کد خبر 215756
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳

واشنگتن کره‌شمالی را تهدید کرد

واشنگتن کره‌شمالی را تهدید کرد

یک مقام کاخ سفید تهدید کرد: اگر کره‌شمالی سلاح‌هایی را در اختیار روسیه قرار دهد تا اوکراینی‌ها را بکشد، با عواقب و تبعاتی از جانب ایالات متحده و سایر کشورها روبرو خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ به نقل از  خبرگزاری یونهاپ، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا از کره‌شمالی خواست مذاکرات خود با روسیه را برای یک معامله تسلیحاتی بالقوه متوقف کند.

این مقام شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به اینکه آیا کره‌شمالی مقدار قابل توجهی تسلیحات در اختیار روسیه قرار داده است یا خیر، گفت: در حال حاضر ما شاهد ارائه هیچ کمک عمده‌ای از جانب آنها به ارتش روسیه نیستیم و همچنان از کره‌شمالی می‌خواهیم که این کار را انجام ندهد.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در مرکز مطبوعات خارجی واشنگتن افزود: ما مشاهده نکرده‌ایم که کره‌شمالی مهمات مهمی را در اختیار ارتش روسیه قرار دهد. ما دیدیم که آنها مقداری راکت و مهمات توپخانه‌ای را در اختیار گروه واگنر قرار دادند و این برای ماه‌ها پیش بود.

براساس گزارش‌ها، پیشتر گفته می‌شد که کره‌شمالی در اواخر سال ۲۰۲۲ گلوله‌های توپخانه‌ای را در اختیار واگنر، یک گروه مقاطعه‌کار نظامی روسی قرار داده است.

این اظهارات جان کربی یک روز پس از آن مطرح شد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هشدار داد که پیونگ‌یانگ در صورت ارائه تسلیحات به روسیه، "بهایی" را در جامعه بین‌المللی خواهد پرداخت.

کربی در نشست خبری خود گفت: «به شما یادآوری می‌کنم که همین چند هفته پیش، وزارت خزانه‌داری تحریم‌هایی را علیه سه نهادی که مستقیما در تلاش برای میانجی‌گری این قرارداد تسلیحاتی خاص دخالت داشتند، صادر کرد.»

ایالات متحده به احتمال سفر کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به روسیه در آینده نزدیک برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مورد یک قرارداد تسلیحاتی بالقوه اشاره کرده و به گفته آن «اطلاعاتی» در دست دارد مبنی بر اینکه کیم انتظاراتی برای سطوح تماس بالا یا تعامل در سطح رهبر با روسیه دارد. این گزارش‌ها به دنبال سفر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به پیونگ‌یانگ در اواخر ژوئیه مطرح می‌شود.

کربی گفت که ایالات متحده هیچ ارتباط مستقیمی با کره‌شمالی در مورد این موضوع نداشته، اما از محکوم کردن هرگونه «معامله غیرقانونی» تسلیحاتی میان پیونگ‌یانگ و مسکو ابایی نخواهد کرد.

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: ما مجددا از پیونگ‌یانگ می‌خواهیم که در نقل و انتقالات نظامی با روسیه دخالت نکند و خود را درگیر جنگ نکند.

او گفت که ایالات متحده در حال حاضر در هیچ گفت‌وگوی فعالی با متحدان کلیدی خود در مورد این موضوع شرکت نکرده زیرا «فعلا هیچ توافقی میان پیونگ‌یانگ و مسکو در رابطه با تسلیحات انجام نشده است.»

کربی افزود: ایالات متحده همچنان تعهدات پیمانی خود را در قبال ژاپن و کره‌جنوبی بسیار بسیار جدی می‌گیرد.

هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به اینکه چرا کره‌شمالی در چنین معامله تسلیحاتی با روسیه شرکت می‌کند، خاطرنشان کرد که این کشور باید به دنبال سود بردن از چنین معامله‌ای باشد. او گفت: می‌توان حدس زد که پیونگ‌یانگ سود خواهد برد.

با این حال جان کربی با اشاره به رهبر کره‌شمالی افزود: البته برای ما دقیقا مشخص نیست که آقای کیم به دنبال چه مزایایی است. ممکن است این امتیاز غذا باشد یا ممکن است سلاح و فناوری پیشرفته روسیه باشد. فعلا نمی‌دانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha