کد خبر 215838
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰

«حیات» گزارش می دهد؛

تورم روی فرکانس کاهش

تورم روی فرکانس کاهش

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران تورم تولید کننده که به عنوان شاخص پیش ‌نگر برای تورم مصرف ‌کننده مورد توجه است در بهار 1402 به حدود 42.4 درصد رسید که این رقم 4.4 واحد درصد کمتر از تورم تولید کننده زمستان سال 1401 که عددی حدود 46.8 درصد یود، می باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ تورم یکی از مهمترین عوامل بازدارنده در پیشرونده بودن اقتصاد به حساب می آید لذا دولت ها در ادوار گذشته به دنبال کاهش آن و افزایش میزان رضایتمندی اقتصادی مردم بوده اند که گاه در این امر موفق و گاه در آن به توفیقی دست نیافتند. بر اساس نظر کارشناسان یکی از شاخص های بررسی و پیش بینی تورم، تورم تولید کننده است که  تاثیر مستقیمی بر تورم مصرف ‌کننده دارد به این معنی که در صورت کاهشی شدن تورم برای تولید کننده می توان این امید را داشت که این روند طی چند ماه تاثیر مستقیمی بر تورم عمومی کشور داشته باشد. توجه به این نکته ضروریست تورم تولید کننده ارتباط مستقیمی با هزینه تمام ‌شده تولید کنندگان دارد که در قیمت کالاهای مصرفی تاثیرگذار است.

شاخص تورم تولید کننده که از سوی مرکز آمار ایران به صورت دوره ای و هر سه ماه اعلام می‌ گردد در آخرین بروزرسانی خود حکایت از آن دارد که تورم تولید کننده که به عنوان شاخص پیش ‌نگر برای تورم مصرف ‌کننده مورد توجه است در بهار 1402 به حدود 42.4 درصد رسید که این رقم 4.4 واحد درصد کمتر از تورم تولید کننده زمستان سال 1401 که عددی حدود 46.8 درصد  یود، می باشد. بررسی آمار در این بخش نشان از آن دارد که تورم تولید کننده نسبت به مدت مشابه سال 1401 حدود هفت واحد درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر در بهار امسال بیشترین تورم نقطه به نقطه مربوط به گروه خدمات با 61.9 درصد و کمترین آن مربوط به گروه صنعت با 25.6 درصد است.

بر اساس آنچیز که مرکز آمار ایران اعلام کرده است چهار فصل منتهی به بهار سال جاری نرخ تورمی در حدود چهل و دو و نه دهم درصد را به ثبت رسانده است که این عدد حکایت از کاهش 1.4 واحد درصد نسبت به فصل قبل از خود دارد.این در حالی است که نرخ تورم سالانه زمستان ۱۴۰۱ برابر 44.3 درصد بوده است. در این فصل بیشترین تورم سالانه تولید کننده مربوط به گروه کشاورزی با شصت درصد و کمترین مقدار این شاخص مربوط به گروه معدن با بیست و پنج درصد بود. توجه به این نکته ضروری است که در بهار سال جاری نرخ تورم فصلی تولید کننده به رقم 12.4 درصد رسید که این عدد نشان از آن دارد که تورم تولید کننده نسبت به فصل قبل خود 2.5 واحد درصد رشد را تجربه کرده است. در این دوره گروه تولید، انتقال و توزیع برق  بیشترین تورم فصلی آن هم با 31.8 درصد  را تجربه کردد همچنین کمترین میزان تورم فصلی نیز به گروه صنعت با 9.3 درصد اختصاص یافت.

در بخش دیگری از آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران آمده است که در نخستین فصل 1402 تورم نقطه به نقطه تولید کننده در حوزه صنعت به 25.6 درصد کاهش یافته است. بر اساس این آمار، هر ۳ شاخص تورم فصلی، نقطه به نقطه و سالانه در بهار سال جاری کاهشی بوده است. در بهار امسال نرخ تورم فصلی تولیدکننده 9.3 درصد بود که در مقایسه با فصل قبل 3.5 واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ به نقطه بخش صنعت در بهار ۱۴۰۲ نسبت به فصل مشابه سال قبل 25.6 درصد بود و نسبت به فصل قبل ۳,۶ واحد درصد کاهش یافته است. بررسی آمارها حاکی است نرخ تورم سالانه بخش صنعت در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 4.7 واحد درصد کاهش داشته است و در بهار امسال ۲۷ واحد درصد بود. در بهار امسال ساخت فلزات پایه و ساخت کک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت کمترین نرخ تورم تولیدکننده را ثبت کردند. در مقابل چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط‌شده و ساخت محصولات دارویی بیشترین تورم را ثبت کردند. در این دوره ساخت مواد شیمیایی با تورم منفی 1.5 درصد مواجه بوده است.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha