کد خبر 215894
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸

روایت تصویری زندگی شهید «رضا فرجی برزگر»

روایت تصویری زندگی شهید «رضا فرجی برزگر»

شهید رضا فرجی برزگر در 17 شهریور ماه سال 1357 در پی اعتراضات به رژیم شاهنشاهی با ضرب گلوله به فیض شهادت نائل آمد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ شهید رضا فرجی برزگر در بیستم آذرماه سال 1338 در تهران دیده به جهان گشود. پدرش اسدالله و مادرش گلشن عزیزی نام داشتند. وی که از شهدای 17 شهریور ماه سال 1357 معروف به جمعه خونین یا جمعه سیاه بود، در آن زمان 19 سال سن داشت.

شهید فرجی برزگر از پیروان خط امام خمینی (ره) بود؛ وی پیام‌ها و اعلامیه‌های امام خمینی (ره) را به گوش جان می‌سپرد و نوارهای صوت امام خمینی (ره) و اعلامیه های ایشان را نگهداری می‌کرد. این شهید گرانقدر تا پایان دوره چهارم متوسطه تحصیل کرده بود و همزمان با روز 17 شهریور ماه سال 1357 در پی اعتراضات به رژیم شاهنشاهی با ضرب گلوله به فیض شهادت نائل آمد.

قیام ۱۷ شهریور قیامی بود که حضرت امام خمینی (ره) از آن به عنوان تکرار عاشورا یاد کردند، این تظاهرات ضد رژیم پهلوی در میدان ژاله که اکنون میدان شهدا نام دارد شکل گرفت؛ باید گفت قیام خونین 17 شهریور در تاریخ انقلاب اسلامی ایران به عنوان عامل موثری درشدت یافتن مبارزات مردمی و تسریع در سقوط رژیم ستم شاهی پهلوی به شمار می رود.

گفته شده در آن زمان رژیم پهلوی با خانواده شهدا نیز کنار نمی‌آمد و پیکر خیلی از شهدا را به خانواده هایشان تحویل نمی دادند و حتی تعدادی از مجروحان هم بعد از اینکه به بیمارستان منتقل شدند، به دلیل بی توجهی به جمع شهدای جمعه خونین پیوستند و حتی پیکرهای جمعی از آن‌ها هیچ وقت به دست خانواده‌هایشان نرسید.

همچنین نیروهای ساواک اگر مدرکی از شهید می‌دیدند که پیرو خط امام بوده است، خانواده را تحت فشار قرار می دادند، از این جهت پسر عمه شهیدفرجی برزگر با شنیدن خبر شهادت رضا به خانه آن‌ها رفت و نوارهای صوت امام خمینی (ره) را به همراه اعلامیه و رساله امام خمینی (ره) به مکان امن منتقل کرد؛ وقتی ماموران ستم شاهی برای جست و جو مدارک به خانه آن ها آمدند، نتوانستند مدرکی پیدا کنند؛ از این جهت به آن ها اطلاع دادند که فردا صبح می توانند پیکر فرزندشان را تحویل بگیرند.

ساعت سه بامداد روز 18 شهریور ماه بود که ساواک پیکر شهدا را به مناطقی نامعلوم برده بود، روز 18 شهریور خانواده برای تحویل پیکر شهید به بیمارستان رفتند اما اثری از شهید نبود، بعد از چندین ساعت بی اطلاعی از پیکر شهید، به خانواده خبر رسید که فقط یک ماشین به همراه 5 نفر از اقوام درجه یک می‌توانند برای به خاک سپردن فرزندشان به بهشت زهرا بروند؛ وقتی خانواده به بهشت زهرا رسیدند همه جا پر از نیروی ساواک و امنیتی بود.

تانک‌ها آماده شلیک کردن به مادران و پدران و خانواده داغدار بودند؛ چون به گفته مادر مرحوم شهید برزگر آن‌ها برچسب خانواده خرابکاران را بر پیشانی داشتند و حتی برای برگزاری مراسم ترحیم شهدا نیز از آن ها تعهد گرفتند.

سرانجام شهید رضا فرجی برزگر به همراه 92 تن از شهدای قیام 17 شهریور سال 1357 در قطعه 17 گلزار شهدای بهشت زهرا (س) آرام گرفتند. گفتنی است برادر این شهید گرانقدر حسین فرجی برزگر نیز ده سال پس از برادرش در جنگ هشت سال دفاع مقدس در منطقه شلمچه به فیض شهادت نائل آمد.

برادر دیگر این شهیدان بزرگوار، مهدی فرجی برزگر است که اکنون تهیه کننده سینما و تلویزیون می‌باشد؛ او در صفحه مجازی خود به مناسبت سالروز شهادت برادرش مهدی فرجی برزگر نوشته است: (برادرم امروز 17 شهریور است و تو 45 سال است که در بین ما نیستی؛ دژخیمان در سال 1357 پاسخ اعتراضت را سرب داغ دادند و برای تحویل پیکرت به خانواده برای هر گلوله 6 هزار تومان خسارت خواستند و البته گرفتند. روحت شاد و جوار اهل بیت جایگاهت باد.

روایت تصویری زندگی شهید «رضا فرجی برزگر»

روایت تصویری زندگی شهید «رضا فرجی برزگر»

روایت تصویری زندگی شهید «رضا فرجی برزگر»

روایت تصویری زندگی شهید «رضا فرجی برزگر»

روایت تصویری زندگی شهید «رضا فرجی برزگر»

روایت تصویری زندگی شهید «رضا فرجی برزگر»

روایت تصویری زندگی شهید «رضا فرجی برزگر»

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha