کد خبر 215914
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با «حیات»:

 گسترش روابط ایران و ترکیه در حل مناقشات منطقه ای تاثیر دارد

 گسترش روابط ایران و ترکیه در حل مناقشات منطقه ای تاثیر دارد

کاکایی گفت: چنانچه روابط ایران و ترکیه گسترش پیدا کند می‌توان انتظار داشت که سطح همکاری‌های دو طرف سبب حل هر چه بیشتر، مناقشات و مشکلات منطقه ای شود.

سیامک کاکایی کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی  حیات؛ گفت: روابط ایران و ترکیه در مسیر جدیدی قرار دارد، سفری که "هاکان فیدان" وزیر امور خارجه ترکیه هفته گذشته به ایران داشت و گفتگوهایی که با مقامات ایرانی در حوزه‌های مختلف سیاسی اقتصادی و منطقه‌ای داشتند نشان دهنده این است که ترکیه برای بیشتر شدن روابط و همکاری‌ های خود با ایران علاقه داشته و تمایل زیادی به گسترش روابط در منطقه در دور جدید سیاست خارجی خود دارد.

 وی با بیان اینکه این تمایل همکاری بین ایران و ترکیه نشان دهنده تمایل برای افزایش تجارت با هم است افزود: در این دیدار افزایش سطح تبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور تاکید شد.

 کاکایی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در این دیدار مورد بحث قرار گرفت مسائل مربوط به قفقاز و ارس بود  که ایران ابراز تمایل کرد تا برای بهبود مناقشات قفقاز کمک کرده و هر دوی این کشورها برای رفع تنش های آذربایجان با ارمنستان کمک کنند البته وزیر امور خارجه کشورمان نیز تاکید کرد که به هیچ وجه راضی به تغییر ژئوپلتیک منطقه نیست و این جز سیاست راهبردی ایران است.

کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: تاکید وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار این بود که راهکار مقابله با تروریست باید به گونه‌ای باشد که به نقض حاکمیت سایر کشورها منتهی نشود که این موضوع به سیاست ترکیه در قبال سوریه مربوط  می‌شود بنابراین تاکیدی که دمشق دارد این است که ترکیه باید نیروهای نظامی خود را از خاک سوریه خارج کند و در راستای این موضوع، باید مذاکرات صلح‌آمیز برگزار شود.

وی بیان کرد: آنچه که مسلم است این است که دولت جدید ترکیه درصدد یک منطقه گرایی معین یعنی حرکت در مسیر گسترش همکاری‌های منطقه در حوزه خلیج فارس، خاورمیانه و ارتباط با همسایگان است که ایران نیز به عنوان یک کشور مهم همسایه در مدار این روابط قرار دارد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود که در آینده نزدیک پس از نشست راهبردی دو کشور که احتمال دارد چند روز آینده برگزار شود چهارچوب کاری مشخص برای گسترش همکاری‌های ایران و ترکیه اندیشیده و توافقاتی در این راستا صورت گیرد.

کاکایی در پایان گفت: چنانچه روابط ایران و ترکیه گسترش پیدا کند می‌توان انتظار داشت که سطح همکاری‌های دو طرف سبب حل هر چه بیشتر، مناقشات و مشکلات منطقه ای شود.

 گسترش روابط ایران و ترکیه در حل مناقشات منطقه ای تاثیر دارد
 گسترش روابط ایران و ترکیه در حل مناقشات منطقه ای تاثیر دارد

حیات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha