کد خبر 215997
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸

«حیات» به بهانه میزبانی ایران گزارش می دهد؛

حضور بیش از ۶۰ کشور و نهاد بین المللی در اجلاس مقابله با گرد و غبار

حضور بیش از ۶۰ کشور و نهاد بین المللی در اجلاس مقابله با گرد و غبار

اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های گردوغبار با حضور رییس جمهور، ۱۸ و ۱۹ شهریورماه در تهران در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ با توجه به اینکه ایران جزو کشورهایی است که بیشترین خسارات را از توفان‌ها و گرد و غبارهای برون مرزی متحمل شده است عزم جدی داشت تا  با برگزاری اجلاس بین المللی برای مقابله با توفان های ماسه و گرد و غبار  در راستای اجرایی نمودن بند ۸ قطعنامه مجمع عمومی ضمن مشورت با کشورهای منطقه در راستای دستیابی به راهکارهای مشترک و هم‌افزایی اقدامات مدیریتی و اجرایی کنترل این پدیده اقدام نماید.

خرداد ماه سال جاری بود که  مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اجماع و حمایت تمامی کشورها، روز ۱۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۲  قطعنامه «روز بین‌المللی مقابله با توفان‌های گردوغبار» را به تصویب رساند. بر اساس این قطعنامه، ائتلاف جهانی مقابله با توفان‌های گردوغبار با همکاری آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد در جهت اهداف قطعنامه اقدام می‌کنند و دبیر کل سازمان ملل متحد نیز موضوع را برای اقدام‌های لازم به کشورها، نظام سازمان ملل متحد و دیگر آژانس‌های تخصصی منعکس می‌کند. پیرو قطعنامه سازمان ملل متحد، قرار شد تا ایران از تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد با پشتیبانی این سازمان برای شرکت در اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه گرد و غبار دعوت به عمل آورد که بر این اساس قرار شد در تاریخ ۹ و ۱۰ سپتامبر اجلاسی در این راستا در تهران برگزار شود.

البته سال گذشته نیز،  قطعنامه‌ای به شماره A۷۷۵۷۱ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ جمهوری اسلامی ایران با حمایت سازمان ملل متحد اجلاس بین المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار تصویب شد.

بررسی ها نشان داده است که  ۱۵۰ کشور جهان تحت تاثیر توفان‌های گرد و غبار قرار دارند که بیشتر این کشورها در قاره‌های آفریقا و آسیا واقع شده است و از ۷ منشا اصلی تولید گرد و غبار در جهان ۲ منبع آن پس از صحرای بزرگ آفریقا که مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود در قاره آسیا قرار دارد.

نمایندگانی از ۵۰ کشور و ۱۵ نهاد بین المللی در این اجلاس بین المللی حضور دارند و صاحب نظران، کارشناسان، استادان دانشگاه و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، تحقیقاتی و آموزشی در این مراسم شرکت خواهند کرد. همچنین ۱۴ آژانس ذیل سازمان ملل متحد که به نوعی با موضوع گرد و غبار و یا آثار آن مرتبط هستند نیز در این اجلاس شرکت می‌کنند.

در اولین روز از این اجلاس،که امروز شنبه ۱۸ شهریور ماه در حال برگزاری است رئیس جمهور کشورمان در رابطه با اهمیت موضوع گرد و غبار های بین المللی سخنرانی کرد .هدف از این اجلاس، بررسی چالش‌ها و مشکلات کشورهای متاثر از گرد و غبار و ارائه راه حل‌های عملی برای برخورد با این چالش و معضل جهانی است. معاون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این اجلاس حاضر است و گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم پیامی ویدیویی را برای اجلاس فرستاده است.

البته پس از دو روز اجلاس، در روز سوم یعنی دوشنبه ۲۰ شهریور (۱۱ سپتامبر)، کنفرانس منطقه‌ای محیط‌زیست مکران در منطقه چابهار به‌صورت یک‌روزه با حضور ۱۰ کشور برگزار خواهد شد و کشورهای همچون هند، چین، پاکستان، عمان، امارت متحده عربی، قطر، کویت، عربستان سعودی، عراق و بحرین به این اجلاس دعوت‌شده اند.

خروجی اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار قطعاً به عنوان یک سند پشتیبانی در مباحث مربوط به گرد و غبار در سازمان ملل متحد قرار خواهد گرفت و ضروری است که با تقویت همکاری‌ها و مشارکت کشورهای منطقه و جهان و با بهره‌گیری از حمایت سازمان‌های بین‌المللی در جهت کنترل و سازگاری با این چالش، گام‌های جدی‌تر و متعهدانه‌تری برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha