کد خبر 215795
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

ایران - بلغارستان؛ مصافی به صرف آزمون و خطا

ایران - بلغارستان؛ مصافی به صرف آزمون و خطا

تیم ملی ایران در دیداری تدارکاتی به مصاف حریف اروپایی خود می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ تیم ملی فوتبال ایران در فیفا دی شهریورماه و در اولین بازی دوستانه اردوی اخیر خودش امشب از ساعت 19:30 امروز  در پولودیف و در ورزشگاه هریستوف بوتف به مصاف تیم ملی بلغارستان خواهد رفت. شاگردان امیر قلعه‌نویی که چند روزی است در در اردو به سر می‌برند خود را آماده دیدار با این حریف اروپایی خواهند شد و در تلاش هستند تا با آزمون و خطا نسبت به سیستم‌های جدید مد نظر امیر قلعه‌نویی و تغییراتی که نسبت به دوران حضور کارلوس کی‌روش انجام شده است به روش و چینش مد نظر خود برسند.

تیم ملی بلغارستان به عنوان یکی از تیم‌های پرافتخار و ریشه دار اروپایی هرچند پیش از این در سال‌های دور از قدرت‌های قاره سبز محسوب می‌شد ولی چند سالی است از سطح اول اروپا فاصله گرفته، تیمی که زمانی ستاره‌هایی مثل هریستو استویچکوف را در اختیار داشت و درخشش خوبی در مسابقات قاره‌ای و جهانی از خودش نشان می‌داد، الان در جمع نفرات خودش ستاره سرشناسی ندارد. بهترین مقام تاریخ فوتبال ملی این کشور به جام جهانی 1994 برمی‌گردد که با شکست آلمان قدرتمند به مرحله نیمه نهایی رفتند، ولی از ایتالیا شکست خوردند و در نهایت چهارم شدند. جایی که شاگردان دیمیتار پنف یکی از شگفتی‌سازان مسابقات آمریکا بودند.یوردان لچکوف، هریستو استویچکوف، بوریسلاو میخائیلوف، کراسیمیر بالاکوف، ناسکو سیراکوف و دانیل بوریمیروف ستاره‌های آن تیم رویایی بلغارها بودند.

آنها با شکست دادن آرژانتین در مرحله گروهی که دیه‌گو مارادونای فقید را در آخرین جام‌جهانی در ترکیب داشت، شگفتی‌شان را آغاز کردند و با شکست دادن آلمان در یک‌چهارم نهایی به نیمه‌نهایی صعود کردند.در این مرحله شاگردان آریگو ساکی ترمز تیم پنف را کشیدند تا بلغارها راهی رده‌بندی شوند. شکست سنگین برابر سوئد در استادیوم روز بول شهر پاسادنا، پرونده بلغارها را با کسب مقام چهارمی در آمریکای ۹۴ بست.

اما بلغارستان در حال حاضر جایی در جمع بزرگان فوتبال دنیا ندارد. برای بررسی وضعیت این تیم شاید بهتر باشد کارنامه آنها را در آخرین دوره لیگ ملت‌های اروپا مرور کنیم. بلغارستان در لیگ ملت‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ که با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید، در سطح C این مسابقات با تیم مقدونیه شمالی، گرجستان و جبل الطارق همگروه بود. بلغارستان در این دوره، با ۲برد برابر مقدونیه شمالی و جبل الطارق، ۳ مساوی برابر جبل الطارق، گرجستان و مقدونیه شمالی و یک باخت به گرجستان، پس از گرجستان در رده دوم قرار گرفت.

این تیم در حال حاضر در مرحله مقدماتی انتخابی یورو ۲۰۲۴ آلمان، مسابقاتش را پیگیری می‌کند. بلغارستان در این مسابقات در گروه G با تیم‌‎های مجارستان، صربستان، مونته‌نگرو و لیتوانی همگروه است و تاکنون در ۴ دیدار دیدار برگزار کرده است. بلغارها در دور رفت برابر مونته‌نگرو و مجارستان به ترتیب با نتایج یک بر صفر و سه بر صفر شکست خوردند و در دو بازی پایانی دور رفت، برابر لیتوانی و صربستان به تساوی یک بر یک رسیدند.

اگر بخواهیم ستاره این تیم را معرفی کنیم شاید ایلیا گروئف تنها بازیکن شاخص بلغاری‌هاست که در تیم وردربرمن آلمان عضویت دارد. فلیپ کراستف بازیکن لومل بلژیک با ۴ میلیون یورو و کیریل دسپودوف است که ۴میلیون و ۵۰۰ هزار یورو ارزش دارد و گران‌ترین بازیکن این تیم است، دیگر ستاره‌های بلغارستان هستند.

هدایت بلغارستان ملادن کرستاجیچ، سرمربی سابق تیم ملی صربستان بر عهده دارد، این مربی ۴۹ ساله سال گذشته و در دور برگشت لیگ ملت‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۲ هدایت بلغارها را بر عهده گرفت. او هر چند با سه برد در سه مسابقه اول شروع خوبی با بلغارستان داشت اما این تیم در ۵ بازی اخیر با این مربی، ۲ باخت و ۳ مساوی کسب کرده است و در آخرین بازی برابر صربستان در انتخابی یورو ۲۰۲۴ به تساوی یک بر یک رسید.

برخلاف بلغارستان، ایران ستارگانی مثل مهدی طارمی، سردار آزمون، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش و ... دارد که البته آزمون به دلیل مصدومیت در این اردو حضور نخواهد داشت. تیم ملی با هدایت امیر قلعه‌نویی ابتدا در دو دیدار دوستانه مقابل روسیه و کنیا به میدان رفت و صاحب یک تساوی و یک پیروزی شد.

این دومین مسابقه رسمی دو تیم در تاریخ دو کشور است پیش از این تیم ملی در اردیبهشت 1357 در دیداری دوستانه در ورزشگاه آزادی به مصاف بلغارستان رفت که آن بازی با نتیجه مساوی یک بر یک به پایان رسید و تک گل ایران را هم علی پروین به ثمر رساند.آن زمان تیم ملی خود را برای حضور در جام جهانی 1978 ارژانتین آماده می کرد. این مسابقه تقریبا 45 سال بعد از مسابقه اول برگزار می شود.

در تورنمنت کافا، ایران برابر افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان قرار گرفت و با پیروزی در هر سه دیدار قهرمان شد. قلعه‌نویی هنوز شکستی در پرونده مربیگری‌ در تیم ملی نداشته و امیدوار است در بازی با بلغارستان و دیدار هفته آینده با آنگولا این روند را ادامه دهد. برای ملی‌پوشان کشورمان در این دیدار تدارکاتی در برابر حریف اروپایی خود آرزوی موفقیت داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha