییس جدید این منطقه برگزید. منتخب قبلی، پیشتر در ماه جاری، با گفتن این که حضور او مانعی برای گفت‌وگوها با آذربایجان خواهد بود، استعفا داده بود.

شهرامانیان در سخنرانی در پارلمان خواستار مذاکرات مستقیم با آذربایجان و بازگشایی دوباره خطوط حمل‌ونقل به ارمنستان شد.

وزرات امور خارجه آذربایجان در بیانیه‌ای ریاست قومی قره‌باغ را «یک رژیم تجزیه‌طلب بازیچه» تلقی کرده و گفت که این رای‌گیری غیرقانونی است.

در این بیانیه آمده است: جمهوری‌ آذربایجان با تهدیدهایی که متوجه استقلال و تمامیت ارضی آن در مرزهای بین‌المللی آن است، قاطعانه مقابله خواهد کرد.»

وزارت امور خارجه آذربایجان افزود: «تنها راه دست یافتن به صلح و ثبات در این منطقه خروج بی‌قید و شرط و کامل نیروهای مسلح ارمنستان از منطقه قره‌باغ آذربایجان و انحلال این رژیم بازیچه است.»

روسیه  از سال ۲۰۲۰ صلح‌بانان خود را در این منطقه مستقر کرده است اما ارمنستان بیش از پیش درباره ناکارآمد بودن آن‌ها ابراز نارضایتی می‌کند.

جمعه گذشته، روسیه سفیر ایروان در مسکو را احضار کرده و به او درباره آنچه «اقدامات غیردوستانه» خواند، اعتراض کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha